WRC 10

WRC 10

Petter är leds. Orkar inte känns försiktig optimism längre för vad franska Kylotonn försöker åstadkomma med sina licensrallyn. Här kommer hammaren...

2013 förvärvade franska spelhuset Kylotonn licensen till World Rally Championship och 2015 släppte de sitt första spel baserat på den; WRC 5. Vilket var proppat med barnsjukdomar, prekära nybörjarmisstag och undermåliga spelsystem. Trots det var det bra, stundtals riktigt bra. Det fanns massor av potential i det och för alla som körde med handkontroll stämde däckfysiken väldigt bra överens med fartkänslan. Det gick ultrasnabbt men var trots det kontrollerbart, något som tidigare (officiella) WRC-spel misslyckats med, enligt mig. Sex år har passerat sedan dess och nästa vecka är det nu dags för WRC 10, som enligt studion själva är en enskilt största förbättringen de gjort sedan de betalade för licensen. Jag har tillbringat en dryg vecka tillsammans med det, och kan inte riktigt hålla med. Eller ja, jag håller inte med alls. Låt mig förklara.

WRC 10
Kartläsaren är bra i WRC 10, mestadels av tiden. Det finns dock pinsamma felsägningar lite här och var och det är konstigt att Kylotonn ännu inte lyckats kontraktera någon gammal proffs-veteran för att läsa in noterna. Bland annat säger kartläsaren i spelet "Get back on the track" ibland om man råkar köra av, även om det inte finns någon bana i ett rally utan snarare en "road" eller "stage".

Den här spelserien nådde helt klart sin kulmen med WRC 7, för egen del, även om de två följande spelen var bättre på ett antal punkter så lyckades de aldrig skapa ett helhetsporträtt av sporten som sådan som tilltalade mig lika mycket som sjuan gjorde. Detta hade massor att göra med att Kylotonn tog in Simbins gamla GTR2-producewnt Diego Sartori som tillsammans med resten av teamet byggde et rallyspel där balansen mellan vridmoment och toppfart liksom samspelet mellan däck och underlag, stämde väldigt väl. WRC 7 var inte särskilt realistiskt, men det var bra. Det innehöll enligt mig en snudd-på perfekt mix mellan arkadrally och simulatorracing, och den rena, avskalade men mjukt färgsatta grafiken passade väldigt väl till resten av innehållet. Det var också spelet som innehöll den bästa ljudbilden av alla Kylotonns motorsporttitlar. Med rätt ordentlig marginal.

Sen bytte man grafikmotor, skrev om fysiksystemet och gjorde om massor - vilket också, i WRC 8 och 9, haft en hel del fördelar. Absolut. Men den Petter som en gång var optimistisk och såg ambitionsnivån och framförallt potentialen i Kylotonns försök att ständigt bättra sig och sin licensprodukt, är idag leds, skeptisk och uttråkad. För WRC 10 är ett steg bakåt, om du frågar mig - eller en avåkning, om du så vill. Fel fokus på fel saker och en ovilja att välja mellan arkadrally eller simulatorracing har gjort att den mix som här erbjuds vare sig känns hackad - eller malen.

WRC 10
Körkänslan och bilfysiken i de gamla Grupp B-monstren är hemsk. WRC 2020-ekipagen känns klart bäst i spelet medan flera av veteranbilarna knappt går att köra.

Det första som ska sägas om körkänslan i WRC 10 är att den optimerats till 100% för handkontroll, vilket känns som en massiv besvikelse nu när fansen tjatat om bättre implementera rattstöd med bättre force feedback i fem års tid. Kylotonn har inkluderat tyska smracingjätten Fanatec som "officiell steering wheel partner" för andra året i rad och Fanatec har ju en officiell WRC-kringla som de säljer (som vi testat spelet tillsammans med, och vår Fanatec DD23-rattbas) men trots detta och trots att WRC 10 känner igen DD2:an direkt, är force feedback-stödet dåligt, som bäst. Och nu är mitt tålamod slut. Trots timmar av kalibrering och diverse inställningspill känns det aldrig som att ratten är en del av bilen, aldrig som att styrstaget kontrollerar framhjulen och de stötar och det motstånd som ratten erbjuder i WRC 10 kan jag inte påstå känns vare sig realistiskt eller särskilt underhållande. Det är slappt, slött, segt, dåligt.

Så! Byte till Xbox Series X Controller som jag såklart synkade till vår Omen by HP 30L och som jag nämnde märks det att utvecklarna lagt i stort sett allt krut på denna kontrollmetod, och här fungerar WRC 10 bättre. Mycket, mycket bättre. Men är det verkligen så det ska behöva vara, även om jag (precis som du) naturligtvis begriper att betydligt fler potentiella spelare kör med handkontroll än med ratt och pedaler. Med dosa i nävarna svarar bilen mycket bättre och det går att öka tempot konsekvent och enklare kliva in tidigt i kurvorna. Det är dock en spelkontroll som fortfarande saknar känslighet sett till hur och var tyngdpunkten i bilen befinner sig, oftast känns det mest som att kana runt med en stålsläde och chassidynamiken från framförallt Dirt Rally 2.0 lyser med sin frånvaro här. Fartkänslan saknas, dessutom. Visst, det går inte direkt långsamt men jag får heller aldrig känslan av det där hysteriska, vansinniga tempot som verkligt rally (särskilt WRC-klassen) erbjuder. Även här är det två och ett halvt år gamla Dirt Rally 2.0 fullständigt överlägset allt vad WRC 10 heter. Med stor marginal.

WRC 10
Det gäller att spela WRC 10 med handkontroll om man vill bli bra, köra snabbt. Rattstödet och force feedback-systemet är nämligen rekordkasst.

En annan aspekt som jag känner att jag inte har något mer tålamod för, och inte tänker sockra något mer i någon slags förhoppning om att det ska bättras till nästa år, är sträckorna i WRC 10. Kylotonn har haft över sex år på sig att återskapa mer officiella, riktiga sträckor än de powerstage-inslagen som hängt med i flertalet spel nu, men här har så gott som ingenting skett rent utvecklingsmässigt, och det retar mig. Missförstå mig rätt här, det finns en hel del riktigt bra sträckor i WRC 10 och precis som i fjolårets spel älskar jag Portugal och Kenya, men med tanke på tiden och budgeten de haft att röra sig med de senaste åren hade jag velat se betydligt fler riktiga sträckor, tagna ur verklighetens WRC. Sägas ska dock att det finns en del sådär obscent långa "epic stages" på över tre mil som är dödligt utmanande och därmed sjukligt roliga i sig, men med medioker körkänsla spelar det ju ingen jättestor roll hur bra fantasisträckorna faktiskt är.

WRC 10
Grafiken ser riktigt bra ut på bild men i rörelse flimrar mycket av skuggorna som lagts till, trist nog.

Ljudet är ännu sämre, tyvärr. Ljudet i WRC 10 är sämre än i samtliga av Kylotonns tidigare rallyspel vilket jag har svårt att begripa. Det där hårda, högljudda, intensivt mekaniska, metalliska och vrålande motorljudet från framförallt WRC 7 i kombinationen med det konstanta toksmattret av grovgrus mot bilarnas underrede, är i det här spelet utbytt mot det som låter som dammsugare. Obegripligt.

WRC 10
Det finns gott om riktigt bra (långa) sträckor här, men alldeles för få officiella, riktiga sådana som baserats på verkligheten.

Det som däremot är riktigt bra är bilutbudet och karriärläget tillsammans med den mängd olika rallyn, länder och sträckor som ingår. Innehållsmässigt ät Kylotonn alldeles lysande här och tillkomsten av 50-års-jubileums-spelläget (WRC som sport firar 50 år i år) är något som jag mer än gärna applåderar. Precis som Codemasters lysande tvåa går det att köra sig igenom historiska rallyn och ögonblick vilket fungerar som rena rama rallyskolan samtidigt som man kränger runt vansinnigt kraftfulla grupp B-monster på de mest förrädiska av skogsvägar. Det finns mängder och åter mängder av bilar här i flera olika klasser och det finns fantastisk variation sett till länder och rallyn då man kastas mellan asfalten i Spanien till stäppsanden i Afrika, och vidare till ett snötäckt Värmland.

WRC 10
Fartkänslan är inte i närheten av så bra som den är i exempelvis Dirt Rally 2.0.

Det finns ljusglimtar i WRC 10. Absolut. Och jag önskar verkligen att jag hade kvar mitt tålamod och kände en fortsatt optimism inför det Kylotonn försökte åstadkomma, här. Men det går inte, inte längre. WRC 10 är mer välfyllt än tidigare delar och det finns gott om suveräna sträckor, men körkänslan är sämre än någonsin här, mer arkadbetonad och tillsammans med uselt rattstöd, kass force feedback och grafik som känns grå, trist och stelbent strömlinjeformad - är det svårt att rekommendera det här spelet.

5 / 10
+
Mängder av bilar, massor av sträckor, gott om variation sett till rallyn, trevligt karriärläge