Svenska
Gamereactor
nyheter
Towerborne

Towerborne-utvecklarna: "Kartan är utformad som en godisbutik full av läckra godbitar"

Stoic förklarar det allmänna konceptet bakom Towerborne och varför de tycker att det passar bra för personer på alla nivåer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av de mest intressanta titlarna som visades upp under Xbox Games Showcase i juni var Towerborne. Det utvecklas av Stoic (The Banner Saga) och verkar åtminstone till viss del vara inspirerat av Castle Crashers med co-op för upp till fyra personer.

Xbox Wire har en intervju med både studions medgrundare och chief creative officer Arnie Jorgensen samt senior combat designer Isaac Torres, där de delar med sig av några nya detaljer om äventyret. Bland annat avslöjar den förstnämnde att de siktar på att göra det riktigt enkelt att plocka upp och spela, utan att offra djup eller bara göra det till en knapphamrare:

"The game is simply easy to pick up and dive into, and even better with friends. Anyone can grab a controller and have fun mashing buttons and getting loot to improve your character with. The combat is bouncy, and accessible to a wide range of people. As you play more and go deeper with the weapon specific combos and abilities, you realize the combat is far deeper than you first thought. You see a boss enemy's head sticking out of the clouds up ahead on the world map and have a new goal to shoot for, but to defeat it may require reforging your Warclub and leveling up some gear... the game just pulls you in and it's not a stress simulator, it's just a good time."

När det gäller inspirationen verkar det som om det inte bara är Castle Crashers Stoic har tittat på, vilket förklaras av Torres:

"A good portion of the combat team is composed of designers and animators that have worked on action games, beat 'em ups, and fighting games where this sort of feel is a top priority. We also have designers that have worked on a large variety of other genres, too, like RPGs and MMOs. It is this sort of team diversity that has allowed us to take inspiration from tons of games while also creating our own identity."

Intervjun berör också den stora världskartan, som du använder för att utforska spelet med. Jorgensen säger att tanken är att den ska vara fylld med roliga saker för dig att göra:

"The map is your way of exploring the world of Towerborne. You will battle out from the safety of the Belfry, hex by hex into the wilds to encounter discovery, story, enemy cluster, boss missions and more. You will find chests of precious items, seek out Umbra spirits, and unlock pathways to more dangerous areas through Danger License missions. The map is designed to be a candy shop full of tasty treats for you to enjoy."

Towerborne lanseras nästa år till PC och Xbox Series S/X. Det ingår också med Game Pass från och med dag 1. Kolla in tio helt nya skärmdumpar från Gamescom nedan.

TowerborneTowerborne
TowerborneTowerborne
TowerborneTowerborne
TowerborneTowerborne
TowerborneTowerborne

Relaterade texter

Towerborne (Early Access)Score

Towerborne (Early Access)

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har smiskat troll och andra monster i ett actionfyllt rollspel med en fantastisk visuell design från skaparna av The Banner Saga...



Loading next content