hårdvarurecensioner

Turtle Beach Recon 500

Turtle Beach släpper nya gaming-hörlurar i budgetklassen och ljudtoken Fredrik Lindman har givetvis provkört dem...

I vanliga fall är det i princip helt omöjligt att få prova något från Turtle Beach då Mäki alltid hotar med ordentligt med stryk om inte han får recensera deras grejer. Jag satt därför helt chockad i säkert en timme när han lämnade över Recon 500 som är en av deras nya billigare hörlurar och bad mig att testa dem. Riktigt stort och även roligt då det var längesen, såklart, som jag fick chansen att prova något från deras gedigna produktportfölj.

Turtle Beach Recon 500
Konstruktionen känns en smula bräcklig, tyvärr.

Recon 500 som dessa heter är en enkel trådbunden hörlur som i första hand riktar sig till dig som spelar på konsol och vill ha något billigt och bra utan en massa finesser och när jag öppnar kartongen är det precis den känslan jag får. Det känns billigt och tyvärr även rätt plastigt när jag packar upp dem och känner lite på byggkvaliteten som inte osar av pålitlighet direkt trots den plastklädda metallbygeln känns de lite bräckliga. Designen är avskalat enkel med mattsvart färg på hela luren förutom den vita loggan på ena kåpan och Turtle Beach skrivet på den andra. Mikrofonen är löstagbar och kan mute:as med en stor och tydlig knapp på ena kåpan vilket är helt suveränt tycker jag för det ska vara enkelt att mute:a micken och inget du skall sitta och fippla och leta efter. Däremot är vinkeln på själva armen till mikrofonen riktad uppåt och bort från munnen vilket gör att det inte riktigt går att vinkla ner den till truten på ett bra sätt då den är alldeles för mjuk och det störde jag mig en del på även fast ljudkvaliteten verkligen inte är något fel på och det hörs klart och tydligt när du pratar med kompisarna på Discord.

Turtle Beach Recon 500
Fokus (och lugg) betyder allt inom esporten.

De är lätta och sköna att ha på huvudet och komforten är utmärkt tack vare den nätta vikten på endast 355 gram. Det går att sitta i timmar med dessa på skallen utan att de trycker för hårt på skallbenet och kuddarna runt öronen är mjuka och behagliga utan att bli för varma.
Hörlurarna är ju i första hand byggda för dig som spelar på konsol som jag skrev om tidigare och därför är sladden till lurarna inte så lång men det följer med en förlängningskabel där kabeln splittas till en separat hörlur- och mikrofonkontakt och de fungerar alltså även för dig som vill koppla in dem i datorn

Turtle Beach Recon 500
Såhär glad blir en helt vanlig kvinna i flanell av att använda Recon 500. Det kan Fredrik Lindman intyga.

Det hörs direkt på första tonen av John Mayers Wheel att det är en hörlur i den lägre prisklassen för det saknas tryck i basen och är inget riktigt engagemang i ljudbilden. De låter väldigt platt över hela registret och har inte någon spelglädje som gör att du rycks med i musiken du lyssnar på utan du tappar fort intresset och blir lyssningstrött. För gaming fungerar de däremot bättre och den slutna konstruktionen som kapslar in ljudet bra gör att det är enkelt att höra var fiendens skott kommer ifrån tack vare den kompakta ljudbilden och även ljud som till exempel fotsteg eller andra detaljer hörs tydligt och påverkas inte av den platta karaktären på samma sätt som när du tittar på film eller lyssnar på musik. Det märks att Turtle Beach har byggt dessa mest för den som spelar spel och inte som i mitt fall där musik och film spelas i lika stor utsträckning.

Turtle Beach Recon 500
Hörlurarna är väldigt sköna att ha på huvudet då de endast väger 355 gram och du kan sitta i timmar med dessa på hjässan utan problem.

Recon 500 är en billig hörlur med en enkel design utan en massa finesser och de låter ungefär som jag hade förväntat mig för pengen de kostar. De låter inte dåligt för det vore elakt att säga men det finns mer att önska från ljudet som är en smula platt. Komforten däremot är utmärkt och jag gillar skarpt den stora mute-knappen för mikrofonen som är enkel att hitta när du snabbt behöver mute:a micken.

Turtle Beach Recon 500
6 / 10
+