När Overwatch League ursprungligen startades bad Activision Blizzard e-sportlag att betala ut 20 miljoner dollar, som skulle betalas i delbetalningar, för att köpa en franchiseplats i ligan. När Covid-pandemin slog till beslutade Activision att skjuta upp dessa betalningar i ett försök att säkerställa överlevnaden för lagen som är involverade i ligan, men nu när pandemin är över och OWL inte har återgått till den utlovade tillväxten ser vi lag antingen sälja slots i OWL eller leta efter alternativa sätt att hantera betalningarna.
För OverActive Media, moderbolaget till Toronto Defiant, kommer detta i en överenskommelse med OWL om att eliminera eventuella utestående inträdesavgifter, tillsammans med att underteckna ett sponsringsavtal och vara överens om att båda parter ska samarbeta om ändringar i OWL:s affärsplan framöver.
"Vårt samarbete med Overwatch League visar vårt engagemang för en liga som erbjuder den bästa upplevelsen för fans, lag och spelare", säger Adam Adamou, medgrundare och tillförordnad VD, OverActive Media. "Vi tror att denna utveckling indikerar lovande framsteg för Overwatch och esports."
När det gäller hur mycket denna affär sägs värderas till, rapporterar OverActive Media att de eliminerade avgifterna och sponsringsavtalet klockar in på 10.8 miljoner dollar.