Svenska
Gamereactor
recensioner
Vesper

Vesper

Adam har pusslat sig över en främmande planet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är få saker som är lika avslappnande som en stilig atmosfärisk pusselplattformare. Vesper är ett spel som ganska enkelt fyller denna kategori och drar inspiration av sin genre från 90-talet. Vi spelar som Seven, en ensam stackars android som kraschar på en öde planet. Jagad av stygga robotar måste vi hoppa, pussla och utforska vår väg för att avgöra vår arts öde.

Den visuella stilen är nog utav tvekan spelets största styrka. Genuint vackra bakgrunder i kontrast mot en becksvart förgrund. Siluetter av märkliga varelser, övergivna hyddor och främmande ödemarker framför några genuint vackra landskap och landmärken. Det kanske inte är lika teknologiskt avancerat som till exempel Ori and the Will of the Wisps som har mycket av samma färgpalett, men Vesper är fortfarande väldigt vackert att beskåda.

Vesper
VesperVesper
Omgivningarna är ofta extremt vackra och arbetet med kontraster och färger är i toppklass
Detta är en annons:

Spelmekaniken drar som sagt inspiration från många titlar. Oddworld är ett ganska klart exempel, även om Vesper kanske inte är riktigt lika makabert. Seven är en ömtålig liten robot, för skulle en mekanisk vakthund studera vår bräckliga lilla kropp flyger vi i dussintals bitar. Så skulle vi bli sedda, så gäller det att springa eller gömma sig. Mörka vrår är våra vänner för vi med en intryckt knapp kan låta de illasinnade fienderna smita förbi.

Vesper
Drive Gun är spelets mest intressanta verktyp för pusslande i Vesper

Spelets pussel handlar inte bara om att fly och gömma sig såklart. Hoppande, klättrande och knapptryckande är också en stor del, speciellt när vi behöver navigera oss kring ett tillfälligt hot eller för att försöka ta oss vidare. Smyga oss förbi en fiende, hamra nervöst på en panel för att aktivera en teleport, ta oss till denna och över en avgrund är bara början av pusslandet. Speciellt för att vi senare får tag i ett vapen. Eller kanske snarare ett verktyg. Drive Gun är ett föremål vi plockar upp som låter oss absorbera och flytta på energikällor. Detta låter oss aktivera maskineri, släcka ljuset för bättre smygande men också kontrollera vissa fiender för pussellösningar.

Pussel och farhågor är inte det enda som finns i Vesper såklart. Det finns lite att utforska med spår kvar av befolkningen som levde på denna ödelagda planet, som kvarglömda loggar och hemligheter. Det kan dock ibland vara svårt att veta vilken riktning man ska gå för att avancera genom spelet eller för att vi vill utforska och se vad vi vill hitta. Så det hände ibland att jag gick åt ett håll bara för att inte kunna återvända för att jag hamnade i en jakt som blockerar vägen tillbaka eller liknande. Men med ett spel som är på kanske runda 5 timmar långt, så är det kanske inte för farligt.

Detta är en annons:
Vesper
Livshotande pussel är inte det enda vi kan hitta här

Vesper är ett väldigt behagligt spel. Även utan den väldigt vackra visuella designen så är spelupplevelsen också tillräckligt för att hålla mitt intresse. Berättandet, som är utan dialog och minimalistiskt berättad, tog lite tid innan jag blev engagerad men det tog inte så hemskt mycket ifrån upplevelsen. Om ni vill spela något i stil med Oddworld eller kanske de bättre delarna av Valiant Hearts: The Great War, så tror jag detta är ett vackert spel ni kommer uppskatta. Utvecklarna Cordens Interactive har gjort ett bra jobb och jag ser fram emot vad de kan skapa i framtiden.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Vackert, lagom pusslande, fin spelmekanik
-
Stundtals oklart när utforskande är säkert
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
VesperScore

Vesper

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har pusslat sig över en främmande planet...



Loading next content