Svenska
Gamereactor
artiklar
The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag är på väg till Zenimax Studios för att se Bethesdas fantasy-kärleksbarn debutera i onlinevärlden. Det har gått många rykten kring projektet och det har varit dåligt med konkreta fakta. Så det är förstås med förväntan jag sätter mig i den väntande bilen som ska ta mig till studion.

Efter en husesyn av lokalerna får vi sätta oss, med löftet om att snart få testa spelet. Innan dess berättar dock Matt Firor, game director, om teamets designfilosofi: att skapa ett spel som tilltalar två grupper, Elder Scrolls-fansen och onlinerollspelare. Med detta i åtanke sätter jag mig ivrigt ned med spelet.

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online görs av Zenimax Online Studios, som grundades 2007. Detta är studions första spel.

Det börjar riktigt lovande, med en detaljerad karaktärseditor av samma kaliber som i de senaste Elder Scrolls-spelen. Möjligheten att ändra ansiktsdetaljer har blivit standard i nyare onlinerollspel, och så är det även här. Det finns dessutom många val vad gäller kroppsform, och överlag finns inget att klaga på vad gäller pulandet med karaktärer.

Detta är en annons:

Efter pillandet med min figur hoppar jag in i spelet och startområdet för Covenant Daggerfall, en av de tre fraktionerna i spelet. Min karaktärs story börjar med en grupp som vaknar upp på den tropiska ön M'kai, utan någon som helst aning om hur de kommit dit. Allt vi vet är att en Daedra har förslavat min själ i Oblivion, och även om min kropp lyckats fly kommer jag inte att bli fri förrän min själ återfås.

Det känns som ett hopplöst uppdrag. Allt jag äger är kläderna på min kropp och ett svärd i mitt bälte. Utan några ytterligare ledtrådar letar jag efter något att göra på M'kai och snart får jag mitt första uppdrag.

The Elder Scrolls Online
Faktumet att alla NPC-figurer har en röstskådespelare gör att världen känns mer verklig och levande.

Zenimax har valt att fokusera på ett mer eller mindre traditionellt quest-system, men de verkar ha lyckats att göra det roligare än upplägget "slakta tio råttor". The Elder Scrolls Online ger dig alltid ett sammanhang för vad du håller på med, vilket drar en in i upplevelsen.

Detta är en annons:

I ett tidigt, minnesvärt uppdrag stöter jag till exempel på en orch som dras mellan sin dröm om att bli smed och sin familjs önskan om att orchen i fråga borde bli en krigare. Jag hjälper honom att döda ett monster som terroriserar en by, och övertygar honom om att han är en duglig krigare (även om jag hade alternativet att rekommendera det motsatta).

Det känns verkligen som att jag spelar i en Elder Scrolls-värld, och fans av spelserien kommer att märka av hur omgivningarna är packade av ikoniska, bekanta platser och fiender. Under de få timmar jag lade på spelet stötte jag på både Mudcrabs och Dwemers, för att bara nämna några. Så i just denna bemärkelse förstår jag Zenimax designfilosofi. Jag önskar bara jag kunde säga samma sak om spelmekaniken.

The Elder Scrolls Online
Den artificiella intelligensen är bra. Fienden letar upp den motståndare de ser som det största hotet, krigare eller helare, och attackerar utifrån detta.

Jag är mest oroad över stridssystemet. Det är uppenbart att Zenimax försökt att göra det mer aktivt, via ett musbaserat system snarlikt det i Tera. Problemet är att det inte känns tillfredställande att slåss. I Tera fanns det rejält med kraft bakom varje attack, men i detta fall saknas en viss tyngd. Allt känns fladdrigt. Du kan attackera med många men svaga slag, eller få och kraftfulla. Det sistnämnda får du till om du håller nere vänster musknapp en stund.

Fiendernas artificiella intelligens tillhör lyckligtvis bland det bästa jag någonsin sett i ett onlinerollspel. Fienderna kommer att analysera dina attacker - både på avstånd och i närstrid - och anpassa sina taktiker efter detta. De är också medvetna om andra monster i närheten och kommer att samarbeta med dessa på ett djupare sätt än jag tidigare sett. Till exempel såg jag en duo med en magiker och en krigare som samarbetade, där soldaten lade ut ett litet oljefält och en magiker tände eld på det.

The Elder Scrolls Online
Det är i nuläget svårt att se vad som ska göra Elder Scrolls Online bättre än de existerande konkurrenterna. Tyvärr.

Men denna imponerande artificiella intelligens spelar liten roll när striderna saknar substans och när du inte känner att du slåss med någon alls. Det bör nämnas att det bara fanns ett tredjepersonsläge i den version vi spelade, vilket kan vara anledningen till den distans till spelvärlden jag upplevde. Zenimax har lovat att spelet kommer att släppas med ett förstapersonsläge, något man demonstrerade med ett hyfsat lovande videoklipp.

Utöver stridssystemet finns det annat att oroa sig för, som till exempel att mycket av de klassiska Elder Scrolls-inslagen inte finns med i The Elder Scrolls Online. Det går till exempel inte att stjäla från andra figurer, vilket visserligen är förståeligt med tanke på den globala ekonomin, men lite trist. Du kan inte heller dyka under vatten utan får nöja dig med att simma ovanför vattenytan, vilket förstör känslan av utforskande och en öppen värld. Jag saknar också NPC-figurer med något intressant att säga. Även om det går att prata med vem som helst är det sällan givande, och karaktärerna känns ofta som själlösa pappfigurer. Det blir heller inget Thieves Guild eller Dark Brotherhood, åtminstone inte till en början (de kan komma att släppas som DLC i framtiden).

The Elder Scrolls Online
Friheten att experimentera med sin karaktärs färdigheter är nyckeln för Elder Scrolls-spelen, och det finns även här.

Med det sagt känns en del bekant. Du kan smyga, anpassa din karaktär inför PvP och annat, samt dyrka upp lås - även om det görs på ett mindre avancerat sätt än tidigare. Även karaktärsutvecklingen är inspirerad av de tidigare spelen, och du är aldrig låst till en specifik roll eller specifika färdigheter. Du kan låsa upp alla möjliga kombinationer i spelet, vilket låter dig växla mellan rollen som krigare, pilbågsskytt, magiker och varianter däremellan.

Vi fick bara spela i startområdet, men vi fick ändå lite information om vad vi kan vänta oss när vi når högre nivåer. Fokuset på storyn pågår hela vägen från början till maxleveln 50, men även det är bara början. Efter du klarat av storyn kan du med samma karaktär också spela genom spelet som en del av två andra grupper. Du kan bli medlem i både Fighter's Guild och Mage's Guild, och avnjuta deras respektive historier.

När det kommer till utmaningar för grupper får du nöja dig med dungeons för mindre grupper. Inga räder för stora guilds att ge sig på, alltså. Istället kan du ta dig an stora PvP-strider lite varstans i Cyrodiil, där de tre fraktionerna kämpar om fort och andra strategiska punkter. PvP-läget har vissa likheter med WvW i Guild Wars 2, men innan vi får mer detaljer är det svårt att se hur slutresultatet kommer att bli. En sak är dock säker, det kommer att bli både stora strider med hundratals spelare och mindre sammandrabbningar.

HQ

Hur sammanfattar vi då det här? Det är svårt att dra några riktiga slutsatser i detta skede. I sitt nuvarande skick lever The Elder Scrolls Online bara delvis upp till designfilosofin, och på så sätt lär det inte locka vare sig Elder Scrolls- eller onlinerollspelsfans.

Det känns som att Zenimax offrat mycket av det som gör Elder Scrolls-spelen så fascinerande, i syfte att göra ett fungerande onlinerollspel - utan att göra det till något som är lika kvalitativt som MMO-konkurrenterna. Med det sagt finns det mycket tid att putsa på spelet och förstapersonsperspektivet kan som sagt tillföra massor. Zenimax har mycket att jobba på, men vi ska inte döma ut dem riktigt än.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Relaterade texter

The Elder Scrolls OnlineScore

The Elder Scrolls Online

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Zenimax Online Studios har jobbat i sju år och dundrar nu ut ett av de mest påkostade onlinerollspelen någonsin. Oskar Nyström har hårdtestat...



Loading next content