Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi vill att ni är tydligare, Microsoft

Vilka Xbox-spel är egentligen exklusiva? Detta är inte bara intressant för Xbox-spelarna, utan även de med andra format, men Microsoft har bara luddiga svar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att Microsoft idag är ett kraftpaket inom spelutveckling, råder det väl knappast någon tvekan om. Att säga att Xbox inte har några spel fungerar inte riktigt efter att de under de senaste fyra månaderna släppt Forza Horizon 5 och Halo Infinite, och betydligt mer är som bekant på gång i år, inte minst Redfall och Starfield som ju båda är nya spelserier dessutom.

Nyligen köpte de dessutom upp Activision Blizzard, och igår gjorde företaget som sådant det första officiella uttalandet om vad detta kommer betyda framledes. Det visar sig att Microsoft inte bara kommer hedra ingångna avtal kring Call of Duty och Playstation, de ska även fortsätta släppa spel till Sonys konsol i framtiden - samt eventuellt också till Nintendos format.

Vi vill att ni är tydligare, Microsoft
Microsoft har nu massor av studios, men alla gör inte spel exklusivt. Hur ska gemene man veta vad som kommer till vad? Bildcredz Klobrille.

Här ska man såklart vara noga med att poängtera att Microsoft inte skriver att alla Activision Blizzard-titlar blir multiformat, och inte heller säger de något om de har särskilda villkor eller krav på motprestation från Sony. Med tanke på att Sony betalat Activision pengar i snart tio års tid för att PC- och Xbox-spelare ska få Call of Duty-innehåll senare eller inte alls, kan man tänka sig att även Microsoft är intresserade av att ge sina användare något extra på samma premisser nu när det dessutom är på väg att bli deras egen spelserie.

Detta är en annons:

Jag har absolut inga problem med att förstå att Microsoft vill att Call of Duty ska fortsätta släppas till Playstation, och tycker i grunden att det är helt rätt och lätt att förstå (precis som med Minecraft). Inte bara spelmässigt, utan även ekonomiskt. Många har försökt dra paralleller mellan detta och exempelvis The Elder Scrolls VI och menar att sistnämnda också borde bli multiformat, men resonemanget haltar. Ett Elder Scrolls-spel säljer ungefär lika mycket som ett Call of Duty, men behöver flera år på sig att nå samma resultat samt tar tio år att utveckla.

Call of Duty-spelen utvecklas på tre år, och säljer betydligt snabbare till fullpris samt har en enorm DLC- och mikrotransaktionsförsäljning. Exklusiva spel innebär alltid att stänga ute ett annat format med utebliven försäljning, och om resonemanget är kortsiktig ekonomi borde Sony släppa The Last of Us och Spider-Man till Xbox samt Nintendo lansera Mario Kart till Playstation 5. Riktigt så fungerar det dock inte och det gäller att få folk att välja egna formatet Därför lär The Elder Scrolls VI, Starfield med mera förbli Xbox-exklusiva. Det kommer att kosta en slant kanske vart tionde år men locka oerhört mycket folk till Microsofts ekosystem, kontra Call of Duty som skulle kosta enormt mycket mer varje år. Dessutom, Call of Duty är störst, om Playstation-publiken försvinner kommer varumärket tappa i värde då färre spelar och snackar om det.

Vi vill att ni är tydligare, Microsoft
Vi ser ohemult mycket fram emot Starfield som släpps exklusivt till Xbox, men vad gäller för The Elder Scrolls VI?

Men jag tror inte det är riktigt så enkelt. Köpet av Activision Blizzard är så stort att Microsoft får börja akta sig för Antitrust-lagar. De medger det öppet i det länkade blogginlägget ovan, att det är en av orsakerna till att de agerar som de gör. Möjligen kan situationen även vara densamma för Sony efter köpet av Bungie, vars spel ju också förblir multiformat på liknande premisser. Hur som helst kommer Call of Duty och flera andra spel från Activision Blizzard att fortsätta lanseras till Playstation. I fallet Bethesda kommer de flesta spel vara exklusiva (Phil Spencer har sagt att hela köper handlade om exklusiviteter), men inte alla. Hur det är med resterande vet vi inte, men jag förmodar att det är exklusiviteter som gäller, eller?

Detta är en annons:

Här finns ett kommunikationsproblem för Microsofts del. Trots pengastinn plånbok agerar de just nu mycket förvirrat på marknaden. Sony har betalat Square Enix pengar för att främst Xbox-spelare inte ska få ta del av titlar som Deathloop, Ghostwire Tokyo, Final Fantasy VII: Remake, Forspoken, Final Fantasy XVI, Star Wars: Knights of the Old Republic Remake och många fler. Dessutom har de stora och breda varumärken som Spider-Man och Wolverine exklusivt. Jag försöker inte säga att Microsoft inte har tidsexklusiviteter (och innan Sony hade de marknadsföringsrättigheterna för Call of Duty), men generellt inte lika många och tunga titlar, utan de tycks istället prioritera Xbox Game Pass-tillskott.

Vi vill att ni är tydligare, Microsoft
Ingen ifrågasätter om Insomniacs kommande Wolverine-spel från Sony är exklusivt. Det är en styrkeposition som tjänar Sony oerhört väl.

För Microsofts del handlar det just nu helt enkelt om att få så många som möjligt att prenumerera på Xbox Game Pass. Det är en tjänst som bygger på ett stort antal prenumeranter, det är då pengarna börjar rulla in på allvar. Precis som med Netflix, Disney+, HBO Max eller Paramount+ så handlar det om exklusivt innehåll. Att Disney köpte Marvel och Star Wars gör att det är på Disney+ vi hittar dessa filmer och TV-serier, medan det är till HBO Max vi kan kika på Peacemaker och rena i April släpps The Batman till tjänsten.

Men för Microsofts del är allt en enda röra just nu. Om jag är sugen på en Playstation, vilka spel kommer jag kunna få spela? Får jag allt det som Microsoft skaffat sig senaste åren plus Sonys egna spel samt de tredjepartstitlar Sony betalat för att jag ska få exklusivt - så låter det ju som ett rätt maffigt paket (även om jag skulle sakna Game Pass)? Att det överhuvudtaget behöver diskuteras vilka spel från Microsofts många utvecklare som ska bli exklusiva är ett problem.

Vi vill att ni är tydligare, Microsoft
Kommer nästa Crash Bandicoot till Playstation 5 med? Vem vet? Risken för besvikelser vid "fel" konsolköp är stor.

Och med tanke på att spel som Ori and the Blind Forest och Banjo Kazooie släpptes till Switch, vad är det som säger att inte Starfield eller Halo Infinite så småningom kommer till Playstation 5? Vänd på frågan, så ser det direkt urkorkat ut. Vem tror att Insomniacs nästa nya spelserie ska komma till Xbox och vem tror att Nintendo-finansierade Bayonetta 3 ska lanseras till Playstation 5? Jag tycker rent generellt att det är positivt att i synnerhet större spelserier förblir multiformat, och är glad att detta även gäller från Sonys sida med Bungie. Alla vill ju få tal del av succéer som Minecraft, och för de alls ska bli stora krävs en jättepublik samt att det pratas om spelen överallt, men kommunikationen från Microsoft är luddig och svår att förstå för den som ska köpa en konsol.

Jag har själv Game Pass Ultimate och hade gladeligen betalat för tjänsten även om inte en enda titel var exklusiv. Det kommer betydligt fler kvalitativa titlar än jag någonsin hinner avnjuta och det är riktigt nya och stora titlar jag får för priset av ungefär två spelköp per år. Värdet är makalöst. Men ska Xbox Game Pass "bara" leva på att det är prisvärt? Att Sony står i startgroparna för att lansera sin egen motsvarighet (nej, Playstation Now är inte alls samma sak, det blir som att jämföra Netflix på den tiden de bara hade gamla filmer och idag när de lever på nytt och exklusivt innehåll) är allmänt känt, Amazon har en liknande grej på gång som växer snabbt i Amazon Luna, och jag kan tänka mig att bjässar som Apple, Epic och Facebook också är sugna. Dessa företag tror jag däremot inte är lika öppna för att dela med sig av exklusiviteter, lika lite som Disney lånar ut Star Wars till HBO Max eller att Netflix låter Amazon Prime Video visa Stranger Things. Rent strategiskt borde det vara nu Microsoft så snabbt som möjligt skaffar sig ett så stort antal prenumeranter som möjligt innan de andra är igång på allvar.

Vi vill att ni är tydligare, Microsoft
Att Call of Duty ska fortsätta släppas till Playstation även framledes är glasklart. Däremot är det inte lika glasklart vad som gäller för alla andra titlar, och det borde det vara.

Jag anser bestämt Microsoft måste bli bättre på kommunikationen kring detta. Den som skaffar en Xbox, vad kan den personen vänta sig att få? Den som köper en Switch vill såklart veta samma sak, för att inte tala om den som köper en Playstation. Det vore ju oerhört trist att vara en av de 25 miljoner spelare som köper Call of Duty årligen, och märka att spelet plötsligt inte kommer till den Playstation 5 man betalade kraftigt överpris för till någon scalper. Eller för den delen vara personen som egentligen inte vill ha en Xbox, men köper en Xbox Series S, och märker att det var i onödan då förväntade exklusiva titlar visar sig vara multiformat.

I-landsproblem? Utan den minsta tvekan, men problem oavsett. Både de mest lojala Xbox-fansen som varit med och på olika sätt stöttat Xbox genom åren och glada gamers som istället föredrar Nintendos eller Sonys utbud - förtjänar att få tydligare besked och mer transparens. Vad kommer egentligen till vilka konsoler? En innehållsdeklaration är viktigt i alla andra sammanhang, och spelvärlden är faktiskt inget undantag.



Loading next content