Svenska
Gamereactor
artiklar
Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Vi snackar med Square Enix om PC-versionen av The Zodiac Age

Med tanke på den nytändning som Final Fantasy XII fick i och med den tjusiga HD-versionen som släpptes i somras var vi så klart nyfikna på hur Square Enix tänker kring deras PC-portning. Vi har ställt producenten Hiroaki Kato mot väggen och fått svar på nästan alla våra frågor.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Final Fantasy XII släpptes vid slutet av den feta Playstation 2-eran och titeln ses ofta som den mest förbisedda delen bland Final Fantasy-äventyren. Detta kom dock att ändras när Square fick för sig att göra en HD-version som de släppte i somras förra året, och nu har vi äntligen fått bekräftat att en PC-upplaga kommer braka rätt i famnen på oss den första februari. Innan själva utannonserandet fick vi dock möjligheten tjöta lite gött med Hiroaki Kato om hur utvecklingen har gått och om Final Fantasy-serien i stort:

Vad var det egentligen som fick er att plocka upp Final Fantasy XII till kodarbordet igen?
- Vi kände att spelinnehållet i sig fortfarande har ett högt underhållningsvärde, men samtidigt har förväntningarna hos spelpubliken ändrats sedan 2006. Så vi satte oss ned och försökte klura ut ett enklare sätt för spelarna att fokusera på det viktiga i titeln och ge dem möjligheten att njuta under kortare spelsessioner. Lösningen som vi kom fram till blev att korta ned laddningssekvenserna och förbättra det automatiska sparsystemet. Grafiken har vi varit väldigt försiktiga med för att inte komma för långt ifrån det visuella i Playstation 2-versionen, medan vi samtidigt också försökte hitta det bästa sättet att få till själva HD-upplösningen. Något vi också jobbade mycket med var ljudet. Vi ville verkligen kunna konkurrera med andra moderna titlar, och därför valde vi att spela in alltsammans på nytt med markant högre ljudkvalitet.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

De flesta Final Fantasy-fanatikerna tycker antingen att FFXII är den mest vågade titeln i serien, eller att det är den sämsta av dem alla. Efter att HD-versionen släpptes har dock både journalistkåren och vanliga spelare hyllat Zodiac Age, så skeppet har minst sagt bytt kurs. Vad tror du är anledningen till denna plötsliga brakvändning?
- Jag tror att möjligheten till att spela i en sådan stor, sömlös värld var väldigt nytt när FFXII släpptes, och samtidigt är just det ett spelsätt som känns väldigt populärt idag. Till råga på det har vi inte bara förbättrat ljud och grafik - vi har också gjort andra småjusteringar som matchar dagens önskemål sett till spelbarhet. Detta kommer få de som lirade originalet att upptäcka helt nya saker och hemligheter som de inte lade märke till första gången de spelade Final Fantasy XII.

Detta är en annons:

Bortsett från alla förbättringar i Zodiac Age så var en av spelets tillkortakommanden det halvautomatiska Gambit-stridssystemet, där aktivt knapptryckande i stridens hetta hade ersatts av förinställda stryktaktiker. I och med det enormt komplexa strategisystemet så har många nya spelare känt sig känt sig förvirrade och inte riktigt fått något grepp kring striderna. Kommer ni ha detta i åtanke inför släppet av PC-versionen, kanske genom att skicka med en guide, eller ska spelarna få fortsätta stå på egna ben?
- "Trial and error"-upplägget är en del av uplevelsen. Det är tänkt att vara så. Vi har dock slängt med ett extra gäng med hjälpsama tips som du kan nå genom huvudmenyn.

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeFinal Fantasy XII: The Zodiac Age

På tal om just striderna så älskade vi det nya "High Speed"-läget. Tror du att andra japanska rollspel också kommer implementera det för att minska tiden vi måste spendera på att enbart stärka våra karaktärer?
- Det är inte omöjligt att vi kommer se fler "High Speed"-varianter, beroende på vad för typ av spelupplevelse som andra titlar vill leverera. Jag själv känner jag har mindre tid att spela idag i jämförelse med förr, så det hade passat mig perfekt om fler spel skulle följa i samma spår.

Final Fantasy XII har en stark politisk berättelse, inte särskilt långt ifrån Final Fantasy XV, och båda berättelserna fungerade fint för den äldre publiken. Kommer vi att se fler av dessa mogna intriger inom Final Fantasy-universumet i framtiden?
- Final Fantasy är en spelserie som utmanar sig själv i att skapa något nytt varje gång. I framtiden tror jag att du kommer få uppleva många olika världar och berättelser för varje ny titel, baserat på när i tiden de utvecklas och vilka som arbetar med liret.

Detta är en annons:
HQ

Har ni några planer på att ändra "Quickening"-systemet i PC-versionen? Återigen så hade lite extrahjälp om vad de olika färdigheterna gör och vilka kombinationsmöjligheter som finns tillgängliga hjälpt oss otroligt mycket.
- Vi har inte gjort några förändringar i "Quickening"-systemet i sig, men en skillnad från originalet är att de "Mist Charges" som krävdes för att använda "Quickening" nu är separerade från din magimätare. Med andra ord kommer du nu kunna ösa trollformler på fiendeslusken efter att ha använt specialförmågorna.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Varför har skattkistornas placeringar ändrats sedan originalet, och kommer PC-versionen (och kanske en patchad PS4-version) få tillbaka det gamla systemet som styrde vilka föremål som fienderna lämnar efter sig?
- Vi ville leverera en annorlunda spelupplevelse i jämförelse med originalet. Så det är inte bara vart kistorna finns som vi har gjort om, utan även de olika styrkor och svagheter som ligger kodat bakom fienderna och huvudkaraktärerna. Av den anledningen kommer vi inte gå tillbaka till det gamla systemet. Därtill, i originalet så kunde du inte få det bästa spjutet såvida du inte hittade vissa prylar på noga utvalda ställen. Det har vi också ändrat, så nu kommer strykpåken alltid vara tillgänglig - dock är chansen att du skulle få tag i den ganska låg.

Vi tycker att Ivalice är en av de bästa spelvärldarna i Final Fantasy-serien. Kommer vi någonsin få resa tillbaka, fast i en ny speltitel?
- Om spelarna ropar tillräckligt högt nog tror jag verkligen att vi kommer få se ett nytt lir som utspelar sig i Ivalice. I någon form.

När det kommer till att knåpa ihop en PC-version, vad har varit eran största utmaning?
- Originalet från 2006 gjordes med 30 bilder per sekund i åtanke, men vi känner att PC-spelarna kommer vilja ha det dubbla... Därför har vi jobbat hårt för att du ska kunna uppnå just det, på en prestandadator. Det tekniska bakom ursprungsgrafiken var gjort utifrån just 30 bilder per sekund, så våran största utmaning har varit att PC-versionen skulle komma runt det.

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeFinal Fantasy XII: The Zodiac Age

Kommer det bli några större förändringar, eller är PC-portningen trogen till Playstation 4-versionen?
- Berättelsen, gruppmedlemmarna, karaktärsutvecklingssystemet, striderna, monstren - alltsammans är sig likt. Däremot har vi lagt till lite smått och gott, exempelvis bredbildsvy upp till 48:9 i utforskarläget, 60 bilder per sekund och möjligheten att spela med mus och tangentbord. Du behöver dock en ganska bra PC för att kunna ta del av alltsammans. Vi har också lagt till "New Game Plus" som är spelbart från level 90, "New Game Minus" där du inte kan förbättra dina karaktärer över huvud taget, och till råga på det har vi ett läge där dina stålar och "Licence Boards" är satt till max från start. Vi tror att detta kommer motivera spelare till att gräva sig ännu djupare i titeln och upptäcka helt nya saker i den enorma Ivalice-världen.

Hur kommer det sig att vi aldrig fick ett Final Fantasy XII-2?
- Så fort vi hade färdigställt tolvan började vi alla jobba med nya projekt. Om vi skulle ge oss på en regelrätt uppföljare skulle vi behöva samla ihop det gamla gänget igen, och då många sitter fast med annat just nu känns det som att det skulle ta väldigt lång tid innan vi kan starta upp något.

Och en sista fråga... Med nyversionen av Final Fantasy VII framför oss, finns det några andra Final Fantasy-titlar som du hade velat se en nysatsning på?
- Medan vi har arbetat på Final Fantasy XII: The Zodiac Age har jag insett hur mycket arbete det är bakom att försöka skapa någonting som överträffar originalet. Så i framtiden hade jag föredragit att njuta av sådana upplevelser från en spelares perspektiv. Själv hade jag velat se en nyversion av Final Fantasy V eller Final Fantasy Tactics.

HQ

Relaterade texter

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeScore

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Ett av de bästa spelen från Playstation 2-eran har remastrats och släppts på nytt till Playstation 4. Håller Final Fantasy XII ett drygt decennium senare?



Loading next content