Svenska
Gamereactor
nyheter

Ubisoft låter AI skriva NPC-dialoger i spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tid är som bekant pengar och med det i åtanke låter nu Ubisoft en AI skriva deras dialoger. Med hjälp av verktyget Ubisoft Ghostwriter så skall utvecklaren spara tid genom att låta den artificiella intelligensen skapa korta dialoger mellan NPC:er, så kallade NPC barks och elaka tungor har förstås redan gjort sig lustiga över detta och påpekat att dialogerna hos Ubisoft nu kommer att bli bättre än någonsin. Den som är mer allvarligt lagd av sig ser i stället problematiken med att algoritmer nu kan göra människors jobb och ser framför sig South Park, säsong 8, avsnitt 7 och frasen "They took our jobs!"

Som den uppmärksamma kanske har upptäckt så är det egentligen inte AI som Ubisoft planerar att använda sig av, utan snarare Machine Learning. Det vill säga att datorn upptäcker mönster baserat på statistisk analys av data, med hjälp av matematiska algoritmer och dessa algoritmer är inte intelligenta i sig. Enkelt förklarat innebär det att dialogen skapas automatiskt med stöd av tidigare skrivet material. Exakt hur mycket av Ubisofts kommande speldialog som kommer att skrivas av verktyget är i dagsläget inte känt men det är klart, skulle resultatet bli lika bra som om det vore skrivet av en människa av kött och blod och man också sparar tid på kuppen så kommer vi närmare det oundvikliga... "They terk err jerbs!"

Den som är sugen på att veta mer i detalj hur Ghostwriter fungerar kan se en video här!

Ubisoft låter AI skriva NPC-dialoger i spel


Loading next content