Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Unknown 9: Awakening

Unknown 9: Awakening

Under Gamescom testade vi Reflectors kommande actionspel och har tyvärr lite blandade åsikter om det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har haft möjlighet att se ganska mycket från Unknown 9: Awakening under de senaste månaderna, men det är också allt som hänt. Vi är mindre än två månader från lanseringen, och det var först på Gamescom jag fick en chans att faktiskt testa och få en smak av hur det här spelet fungerar.

Nu, en snabb ansvarsfriskrivning: den demo jag testade på den tyska mässan var väldigt kort. Det vankades ett stridsmöte och jag fick besegra alla fiender som stod i vägen för mig. Det fanns ingen tid för berättande eller historieskrivning, miljöbedömning eller ens en chans att lära mig hur man gör. Jag fick i princip en laddad pistol och skickades till frontlinjen. Vad jag försöker säga är att den här korta förhandsgranskningen enbart kommer kretsa kring hur Unknown 9: Awakenings strider känns, eftersom resten av spelet är något jag ännu inte upplevt.

Unknown 9: Awakening

Som jag noterade i min förtitt av spelet från i mars är Unknown 9: Awakening ett spel som handlar om flyt. Som huvudpersonen Haroona måste du använda dig av smygande, miljömanipulation, närstrid och Umbric-förmågor som utnyttjar potentialen i The Fold för att låsa upp övernaturliga rörelser och färdigheter. Det finns en hel del kreativ potential med det här upplägget, men från min korta erfarenhet av spelet är det inte bara solsken som väntar.

Detta är en annons:

Det märks att utvecklaren Reflector Entertainment hade stora planer för hur Umbric-förmågorna skulle påverka handlingen, men sanningen att säga känns de som en eftertanke som gjordes för att komplettera grundläggande och rudimentära närstridshandlingar. Tanken är att använda Stepping-färdigheter för att hoppa in i fiender, kontrollera dem och få dem att attackera sina egna allierade eller aktivera miljöelement, till exempel att antända en explosiv tunna. Du kan kedja Stepping-handlingar så att två fiender vänder sig mot sina vänner samtidigt, och allt detta innebär att Haroona kan vara det minsta av sina motståndares bekymmer.

Unknown 9: AwakeningUnknown 9: Awakening

I praktiken kan Stepping dock vara ganska svårt och stelt att bemästra, vilket innebär att det ofta är lättare att bara använda Haroonas mer grundläggande närstridshandlingar istället, springa huvudstupa in i handling, slå, sparka, blockera, parera, undvika och använda några mer okomplicerade Umbric-färdigheter för att orsaka förödelse. För det första tyckte jag att det var mycket lättare och överlägset att använda Umbric-färdigheter för att aktivera miljöelement manuellt än att gå och låta en fiende göra det. Dessutom är dragmekaniken som gör att du snabbt kan dra en fiende mot dig enormt användbar för att isolera och bryta ner fiendens formationer och till och med eliminera de avlägsna fienderna som använder skjutvapen för att göra ditt liv till en olägenhet. Visst, du kan använda en sköldmekanik för att blockera lite skada, men du kommer inte att kunna permanent undvika att ta en träff eller två, varför det ofta är lättare att komma nära och personligt och snabbt ta ner hot med en snabb combo.

Variationen av fiender är kanske det som räddar Unknown 9: Awakening, men samtidigt förstärker det min uppfattning att spelet är som mest effektivt när du håller användningen av Umbric-färdigheter till ett minimum. Det kommer att finnas tillfällen då du stöter på några motståndare som använder teknik som neutraliserar din förmåga att slå dem med Umbric-rörelser, vilket innebär att du tvingas smutsa ner händerna och använda miljön till din fördel. Ärligt talat verkar dessa vara de enda fienderna som är värda ett jävla också, vilket innebär att det enorma fokuset på Umbric-rörelser och färdigheter aldrig riktigt landade med mig på det sätt som denna demo tydligt ville ha det.

Detta är en annons:
Unknown 9: Awakening

Vad jag kommer att säga är att jag tror att Umbric-uppsättningen kommer att trivas mest borta från action, där stealth kan utmärka sig och där du kan skapa fantastiska Stepping-kombinationer utan att vara i actionens hetta. Denna demo gav mig aldrig en chans att uppleva det, varför jag efter 20 eller så minuter med Unknown 9: Awakening inte är exakt såld på vad jag har sett hittills. Det finns definitivt mer i det här spelet än vad som syns, men den här demon och exemplet på den gjorde inte mycket alls för att visa det.

HQ

Relaterade texter

Unknown 9: Awakening

Unknown 9: Awakening

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har hälsat på hemma hos Bandai Namco och där provspelat Reflector Entertainments kommande äventyr Unknown 9: Awakening...

Unknown 9: Awakening

Unknown 9: Awakening

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Under Gamescom testade vi Reflectors kommande actionspel och har tyvärr lite blandade åsikter om det...



Loading next content