Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Casting of Frank Stone

The Casting of Frank Stone

Gamereactor UK fick chansen att smygtesta den kommande Dead by Daylight-utmanaren inför releasen nästa månad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Även om det närmar sig ett decennium i ålder är Dead by Daylight faktiskt en av de mer tillgängliga livetitlarna som finns idag. Du kan starta upp den här asymmetriska skräcktiteln utan att någonsin ha upplevt den innan idag, och efter några timmar kan du känna dig bekväm med vad den ger till bordet (mekaniskt sett kommer du att känna dig mindre bekväm känslomässigt...). Men om livslängden på Behaviour Interactives enormt populära spel fortfarande avskräcker dig, finns det sätt att komma in i världen utan att spela själva kärnspelet, och ett av dessa sätt är det kommande The Casting of Frank Sten.

The Casting of Frank Stone

För att vara tydlig, det här är inte riktigt ett Dead by Daylight-spel. Ja, det utspelar sig i samma universum. Ja, den är publicerat av Behaviour Interactive. Men det har också utvecklats av Supermassive Games och är ett skräckäventyr som är mycket narrativt och som överensstämmer med samma stilar och drag som vi har vant oss vid i The Dark Pictures Anthology, The Quarry och Until Dawn. Det betyder att du kan se fram emot en filmisk upplevelse som nästan är som att spela en skräckfilm, en där du gör val och övervinner snabba händelser för att forma historien och skicka dig en på väg till ett av många slut.

Så nej, det är inte ett asymmetriskt multiplayerspel om att undvika mördare som spelas av dina vänner eller vice versa. Är det en dålig sak? Inte alls. Faktum är att jag skulle gå så långt som att säga att att kombinera Dead by Daylights upplägg med expertisen hos Supermassive är en snilleblixt. Det är inget som vi egentligen inte har sett förut, men det är bra eftersom det är skrämmande och obekvämt utan särskilt stor ansträngning, har en riktigt djup och autentisk atmosfär som konkurrerar med många skräckprojekt på marknaden, plus intrikat och varierad dialog med många valmöjligheter som låter dig att ändra berättelsen och testa hur saker och ting kommer att sluta när man fattar olika beslut. Det är Supermassive rakt igenom. Och det sträcker sig till användargränssnittet, karaktärsdesignen och modellerna, de kooperativa elementen och så vidare.

Detta är en annons:
The Casting of Frank Stone

The Casting of Frank Stone är en berättelse som fördjupar mysteriet med Cedar Hills, där en sadistisk mördare baserad i ett bistert stålverk skapade och släppte lös fasor på det intet ont anande stadsfolket. Spelaren axlar rollen som Sam Green, en lokal polis med uppgift att undersöka stålverket för att hitta ett kidnappat litet barn. Du utforskar denna mörka miljö, samlar föremål och verktyg som gör att du kan nå nya områden, och i slutändan reser du djupt in i stålugnen och konfronterar en mördare som försöker använda barnet för en skruvad ritual. Vad som händer här är upp till dig och hur du reagerar på snabba händelser och fattar snabba beslut genom att välja dialogalternativ som ofta dyker upp. För min första genomgång av demon räddade jag barnet, besegrade mördaren och till synes räddade staden. Jag säger till synes som något mycket mörkare lurar i skuggorna...

The Casting of Frank Stone

Spelet är väldigt okomplicerat. Utforskningen är grundläggande och inkluderar mestadels att vandra runt i små öppna ytor för att hitta interagerbara föremål som ger lite extra färg och djup till den bredare historien och berättelsen. De interagerbara alternativen verkar också vara ganska rudimentära och begränsade, men detta beror på att huvudingrediensen i The Casting of Frank Stone (som andra Supermassive-spel) är kärnhistorien, som engagerar och håller dig på kanten av ditt plats. Om den klarar av att fortsätta göra det under hela sin varaktighet återstår att se, men den här öppningssmaken jag var insatt i har definitivt imponerat. Det jag kommer att säga om spelet - och det här är kanske något som kommer att åtgärdas i god tid till lanseringen den 3 september - är att PC-prestandan var lite knäpp. Spelet stod inför några frysningar och krävde en udda omstart när man navigerade i inställningsmenyerna, och bildhastigheten blev också lite hackig ibland. Som ofta är fallet med fotorealistiskt utformad grafik och karaktärsmodeller, finns det också ibland lite konstigt beteende, särskilt med hur en karaktärs läppar rör sig, men totalt sett verkade The Casting of Frank Stone ha samma uppmärksamhet på detaljer som andra supermassiva projekt.

Detta är en annons:

Hur man än ser på det, så håller The Casting of Frank Stone på att bli ett mycket intressant tillägg till Dead by Daylight-universumet. Det är utan tvekan spännande för Dead by Daylight-veteraner, men också övertygande för dem som är mindre insvepta i skräcktitelns bredare historia. Det finns spännande skräck och fantastisk atmosfär, engagerande berättelse och val som ska göras, och massor av mystik att reda ut, och jag ser fram emot att kolla upp det i sin helhet i början av september.

Relaterade texter

The Casting of Frank StoneScore

The Casting of Frank Stone

RECENSION. Skrivet av Moa Andersson

Bättre sent än aldrig, efter en sen recensionskod har Moa nu tillbringat över tio timmar i Supermassive Games nya titel och gjort ödesdigra val...



Loading next content