Tinykin

Tinykin

Pikmin 4 ska förhoppningsvis släppas nästa år, men fram tills dess håller utvecklaren Splashteam fanan uppe för familjevänlig slavhantering. Vi har testat nya Tinykin.

När Nintendo blankt har vägrat att släppa Pikmin 4 så blir det upp till andra att föra facklan för familjestragegi framåt. Studion Splashteam har nämligen i avsaknaden av ett fjärde spel från de färggranna blomsterlökarna (jo, vi vet att vi fick en ny teaser-trailer nyligen, men ändå) valt att svarva ihop sitt eget äventyr vid namn Tinykin, och i en värld fylld av bleka kopior på populära koncept så lyckad man här faktiskt skapa något som inte bara håller jämna steg med originalet, utan dessutom trumfa det i ett par avseenden.

Tinykin
Varje Tinykin har sin egen unika personlighet och tillika användningsområde.

Precis som i fallet Pikmin så spelas huvudrollen i Tinykin av en kortväxt forskare som skickas till jorden i sökandet efter sitt folks ursprung, och precis som i Pikmin så uppstår såklart ett fel på resan vilket leder till att vår vetenskapsman fastnar i ett överdimensionerat hus där köksbänkar och hallgolv utgör oceaner av utrymme. Väl på plats upptäcker sedan Milodan (som vår karaktär heter) att han inte är ensam i denna kolossala värld utan flertalet insekts-kolonier frodas bland handfat och soffor, och bland dessa finns även ett par ytterst små varelser som kallas Tinykin. Dessa komprimerade arbetare följer vår kämpe troget så fort de kläcks från sina ägg, och de olika färgerna antyder om vilka styrkor de har. De röda Tinykins är som exempel levande bomber och används för att pulverisera olika hinder samtidigt som den blå varianten leder elektricitet på ett ypperligt sätt för att sammankoppla olika energikällor. Dessa olika kombinationer utnyttjas sedan för att manövrera den stora spelvärlden, och det finns flera pussel som kräver sin unika lösning med just sin specifika Tinykin i åtanke.

Tinykin
Ibland är miljöerna som hämtade från Nils Karlsson Pyssling.

Om du tycker att det låter precis som Pikmin så är det för att det på många sätt är det också. Det finns dock ett flertal radikala olikheter som skiljer de båda spelen från varandra, och en av dessa är att strategi-aspekten är betydligt mer nedtonad i Tinykin kontra ovannämnda Nintendoserie. För det finns inga fiender att besegra på den färgsprakande spelplanen och inga direkta faror som hotar i denna nyupptäckta värld. Visst, Milodan tycker inte om vatten och växter med taggar på sig, men dessa är mer hinder på vägen än regelrätt motstånd. Istället är mycket av fokuset på att utforska och upptäcka, och jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att Tinykin i grunden är ett plattformsspel i samma anda som Banjo & Kazooie.

Tinykin
Även Toy Story verkar ha varit en stor inspirationskälla.

Även berättandet delar mycket likheter med Rares gamla klassiker, och förutom glatt mumlande karaktärer så väntar här skojfriska antydningar mot populärkulturen där allt från Titanic till Terminator får sig en kärleksfullt vinkning. Det är därtill ett stort fokus på att samla på saker, och förutom ett huvuduppdrag i varje bana så väntar här tre mindre uppgifter samt att man ska samla tusentals små gyllene pollen-kristaller för att dryga ut speltiden. Det finns således en hel del att göra, men trots de stora världarna och mängden grejer att hitta och samla så klockar inte spelet in på högre än åtta timmar för en som mer eller mindre gör allt. Detta är sedan enligt mig snudd på perfekt för den här typen av spel, och då utforskandet är en så pass stor del av upplevelsen är det skönt att det inte tar uppemot 30-50 timmar att hitta allt utan du kan nöja dig med att investera en ynka helg utan att känna att du missar helheten. Detta är som sagt ett tecken på grym förståelse för vilken typ av upplevelse man vill förmedla, och att man lyckas upprätthålla ett sådant konstant och smidigt tempo genom hela resan är en mäktig fjäder att sätta i hatten.

Tinykin
Allt från stökiga kök till frodiga växthus måste undersökas från golv till tak.

Om du sedan har spanat in några av bilderna här ovan så är det tämligen klart att Tinykin erbjuder en unik design. Spelvärlden är bygg med solida 3D-modeller medan karaktärerna likt Paper Mario är tvådimensionella kartongutklipp. Det hela gifter sig otroligt väl med varandra, och tillsammans med de klara färgerna och gulliga designen når man en lång väg för att ge ett starkt visuellt uttryck. Även ljudlandskapet gör sitt för att vagga in en i en gemytlig stämning, och förutom de chattande karaktärerna så är det lågmälda och mysiga toner som ackompanjerar en mellan de olika nivåerna.

Tinykin
Det är när man tar sig högre upp som man inser hur stora och avancerade varje nivå är.

Om du slutligen, precis som undertecknat, har suktar efter mer Pikmin-liknade äventyr sedan trean lanserades för snart tio år sedan så finns det verkligen ingen anledning att missa Tinykin. Den fundamentala grunden är förvisso familjär, men adderandet av mer plattforms-betonad upptäckarglädje gör att äventyret kan stå på egna ben, och den ljuvliga designen gör dessutom detta till ett måste för alla de som gillar färgstarka äventyrsspel.

8 / 10
+
Underbar design, perfekt spellängd, grymt tempo