Valkyrie Profile 2: Silmeria

Valkyrie Profile 2: Silmeria

Sophie har längtat sig sjuk efter uppföljaren till Valkyrie Profile: Lenneth, men nu är det äntligen dags att se om något kan gå i Lenneths fotspår

Vissa spel längtar man ända in i själen att få en fortsättning på. Kanske var det något i dess handling som man fastnade för, kanske själva spelidén eller rent av något så abstrakt som känslorna det fick dig att känna.

Ett spel som lyckades gripa tag i mig och en välförtjänt plats på min topp-femlista var Vakyrie Profile. Nu var det sju år sedan, och även om jag var nöjd när Valkyrie Profiles sluttexter tonade bort på min TV kunde jag inte göra annat än att sukta efter mer. Ibland är det skönt att man faktiskt kan få det man önskar sig, och för mig rör det sig om Valkyrie Profile 2: Silmeria.

Valkyrie Profile 2: Silmeria tar vid ett hundratal år innan sin föregångare. Du träder in i rollen som prinsessan Alicia av Dipan som vid födseln fick oväntat, och gudomligt, besök. Alicias kropp agerar nämligen värd åt den bannlysta valkyrian Silmeria, som straffades av gudarnas överhuvud Oden. Straffet var att ligga sovande i en mänsklig kropp tills hon skulle komma att behövas. Silmeria är dock mer viljestark än vad Oden anat och vaknar inuti den späda prinsessan - något som leder till komplikationer för de båda trångbodda själarna.

Handlingen i Valkyrie Profile 2: Silmeria kan sammanfattas som en riktigt snaskig japansk såpopera i asatrons tecken. På grund av Silmerias ovilja att ligga slumrande i Alicias kropp, har prinsessan av Dipan fått ett rykte om att vara psykiskt sjuk. Hennes intolerante far låser in Alicia och sprider ut ryktet att hon dött, men trasslet slutar inte där. Eftersom Silmeria verkar inuti prinsessan och endast en valkyria får finnas kring Midgård i taget, har Oden bestämt sig att hon ska förgöras. För att Silmeria ska klara av att undkomma Odens vrede måste hon ha Alicia med på noterna, vilket är lättare sagt än gjort.

Mycket tid i Valkyrie Profile 2: Silmeria spenderas på att samla på sig kämpar av alla de slag, precis som i Playstation- och PSP-versionen av föregångaren. Dessvärre är krigarsamlandet i Silmeria sämre än i sin föregångare. I och med att Silmeria är inneboende i Alicias kropp kan hon inte hämta fallna krigare på samma sätt som Lenneth gjorde i Valkyrie Profile: Lenneth, utan hon kan locka fram de som hon en gång hämtat när hon bodde i sitt egen kropp. Fokus läggs istället på de krigare som Alicia får nöjet att ragga upp, som är högst levande och inte lika många som de avlidna krigarna. Detta gör att vi som spelare får åka mycket i baksätet. Vi får inte reda på något om Silmerias tidigare rekryter, vilket gör att en del av magin som Valkyrie Profile: Lenneth myntade är som bortblåst.

Lenneth hade förmågan att skicka krigare upp till Valhalla för att förbereda dem för det stundande Ragnarök. Silmeria har inte den möjligheten. Visst kan hon släppa själar fria, men då måste de ha nått en viss nivå. När de fallna krigarna har nått rätt nivå och blivit frisläppta, reinkarneras de och går att stötas på bland de vanliga dödliga i Midgård. Ofta kan de bidra med pengar, vapen, rustningsdelar och andra nyttigheter, så det skadar inte att hålla ögonen öppna efter gamla bekanta.

Valkyrie Profile 2: Silmeria är ett sidscrollande äventyr precis som sin föregångare. Det finns däremot en hel del skillnader när det kommer till slagsmålssystemet. De största skillnaderna är att slagsmålen nu är tredimensionella. Detta leder till att du slängs in på ett tredimensionellt slagfält, där ett antal fiender finns att nedgöra. Striderna blir med andra ord något mer strategiska eftersom du kan röra dig fritt på slagfältet, dela upp din grupp i två mindre sådana samt förgöra en hel grupp monster genom att döda den som benämns som ledare för gruppen. I övrigt förlöper striderna i princip på samma sätt som i Valkyrie Profile: Lenneth.

Den enda nyheten i Valkyrie Profile 2: Silmeria är inte slagsmålssystemet. I Valkyrie Profile: Lenneth kunde du frammana utrustning, drycker, vapen och så vidare genom att byta in materialiseringspoäng. Eftersom Valkyrie Profile 2: Silmeria tar plats på de mänskligas plan, måste du köpa dessa och i viss mån kombinera dem för maximal effekt. Det lustiga med Valkyrie Profile 2: Silmeria är att karaktärerna lär sig färdigheter beroende på vad de har på sig för rustning, svärd, halsband, skor och så vidare. Eftersom varje sak värd att ha på sig är försedd med en runa och ett element (såsom eld, is, jord och så vidare), finns det massvis med möjligheter för den pysselsugne att få till intressanta färdigheter som karaktärerna kan dra nytta av.

Det vore en skam att inte skriva något om grafiken i Valkyrie Profile 2: Silmeria. Det märks att utvecklare ständigt försöker pressa gränserna för Playstation 2 och dess grafiska standard på löpande band, och grafiken i Valkyrie Profile 2: Silmeria är enastående vacker. Jag har faktiskt kommit på mig själv att gapa av fascination flera gånger. Vackert ljus och massvis av detaljer gör att Valkyrie Profile 2: Silmeria är ett av de absolut snyggaste spelen som finns till Playstation 2.

Valkyrie Profile 2: Silmeria är en trevlig uppföljare, men är ganska annorlunda om man jämför med Valkyrie Profile: Lenneth. Mycket har ändrats och petats i, och allt är inte till min belåtenhet. På grund av att det känslomässiga engagemanget har blivit nedtonat och får stå åt sidan till fördel för mer strategi och pyssel med karaktärerna är jag inte riktigt nöjd, även om resultatet är tillfredsställande. Den ljuvliga presentationen och handlingen ser dock till att Valkyrie Profile 2: Silmeria frångår uppföljarsjukan med råge.

Valkyrie Profile 2: Silmeria
Valkyrie Profile 2: Silmeria
Valkyrie Profile 2: Silmeria