I min recension av Unreal Tournament 2004 skrev jag att Epic börjat att likt EA med sina sportserier börjat släppa en ny version varje år. Där ser man hur bra jag var att spåra speltrender. Det tog tre år innan Epic släppte Unreal Tournament III. Förmodligen för att de jobbat lite med ett annat spel du kanske hört talas om - Gears of War.
Spellägena har inte förändrats mycket från Unreal 2004. Halvnytt är Warfare som går ut på att man ska ta ett antal av motståndarnas energinoder och försvara sina egna. Säger du Onslaugt från Unreal 2004 så säger jag inte emot dig. Lagom stora kartor och fordon är även den här gången ingredienserna i Unreal Tournament III:s roligaste spelläge.
I övrigt så bjuder Epic på Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Vehicle CTF och Duel. I Duel så spelar man, som namnet antyder, endast två åt gången. Övriga, inloggade spelare får vänta på sin tur. Duel är hårt utslagsgivande och verkligen man mot man hela tiden. De andra spelarna kan titta på den pågående matchen under tiden de väntar.
Vehicle CTF är i princip ett vanligt "jaga flaggan-läge". Skillnaden mot vanliga CTF är att banorna är större och man har möjligheten att använda fordon. Till min stora glädje är Scorpion tillbaka. Två stycken tremetersknivar som fälls ut när man trycker på höger musknapp är historiens bästa backupvapen.Med nya sidor att spela följer också nya fordon. Mest spektakulära är kanske den Världarnas krigs-inspirerade, trebenta jättegångaren.
Det finns även ett kampanjläge som man kan spela både on- och offline. Spelar man det själv så är det en bra introduktion till spelets olika lägen då det egentligen bara är en serie bot-matcher av olika slag med snygga filmsekvenser mellan.
Själv har jag länge saknat Assault-läget där ett lag anfaller och det andra ska försvara ett antal positioner på banan. Lite som huvudläget i Quake Wars: Enemy Territorys fungerar. Det var kalaskul på den tiden det begav sig, men har inte hittat tillbaka i de senare versionerna av Unreal. Tack och lov har Unreal alltid haft några av de mest aktiva mod-grupperna bakom sig så vem vet, det kanske kommer en gratismod med Assault vad det lider.
Nu förtiden är Epic mer känt för Gears of War än för Unreal. Det är lätt att se de designmässiga likheterna i karaktärer, miljöer och vapen. En av karaktärerna ser ut som Marcus Fenixs lillebrorsa och alla är maskulint överdrivna. Så har Unreal alltid sett ut, men det är enkelt att i efterhand se parallellerna. Bland skärmbilderna hittar du Marcus Fenix ansiktstatuerade tremänning.
Grafiskt sett är Unreal strålande. Spelet ser riktigt bra ut och är framför allt inte allt för krävande på din dator. Även om de värre inställningarna kräver sin maskin så kan man, utan att behöva kompromissa allt för mycket med det visuella, hitta en nivå som ger det ack så viktiga flytet på de flesta datorer. Visst, det kanske inte är en orgie i DirectX 10-effekter, men ett sådant här spel måste på ett helt annat sätt än säg Crysis fokusera på framerate. Det enda som stör helhetsintrycket är den övertydligt fula grafiken för spelinformation. Visst, det måste vara sjukt tydligt i stridens hetta, men det ser inte så där jätteroligt ut.
Spelinformationen visas inte bara som ful grafik. Den presenteras också i form av den som vanligt sjukt belönande dova rösten som basunerar ut "Double Killllllll" eller "Killing Spreeee!". Sådana belöningar för perioder av extra lyckosamt onlinespel är alltid välkomnande och man känner sig världsbäst på en gång.
Unreal Tournament III är i mångt och mycket ett tävlingsredskap. Det går fort, banor och vapen är knivskarpt balanserade och spelupplevelsen kan vara brutalt förnedranden. När nu fler och fler spel i dessa tider, då konsolspelandet roligt nog bara ökar, ofta minskar antalet samtidiga spelare och saktar ner speltempot för att bättre passa bra tillsammans med en handkontroll, är det kul som sjutton att kliva in i en kompromisslös dödsmatch. Ett spel där du på allvar kan dra nytta av en hypervass spelmus, en högteknologisk musmatta och ett riktigt bra tangentbord.
Det är annars rätt glest med den här typen av kompromisslösa onlineskjutare nuförtiden. Att så många håller kvar vid Counter-Strike visar ändå på speltypens popularitet och även om inte Unreal har samma tighta community så är spelet av samma skola. Valve har å andra sidan nyss släppt det hysteriskt serietidningstecknat roliga Team Fortress 2 och Halo 3 spelar online i var och varannan stuga, så vem vet. Det kanske kommer en ny gryning för den här gamla hederliga typen av onlinespel.
I dessa tider när Microsoft patetiskt nog försöker få oss att betala 69 spänn i månaden för att spela PC-spel online känns det tryggt att andra utgivare istället håller kvar vid den normala modellen och förstår att vi inte köpt någon av Microsoft subventionerad hårdvara för att spela på.
Spelar du spel för att tävla med andra online och älskar Counter-Strike, Quake och de tidigare Unreal-spelen så är Unreal Tournament III definitivt något för dig. För alla andra är det här en perfekt introduktion till den okonstlade och oförlåtande brutala spelupplevelsen som en knivskarpt balanserad dödsmatch bjuder på.