Svenska
Gamereactor
nyheter
Ynglet
AKTUELLT: E3 2021-täckning

Ynglets gameplay är inspirerat av Ecco the Dolphin

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det milt sagt experimentella plattformsspelet Ynglet släpptes överraskande nyligen som en del av Guerrilla Collective-presentationen. Bakom spelet står den svenska utvecklaren Nifflas och vi fick nyligen chans att snacka med Nicklas "Nifflas" Nygren, som sade såhär om spelets gameplay:

"Låt mig fundera... Jag menar, mekaniskt sett är jag inspirerad av Ecco the Dolphin, vilket är väldigt roligt, för jag har faktiskt aldrig spelat Ecco the Dolphin. Så jag är inspirerad av ett spel... eller mer som en idé om hur jag tror att spelet skulle kunna vara. När jag kom på idén till Ynglet visste jag till exempel inte att Ecco the Dolphin faktiskt har områden där man hoppar runt mellan bubblor i himlen. Det är en sak som jag upptäckte senare. Så det är en stor del av inspirationen till spelet."

Svaret om ljudet i Ynglet är dock ännu mer intressant:

"Musikinspirationen är knepig. Jag menar, den är lite lik min tidigare icke-algoritmiska musik, förutom att den är algoritmisk... Jag tror att jag främst inspirerades av algoritmerna i sig, så jag implementerar en algoritm och sedan tar jag reda på hur den låter musikaliskt, jag försöker experimentera med algoritmer och se vad... ja, jag har aldrig haft en fullständig uppfattning om hur de kommer att låta innan jag faktiskt implementerar dem."

Hur tror du att matematiskt framtagna ljud kan inspirera kompositörer och musiker? Ynglet finns ute nu på Steam och för tillfället har inga konsolversioner utannonserats.

Kolla in intervjun härunder.

HQ
Ynglet

Relaterade texter



Loading next content