
Brittiska spelsajter som har tänkt ge Tomb Raider: Underworld ett lägre betyg än 8 av 10 har av utgivaren Eidos brittiska PR-byrå Barrington Harvey ombetts att vänta med sina recensioner till måndag. Denna information kommer från en av de brittiska spelsajter som fått uppmaningen från PR-byrån, som nu har bekräftat det märkliga kravet.
En representant för Eidos PR-byrå ska ha sagt följande efter att ha fått frågan om deras önskan stämde: "Ja, det stämmer. Vi vill ha ett högt snittbetyg på Metacritic och den amerikanska brand managern vill att vi hanterar betygen innan spelet finns på marknaden, för att undvika att avskräcka folk från att köpa spelet".
Efter att denna kommentar blev offentlig har en chef för Barrington Harvey gått ut med ett offentligt uttalande, där man menar att man inte alls haft några ambitioner att "tysta" recensioner och att alla tidningar får sätta vilket betyg de vill. Någon direkt förklaring till PR-byråns första uttalande om arbetet mot ett högt snittbetyg går dock inte att hitta.
Tomb Raider: Underworld släpps idag.