Svenska
Gamereactor
recensioner
Wild Hearts

Wild Hearts

Omega Force och EA utmanar Capcoms Monster Hunter-serie med ett spel som tack och lov har originella idéer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Tänk dig detta: du är på en härlig skogspromenad när ett vildsvin av samma storlek som din lokala stormarknad plötsligt rusar mot dig. I en normal värld skulle du helt enkelt be till vilken gud du än tror på innan du krossas, men i Wild Hearts är du mer än väl rustad för att hantera dessa odjur, eftersom dina vapen inte bara kan skära i dem, utan du kan också trolla fram gigantiska väggar för att blockera deras attacker och enorma klubbor för att slå dem i huvudet med.

Detta är kärnan i Wild Hearts, Koei Tecmo och EA:s svar på Monster Hunter-serien. I Wild Hearts tar du på dig rollen som jägare och har till uppgift att skydda staden Minato och hela Azuma från kemono - stora djur som smittats av naturens krafter.

Wild Hearts
Wild Hearts är en tydlig Monster Hunter-utmanare med flera unika idéer.
Detta är en annons:

Likheterna mellan Wild Hearts och Monster Hunter är tydliga, främst i det faktum att Azuma är fullt av stora monster, och ditt jobb i huvudsak är att jaga dem, antingen ensam eller tillsammans med ett par vänner. Wild Hearts gör dock sitt bästa för att undvika att kunna avfärdas som en simpel Monster Hunter-klon, och erbjuder flera olika mekaniker för att skilja sig från den serien och andra spel där du får döda enorma varelser. Karakuri, till exempel, är byggnadsverktygen du får i början av äventyret och kan användas på en mängd olika sätt.

I strid kan de erbjuda stunder av andrum genom att ge dig möjlighet att hoppa undan fiender eller en liten låda att stå på, och ute i världen kan de ge dig tillgång till läger som fungerar som snabba resepunkter, flygande vinrankor som kan låta dig susa över till en kemono du jagar och smedjor som ger dig chansen att byta ut och uppgradera din utrustning. Det finns alltså en myriad av alternativ både i och utanför jakten med karakuri, och det finns till och med kombinationer du kan göra med de grundläggande byggnaderna som de tidigare nämnda barrikaderna och Pounders, vilka med stor fördel kan användas mot rätt kemono.

Wild HeartsWild HeartsWild Hearts
Rent grafiskt är äventyret en fräjd och även soundtracket är bra.

Karakuri-mekaniken är verkligen en stor gameplay-nyhet, och ett bra exempel på en av de bästa sakerna med Wild Hearts, nämligen dess djup. Koei Tecmos Omega Force-division har verkligen satsat hårt på Wild Hearts, vilket förhoppningsvis gör det till ett första steg i vad som kan bli en framgångsrik serie. Wild Hearts främsta tillgång är ett smart sätt att enkelt förstå hur djupa dina möjligheter faktiskt är, för när du väl är redo att uppgradera ditt vapen ser du ett enormt träd som sträcker sig framför dig, fullt av olika anpassnings- och byggalternativ. Dessa uppgraderingar är mer än bara en ursäkt för dig att mala fram kemono och odla deras föremål, för beroende på vilken väg du väljer kommer du få ett helt annat vapen, även jämfört med någon som använder samma basvapen som dig. Från eldiga stridsyxor till giftkatanas, det finns massor av alternativ för dig att ta ner kemono på, och när du knyter ihop det med de alternativ du får med karakuri, har striderna i Wild Hearts en enorm variation som lär vara otroligt givande för alla som älskar att experimentera med builds. Även om det initialt kan verka lite överväldigande, börjar allting flyta ihop på ett briljant sätt efter de första timmarnas spelande.

Detta är en annons:

Den största attraktionen i ett spel som Wild Hearts är dock dess monster, och även om det inte finns en enorm mängd kemono i spelet så beror det på att de varelser som vandrar runt i Azumas land har fått desto mer uppmärksamhet. Var och en är unik både i sin design och sina moves, vilka du måste lära dig om du vill besegra dem. De varierar i storlek, snabbhet och styrka och vissa har till och med egna regionala varianter som Icetusk, men alla känns otroligt dödliga och kräver rätt utrustning och en hel del skicklighet för att kunna besegras.

Wild Hearts
Azuma är en spännande värld att utforska.

Detta blir särskilt tydligt senare när du möter de "mäktiga" versionerna av varje kemono. Även om man genom att slåss mot kemono får en bra känsla för det hot som dessa varelser utgör för Azuma och Minato genom hur svåra de är att ta ner, kan särskilt solojakterna bli utmattande, detta eftersom man måste jaga sitt mål över hela kartan fyra eller fem gånger innan de till slut sänks. Var och en av dessa segment där du i princip bara springer mot nästa stridsarena tar dig dock ur den intensitet som en jakt annars kan ge, även om det ger möjlighet att avnjuta Wild Hearts utmärkta soundtrack.

Senare i spelet, när du fulländar ditt build för att göra rejäl skada, blir detta mindre problematiskt, och om du har två vänner att spela med hela tiden kanske detta inte ens är ett problem över huvud taget. Ibland känns det som om Wild Hearts är mer vinklat mot multiplayer än singleplayer. Att ta sig an kemono solo är inte omöjligt, men att säga att Tsukumo - den lilla robotassistenten i trä du får tidigt i äventyret - är lika användbar som en annan mänsklig spelare vore att ljuga. Den massiva skadan kemono kan göra innebär att ett helt lag kommer ha en mycket större eftersom en trio bättre kan dela upp aggressionen.

Wild HeartsWild HeartsWild HeartsWild Hearts
Lite mer tid för finslipning hade inte skadat, men lär såklart fixas med patchar.

Även om många som skaffar Wild Hearts inte nödvändigtvis vill åt dess berättelse, har spelet en huvudstory, och den är inte alls dålig. Det finns många intressanta element i Azumas värld, som du hittar antingen när du utforskar ruinerna av ett slott som en gång var befolkat eller får höra mer om det politiska arbetet i länder långt från Minato. Men även om huvudberättelsen är godkänd och erbjuder några fantastiska filmiska ögonblick, är den för det mesta inte mycket mer än bra och karaktärerna är i stort sett tvådimensionella. Detta gör dem inte osympatiska, men inte ens i slutet av Wild Hearts brydde jag mig om dem.

Wild Hearts är ett gediget första steg för Koei Tecmos utflykt i monsterjaktvärlden, och även om detta inte nödvändigtvis kommer konvertera de som inte redan är intresserade av genren, så erbjuder det bra underhållning för de som vill plocka upp ett alternativ till Monster Hunter. Det är synd just nu att det är behäftat med prestandaproblem, buggar och grafiska problem, särskilt till PC, men förhoppningsvis kommer dessa rättas till snart så att Wild Hearts kan avnjutas som det spel det var tänkt att vara.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Fantastisk grafik, Azuma är en spännande värld att utforska, Karakuri-mekaniken är bra, episka strider, fantastisk monsterdesign
-
Bristande prestanda, ibland utmattande jakter, intetsägande karaktärer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content