Svenska
Gamereactor
nyheter
Eternal Sonata

Vi spelar Eternal Sonata

Första timmen på bild

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi har äntligen fått Namco Bandais kommande rollspel, Eternal Sonata, till redaktionen. Efter lite tjafs om vem som skulle få äran att recensera det föll lotten på undertecknad. Jag är ju inte någon snåljåp, så häng med på spelets första timme!

Eternal SonataEternal Sonata
Optionsmenyn i Eternal Sonata skvallrar om att det går att spela med japanskt eller engelskt tal.
Eternal SonataEternal Sonata
Efter lite fipplande i menyerna så börjar Eternal Sonata, som tar plats under kompositören Chopins tre sista timmar i livet. Vi slängs in i en dramatisk scen, där en ung flicka kastar sig handlöst över kanten på ett stup.
Eternal SonataEternal SonataEternal Sonata
Ett stämningsbyte sker, där kameran panorerar över de drömska omgivningarna som finns kring den lilla pittoreska byn Tenuto. Vi presenteras för området på samma sätt som barnböcker brukar starta, vilket känns som ett trevligt byte från de tidigare ledsamma scenerna.

Som bekant är Eternal Sonata ett rollspel där vi som spelare träder in i en dröm som kompositören Frédéric Chopin har under sina sista timmar i livet. Verklighetens Chopin dog rätt ung av tuberkulos, och lämnade flera underbara pianostycken efter sig.

Eternal Sonata
En mamma promenerar över ett blomstertäckt fält med sin lilla dotter, samtalandes om den lilla människans påverkan på det stora hela. Tack vare vår superba slutledningsförmåga här på redaktionen, förstår vi att det är samma flicka som utan eftertanke kastade sig utför stupet under spelets första minuter.
Eternal SonataEternal SonataEternal Sonata
Spelet bryter åter igen av. Denna gång befinner vi oss i Paris, i den döende kompositörens lägenhet. Chopins livmedikus och fru finns på plats, och de diskussioner om Frédéric är på bättringsvägen eller ej. Läkaren menar att det finns en gammal hörsägen om att döende människor ofta drömmer trevliga drömmar strax innan de är på väg att avlida. Kanske denna hörsägen är mer sann än falsk...
Eternal SonataEternal Sonata
Vi byter snabbt till drömvärlden igen. Den unga flickan Polka har utan vidare framgång försökt sälja blomsterpulver i en närliggande stad. Eftersom det inte gick något vidare, beger hon sig hemåt till den lilla byn Tenuto.
Eternal SonataEternal SonataEternal Sonata
På vägen hem stöter Polka på ett gäng aggressiva pumpor. Polka är snäll nog att förklara lite ytligt för oss hur slagsmålssystemet fungerar. Tack, Polka!

Slagsmålssystemet i Eternal Sonata är turbaserat och har en actionprägel på sig. Varje spelbar karaktär har en tempometer som tickar ner så fort du styr eller slår med karaktären. Om du vill fundera en stund är det bara att släppa spelkontrollen, så slutar tempometern att ticka neråt. Man kan även använda sig av specialattacker, blockera fiendens attacker samt använda sig av föremål.

Eternal Sonata
Polka är, precis som Chopin, dödligt sjuk. I denna drömvärld kan de som är sjuka och på väg att gå bort använda magi, och Polka har taffligt nog gjort det utan att tänka efter. Reslutatet blev att ingen vill vara nära henne, eftersom de tror att hon kan smitta.
Eternal Sonata
Spelet lämnar den ledsamma Polka, och lägger fokus på de två tjuvarna, Allegretto och Beat. De jagas av en bagare, som är mycket missnöjd att de ständigt stjäl bröd, men det ska visa sig att det finns en orsak till denna olagliga gärning...
Eternal SonataEternal SonataEternal Sonata
Allegretto och Beat rymmer ner i kloakerna med brödet, och får slåss mot chinchillor i världens kanske mest hygieniska kloaker. På första bilden i denna rad visar Allegretto sin specialattack, Sun Slash, som visade sig vara mäkta effektiv mot de små gnagarna.

Specialattackssystemet i Eternal Sonata är lite lustigt. Beroende på om karaktären du styr befinner sig i skuggan eller ute i solljuset, kommer denne att ha olika specialattacker. Specialattackerna dränerar tempomätaren konstant, till skillnad från de vanliga attackerna som faktiskt kan öka på den om man får in en riktigt lång slagkombination.

Eternal SonataEternal SonataEternal Sonata
I kloakerna får vi dessutom stöta på spelets första boss, en gigantisk chilchillaråtta med ett hiskeligt humör. Allegretto och Beat låg dock inte på latsidan, utan gick triumferande ut ur striden med hedern i behåll.

Där slutar min allra första timme med Eternal Sonata. Intrycken hittills är ganska positiva. Spelet är supersnyggt, har en bra stämning och får mig att sukta efter mer. Håll i hatten, spelet släpps om lite mindre än en månad och vi kommer självklart ha en matig recension klar tills dess!

Relaterade texter



Loading next content