Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Wargroove

Wargroove

Kenny har gett sig ut i krig i det nya strategispelet Wargroove och har nu satt sitt betyg...

Med svärdet i högsta hugg, och med trupper som lyder mig i alla lägen, har jag kastat mig ut på fältet för att besegra mina fiender i det turordningsbaserade strategispelet Wargroove. Ett spel som tittar väldigt mycket på Nintendos Advance Wars-serie, men som samtidigt sätter sin egna snurr på konceptet. Med mängder av charmig pixel-grafik, kul multiplayer, och utmanande uppdrag.

I Wargroove så utspelas allt i en medeltida/fantasy-baserad värld, och i majoriteten av de uppdrag som spelet har att erbjuda så tar du kontroll över en ledare (commander) ihop med en drös av olika soldater och fordon. Här krävs det ofta att du har mycket taktik bakom dina val, och har väl uttänkta strategier, annars slutar det lätt med att du blir besegrad och måste starta om uppdraget. Alla din soldater har exempelvis olika krav för att kunna göra starkast möjliga attack på motspelaren (som spjutsoldaterna som får en extra boost av att stå bredvid en annan spjutsoldat när de anfaller). Alla olika trupper har sen fördelar och negativa effekter mot andra specifika trupper, och omgivningarna som dina soldater står på spelar även stor roll beroende på hur du väljer att agera. Du är sen begränsad till hur mycket pengar du får in och hur många nya trupper och fordon du kan skapa varje runda. Allt detta måste du ha i åtanke när du kämpar för att vinna. Något som alltid resulterar i roliga, strategiska och utmanande uppdrag.

Wargroove
      Kartorna blir ofta fyllda av soldater som du måste styra på ett välplanerat vis.

Det finns tre olika spellägen för dig som vill spela själv. Det första är kampanjen, där du tar dig igenom en karta, får stjärnor efter hur bra du presterade per uppdrag, och får följa spelets berättelse. Här får du lära dig allt i en bra takt samtidigt som du får bekanta dig i spelets olika huvudkaraktärer, men det ska erkännas att handlingen ofta skiftar mellan sömnig och smårolig som bäst. Kampanjen har sen sina svaga stunder vid specifika uppdrag som som ibland blir lite för långa för spelets eget bästa. De mest underhållande spelomgångarna jag hade varade runt 30 minuter, men vid vissa få tillfällen så kunde en runda hålla på i strax över en timme. Och tro mig, det var inte dunderkul att förlora efter cirka 50 minuter bara för att starta om samma bana igen. Även om det såklart triggar dig mot att prestera bättre.

Det andra spelläget är ett arkad-läge där du själv väljer svårighetsgrad och vilken ledare du vill spela som. Här kämpar du dig igenom fem banor, med små berättelser som ger dem en röd tråd, och där varje runda stannar på ca 25 minuter. Ett klart stabilare upplägg där chansen av frustration minskar betydligt. Tillsist så har du ett pussel-läge som kastar in dig i mitten av en fight samtidigt som du måste hitta lösningen för att vinna på en enda runda. Det här kommer säkert underhålla en del, men i mina ögon så var det ett av spelets mindre intressanta tillägg.

Wargroove
      Fyra spelare kan kriga mot varandra både online och på samma skärm.

När det kommer till möjligheterna för att spela med och mot andra så innehåller Wargroove massor av kul alternativ. Du kan spela med upp till fyra kompisar offline på samma skärm. Både mot och med varandra på drösvis av kartor. Sen har du även alternativet att spela online mot andra med cross-play mellan PC, Xbox One och Switch (PS4 kommer dock inte att få stöd vid sin framtida release). Men det stannar inte bara där. Du kan dessutom bygga dina egna banor och kampanjer som du delar vidare online. Med helt egna soloberättelser och co-op-scenarion inbakade i smeten. Det här gör ju att Wargroove i princip alltid kommer att ha något kul att erbjuda. Varje karta betygsätts sen av andra spelare, så att du enkelt kan se vilken du borde hugga till på först. Du kan dock inte se hur lång eller hur svår en nedladdad karta kommer att vara innan du har testat den, men hursomhelst så får du drösvis med speltimmar för pengarna.

En annan otroligt charmig del av spelet är dess grafik. När du utför dina drag på banan så serveras allt med en färgglad och mysig pixel-design, och när du ger dig in i en strid så får du en lite mer detaljerad sekvens där trupperna anfaller varandra. Bakgrunderna som syns i dessa sekvenser är sen baserade efter de omgivningar som trupperna står på. Det här ger lite extra liv i fighterna men det ska även erkännas att jag, efter par timmars spelande, fann mig själv med att hålla in en knapp på kontrollen för att spola förbi dem.

Wargroove
      Varje attack du utför resulterar i en mer detaljerad sekvens.

Visst finns det delar att klaga på i den tunna kampanjen och i de specifika uppdrag som drar ut på tiden lite väl för mycket (och som riskerar att frustrera mer än vad det underhåller), men i helhet så är Wargroove ett riktigt trevligt tillskott i strategigenren. Ett spel med massor av utmanande uppdrag, extramaterial och kul multiplayer. Kombinera det med det klockrena "skapa själv"-tillägget och du har ett riktigt vinnande koncept som du gång på gång kommer att vilja återvända till.

8 / 10
      +
      Riktigt bra strategi, mysig grafik, kul multiplayer, flera timmar av underhållning, bra möjligheter för att skapa egna banor och spel