Svenska
Gamereactor
nyheter

Tidigare anställd hos Bioware avslöjar stora stridigheter mellan studions anställda

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att påstå att Bioware har kniven mot strupen just nu vore inte att överdriva överhuvudtaget. Med tre floppar i rad i och med Mass Effect: Andromeda, Anthem och Dragon Age: The Veilguard har man inte råd att nästa Mass Effect möter samma öde. Det måste vara ett bra spel och det måste även sälja bra för att studion skall ha en framtid. Annars får man förvänta sig att EA drar ur proppen och lägger ner studion då man knappast är kända för sitt tålamod.

Tidigare under bland annat studions utveckling av Anthem avslöjade journalisten Jason Schreier (när han fortfarande arbetade hos Kotaku) en mängd interna problem hos Bioware som bland annat att nästan ingen i studion hade en aning om spelets namn eller hur det ens skulle se ut när Anthem avslöjades under E3 2017.

Nu avslöjar dessutom en tidigare medarbetare David Gaider, som var enormt viktig för Dragon Age som serie och ligger bakom flera av dess mest älskade karaktärer, på plattformen Bluesky flera interna stridigheter som rådde inom Bioware mellan de två olika interna teamen bakom Mass Effect och Dragon Age. Dessa jobbade separat från varandra men fortfarande under samma tak i Edmonton, och när David lämnade Dragon Age bakom sig för att hjälpa till med krisande Anthem, märkte han ett stort hat och förakt mellan de utvecklare som jobbade på Mass Effect och Dragon Age gentemot varandra genom att säga:

"For a long time it was basically two teams under one roof: the Dragon Age team and the Mass Effect team. They had very different cultures, it may as well have been two separate studios. And they didn't get along. The company was aware of the friction and attempts to fix it had been ongoing for years, mainly by shuffling staff between the teams more often. Yet this didn't really solve things, and I had no idea until I got to the Anthem team. The team didn't want me there. At all."

Något David Gaider nämner som försvårade saker ytterligare var när han lämnade Dragon Age för Anthem, och då ombads att skriva karaktärer som var mer fantasy, men att det sedan ansågs vara alldeles för likt Dragon Age och skulle vara mer inriktat på science fiction istället likt Mass Effect. Detta förvånade David då han bara hade följt order och aldrig blivit förvarnad under loppets gång att riktningen för tonen i spelet plötsligt hade förändrats.

"I kept getting feedback about how it was 'too Dragon Age' and how everything I wrote or planned was 'too Dragon Age'... the implication being that anything like Dragon Age was bad. And yet this was a team where I was required to accept and act on all feedback, so I ended up iterating CONSTANTLY. I won't go into detail about the problems except to say it became clear this was a team that didn't want to make an RPG. Were very anti-RPG, in fact. Yet they wanted me to wave my magic writing wand and create a BioWare quality story without giving me any of the tools I'd need to actually do that."

Detta fick David att till slut känna efter 17 år hos Bioware att han inte ville annat än att försvinna därifrån och när han förklarade det här för studion fick han då höra från Biowares ledning att han aldrig skulle uppleva succé någon annanstans om han lämnade:

"I had no idea where I was going to go or what I was going to do, but I wanted OUT."

David Gaider är numera anställd hos Summerfall Studios och arbetade senast på Stray Gods: The Roleplaying Musical som fick fina recensioner när det släpptes under 2023.

Tidigare anställd hos Bioware avslöjar stora stridigheter mellan studions anställda
Interna stridigheter har varit många hos Bioware, särskilt under utvecklingen av Anthem, och nu lär nästa Mass Effect vara studions sista hopp.


Loading next content