Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Wasteland 3

Wasteland 3

Letandet efter en ny framtid tar Rangers till ett snöigt Colorado där ett blodigt bakhåll väntar. Vi har hjälpt organisationen att komma på fötter igen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Efter två makalöst underhållande isometriska scifi-rollspel, är det nu många som ser fram emot kommande Wasteland 3. Vi här på Gamereactor är förstås inget undantag och när vi fick tillfälle att provspela det, var jag snabbt framme och såg till att jag fick åka. Det handlade mer specifikt om de tre första sektionerna ur äventyret, vilket tog i runda slängar två och en halv timme att njuta sig igenom.

Storyn utspelas några år efter händelserna i Wastelands 2, och Sonoran Rangers för fortfarande en ojämn kamp mot tillvaron. Äventyret startar kort efter att organisationen kontaktats av en mystisk herre som kallar sig Patriarch, som lovar att hjälpa om vi bara assisterar honom först. Av ren desperation, men även en gnutta nyfikenhet, väljer Rangers sista styrkor att få veta mer om detta och beger sig till Colorados snöiga berg - bara för att slaktas i ett skoningslöst bakhåll. Frusna kroppar vittnar om det blodiga dådet och de som gjorde detta har lämnat spår efter sig.

Wasteland 3Wasteland 3Wasteland 3
Det är en brutal och välskriven satory som möter oss i Wastelands 3.
Detta är en annons:

Efter denna öppningssekvens (som även fungerar som avslutande brygga till Wasteland 2), tar jag kontroll över två enheter ur den olycksaliga grupp som drabbades av attacken. I en väldigt linjär genomgång av spelsystemet får jag ser till att båda figurerna håller sig vid liv medan mina vänner dör under fasansfulla förhållanden till höger och vänster. Undan för undan får jag veta hur det turbaserade spelsystemet fungerar och hur jag kan nyttja omgivningarna till min fördel. Det antyds dessutom att det är någon som ligger bakom massakern och arrangerar allt som just nu sker.

Efter att ha tagit mig förbi bakhållet och nått fram till den avtalade platsen där Patriarch väntar, dyker den hotfulle generalen upp och förklarar vad det är vi ska göra. Det han vill är att vi ska hitta hans tre barn och föra tillbaka dem till honom - vid liv. Han bistår även med en ny bas, assisterar den lilla spillran till Rangers på flera olika sätt samt ger oss nya rekryter för att vi ska kunna utföra uppdraget.

Wasteland 3Wasteland 3Wasteland 3
Var beredd på ett rollspel av det betydligt vuxnare slaget.

I Wasteland 3 kan en grupp maximalt bestå av fyra olika spelbara figurer, ytterligare förstärkt av två datorkontrollerade. Spelets verktyg för att skapa figurer gör att det går utmärkt att individualisera trupperna, ge dem olika egenskaper samt få dem att fokusera på olika inriktningar. Alla som spelat klassiska PC-rollspel (så kallade CRPG) såsom Divinity: Original Sin eller Pathfinder: Kingmaker, lär snabbt känna igen sig i upplägg och menyer. Det handlar om att välja styrkor och svagheter i en rad sociala och mer stridsinriktade områden för att se till att du får just den kvartett du vill ha.

Detta är en annons:

Allt sådant som olika attribut, förmågor eller valfria egenheter kan sedan utvecklas ytterligare under äventyrets gång. De båda startkaraktärerna kan också personifieras i viss omfattning och Inxile ger vissa valmöjligheter. Jag satsade på en tystlåten hackerduo som sällan pratade med andra utanför deras egen sfär, men vilken betydelse detta får under äventyret i övrigt vet jag inte ännu.

Wasteland 3Wasteland 3
Striderna är otroligt smidiga och utmanande.

Istället för att vräka alla dina insamlade erfarenhetspoäng i vapenfärdigheter, uppmuntras du här att även satsa på sådant som att interagera mer med spelvärlden. Har du bara förmågan kan du exempelvis hacka fiendens maskiner, tala med djur, kyla ner hätska situationer med bra argument eller komma på bra sätt att få rejäla fördelar innan strider börjar. Under min provspelning hittade jag en hemlig passage som ledde till en förhöjd avsats som lät mig grilla fiender med hjälp av en saboterad solpanel.

De turbaserade striderna känns fortfarande minst lika bra som i föregångaren. Slagfälten erbjuder gott om platsen att sätta sig i skydd, och de handlingar jag har får på bästa möjliga sätt fördelas mellan rörelser eller vapen. Hur långt jag kan ta mig eller vilka vapen jag har till mitt förfogande avgörs av attributen samt att allt från regelrätta skjutdon till helande föremål och sådant som sprängmedel tär på min mätare över handlingar jag kan utföra. Att fatta rätt beslut och inte göra grejer i onödan är livsviktigt, och det underlättas lyckligtvis av en tydlig indikator som talar om hur långt jag kan ta mig och ändå hinna agera efteråt.

HQ

De olika fraktionerna i striderna gör sina handlingar en efter en, och rundorna tar inte slut förrän alla har slut på handlingsutrymme. Precis som i exempelvis Xcom bör du se till att hela tiden nyttja skydd maximalt för att ge dina karaktärer en välbehövlig defensiv bonus. Helt perfekt är systemet inte ännu och jag blev prickad trots att fienden inte kunde se mig ibland, men det är fortfarande gott om tid kvar till premiären och att det finns buggar i såhär tidiga versioner är lyckligtvis inget ovanligt.

Visuellt är Wasteland 3 riktigt snyggt, kanske framför allt under striderna. Jag är tacksam för det snygga användargränssnittet som snabbt ger mig en överblick av det jag behöver veta. Det finns även en föredömligt tydlig världskarta som används för att resa till andra områden. Hur bra det funkar och vad som finns att upptäcka, vet jag dock inte ännu då det bara fanns två linjära banor och en större stad att kolla in i den beta-version jag nu har provspelat. Som tur var hann jag även med att testa några sidouppdrag, såsom den läkare som ville att jag skulle behandla hans patienter, försäljaren som råkade utlösa ett larm varpå kaos uppstod i handelsdistriktet och en butiksägare som behövde hjälp under ett rån.

Wasteland 3Wasteland 3
Att ha med dig rätt folk med rätt utrustning är A och O för den som vill komma vidare.

Om du väljer att hjälpa folket i Colorado eller ej, är sådant som kommer att ge ringar på vattnet. Många rollspelsutvecklare skryter med att valen har konsekvenser i deras spel - men få är så bra på just detta som Inxile Entertainment. Du kan skapa vänner och fiender, bli rikligt belönad samt få värdefulla allierade. Jag hann såklart inte utforska denna del av Wasteland 3 ordentligt på bara två och en halv timmes speltid, men värvade i alla fall en cowboy som kunde området väl och därför kunde ge mig information i förväg om vad som väntade, något som underlättade.

Eftersom Inxile Entertainment nu är en del av Xbox Game Studios kommer Wasteland 3 vara betydligt mer påkostat än tidigare delar. En uppbar detalj är att alla karaktärer nu talar. Det är något studion inte gjort tidigare, men Microsoft har bistått med expertis och resurser så studion kunnat koncentrera sig på att färdigställa äventyret som kommer till PC, Playstation 4 och Xbox One om två månader.

Wasteland 3
Det utlovas en stor spelvärld att utforska med många städer.

Av det jag nu fått testa, vågar jag ändå påstå att Wasteland 3 gjort ett rejält intryck på mig. Visst finns ännu lite tekniska tillkortakommanden, men den postapokalyptiska stämningen och den levande världen sög in mig direkt. Och utvecklarna har heller inte varit blygsamma med våldsammare inslag för att verkligen bjussa på en stenhård, stilistisk och postapokalyptisk värld. Jag ser nu verkligen fram emot att få återvända till detta dystopiska Colorado om två månader.

HQ

Relaterade texter

Wasteland 3-storyn byggs ut i juni

Wasteland 3-storyn byggs ut i juni

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Inxile Entertainment lovade redan tidigt att det skulle släppas expansioner till Wasteland 3, och nu vet vi mer om vad som väntar i den första samt när den anländer....



Loading next content