Senaste tiden har det varit mycket uppmärksamhet på så kallad "slut-crunch" då spelutvecklare arbetar stenhårt ända in i kaklet för att bli klara med deadlines. På flera håll har det rapporterats om arbetsförhållanden som vore långt ifrån lagliga med svenska mått mätt och att folk mått väldigt dåligt.
Hos svenska Machine Games, utvecklare av de senaste delarna i Wolfenstein-serien, gör de dock detta lite annorlunda. I samband med en AMA (Ask Me Anything) på Reddit, sade producenten John Jennings såhär om deadline-crunch:
"Crunch is a difficult topic. Finding what's fun' in games is so hard to schedule and plan for. The labour laws in Sweden are very prescriptive about what's legal but crunch is also something that we're actively working at eliminating from our studio, and I say that genuinely, rather than as some trite PR answer. We've built a policy over the last 12 month and we're putting in a lot of effort to stick to it, even if that makes life for us in management more difficult from a business perspective sometimes."
Hur ser du själv på crunch-fenomenet, borde det försvinna hela och vara normala arbetstider hela vägen, eller är det rimligt att acceptera viss övertid mot slutet?