Svenska
Gamereactor
recensioner
Temtem

Temtem

Efter knappt två år i Early Access har Pokémon-utmanaren Temtem äntligen släppts lös. Olof har tämjt mängder med monster och är redo att leverera sina intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Till Pokémons senaste installation, Legends: Arceus från i vintras, tog utvecklaren Game Freak sina största steg med serien sedan... debuten 1996? Det säger kanske mer om Pokémon som spelserie än om Legends: Arceus, som trots sin marknadsföring inte var så stort och fritt som det egentligen utgav sig för att vara. Varför är det relevant att prata om? För att påtala det faktum att det finns ett enormt utrymme för innovation och nyskapande inom monstersamlar-genren, vilken stått mer eller mindre still i över 25 år. Maken till överraskning när Temtem, ett av de mer seriösa försöken att utmana Pokémon i modern tid, i princip är ett Pokémon-spel till allt utom namnet.

Temtem
Förhållandevis OK monsterdesign, och Pokémon har också haft lågvattenmärken (Jynx!).

Jag vaknar en morgon och märker omedelbart att det inte är vilken dag som helst. Min mamma påminner mig om att jag nu är gammal nog för att bege mig ut och förverkliga min dröm som monstertämjare. Halva byns invånare har samlats utanför mitt hus för att lyckönska mig på min stora dag. Där finns även min vän som också ska bege sig ut på äventyr idag. Vi retas lite med varandra tills professorn bjuder med oss till sitt labb, där han har en överraskning han vill visa oss. Väl framme får jag välja ut ett av tre monster, och med nämnda monster möter jag min vän - eller ska jag säga rival? - i en turordningsbaserad strid, monster mot monster. Därefter skiljs vi åt, men svär att mötas igen.

Otroligt nog är detta inte en återberättelse av Pokémons inledningssekvens, utan av Temtems första minuter. Gränsen mellan plagiat och hommage har sällan varit så luddig, och hade det inte varit för att monstren kallas Temtems, huvudpersonen kallas Temtem-tämjare istället för Pokémontränare, och att monstren fångas med kort - Temcards - istället för de ikoniska bollarna, så hade jag ärligt talat haft svårt att se skillnaden. Och då har jag inte ens nämnt den pastellfärgade grafiska designen, ogräset med vilda Temtems, tränarna - ursäkta, tämjarna - som blockerar ens väg, sten-sax-påse-systemet med elementen och gymmen - än en gång, ursäkta - Dojos som ska besegras.

Detta är en annons:
Temtem
Skrämmande likt Pokémon.

Utan att göra detta till en av Gamereactors VS-artiklar kan det konstateras att även om det vore öppet mål att införa nya idéer till konceptet, så har utvecklarna Crema istället valt att främst finslipa upplevelsen på mikronivå. Vad vi får är ett retro-monsterfångarspel fritt från de hopplösa gimmickar som plågat de senaste årens Pokémonspel (Dynamax, Gigantamax, Dulcolax etc., jag tittar på er), samtidigt som striderna, svårighetsgraden, multiplayern och längden råtts bot på.

Allra först märks det hur tydligt Crema arbetat med balansen under Early Access-perioden. När jag i Pokémon enkelt kunnat köra över tränare på tränare med mina överstarka monster, måste jag i Temtem verkligen tänka till hur jag lägger upp mitt lag och planerar striden. Eftersom vilda monster inte alls ger mina Temtems lika mycket erfarenhetspoäng som strider mot andra tämjare, så går det inte att bara grinda lite till när jag fastnar på en Dojo. Nej, då finns det ett gäng olika möjligheter att ta till. Först kan jag byta ut mina Temtems respektive attacker, till exempel om elementen inte passar eller om jag får slut på stamina - ett enormt mycket bättre system än PP-diton i Pokémon. Därefter kan jag rumstera runt bland vilka Temtems som kontrar motståndaren bäst och, kanske viktigast, i vilken ordning jag placerar dem.

Stridernas största skillnad gentemot Pokémon är definitivt två-mot-två-systemet som återfinns här. Genom att ha två Temtems med korrelerande element kan vissa attacker hämta kraft och bli dubbelt starka. Inte nog med att detta gör att jag mer än gärna fångar alla Temtems jag stöter på för att undersöka deras potential i min uppställning - jag blir tvungen att göra det. För att verkligen appellera till hardcore-publiken har Crema nämligen helt eliminerat det slumpmässiga i striderna. Det vill säga, kör jag en och samma strid två gånger, med samma attacker, blir resultatet alltid detsamma, och jag kan inte bara hoppas på att en ineffektiv attack (till exempel eld mot vatten) får en kritisk träff. Tvärtom, Temtems system gör att vissa attacker inte bara är hälften så starka mot somliga Temtemtyper - några attacker blir i en del fall så svaga som en fjärdedel av sin ursprungliga potential.

Detta är en annons:
Temtem
Två mot två-striderna är en throwback till kemilektionen. Hur kan vatten göra mer skada? Koka det!

Detta för oss naturligt vidare till flerspelar-delen och längden på spelet. Till sin stomme är Temtem egentligen ett MMO och är, på gott och ont, upplagt på det sättet. Till det goda hör att monsterjakten för första gången känns mer inlevelsefull, med andra tränare som springer runt på skärmen och gör samma resa som jag. Det är enkelt att möta upp någon för strid, byta en Temtem mot en annan eller bara säga hej, och det går till och med att och ta sig igenom äventyret i co-op. Till det onda hör att genrens ökända mängder av repetition kan gå en på nerverna, och det inverkar även på känslan av storslaget äventyr. Världen är, om än funktionell, under inga omständigheter särskilt snygg, och ofta väldigt mekaniskt uppbyggd med räta vinklar och illa maskerade labyrinter - till förmån för kvantitet.

Sammanlagt bjuder Temtem på minst 40 timmars äventyr och därutöver sidouppdrag, hemligheter, otaliga endgame-utmaningar och 164 monster att lägga till samlingen. Tyvärr går mycket av Temtems nackdelar att förklara med att det är uppbyggt med ett så kallat Battlepass i åtanke. Det är hittills bara kosmetiska objekt man tjänar in, men det är tydligt var det utdragna, mekaniska upplägget kommer ifrån. 40 timmars äventyr är långt i sig, men det väger rätt lätt mot de tusentals timmar som Crema vill att man ska lägga ner på endgame och leaderboards-klättrande.

Temtem
Mysigt med lite rörelse i städerna!

Till syvende och sist är Temtem knappast en revolution. Istället för att följa vägen via tramsiga gimmicks och en öppen värld, så valde utvecklarna att gå tillbaka, ta MMO-spåret och gå all-in på det. Jag kan tycka att det är lite synd, som om de gick från Charmander direkt till Charizard utan att stanna till hos Chameleon. Jag har absolut haft en mysig upplevelse ihop med Temtem, men önskar att det hade utformats mer utifrån vägen än målet.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Djupa och välbalanserade strider, hyfsat väldesignade monster, långt äventyr med mycket att göra, mysigt, välintegrerad multiplayer.
-
Lite väl plagierande, linjärt och enformigt, ocharmigt och mekaniskt världsbygge, banal story, tydligt byggt med miktrotransaktioner och endgame i åtanke.
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
TemtemScore

Temtem

RECENSION. Skrivet av Olof Westerberg

Efter knappt två år i Early Access har Pokémon-utmanaren Temtem äntligen släppts lös. Olof har tämjt mängder med monster och är redo att leverera sina intryck...

0
Temtem släpps officiellt i september

Temtem släpps officiellt i september

NYHET. Skrivet av Johan Vahlström

Men det här spelet har ju funnits i två år, kanske du tänker. Och ja, delvis har du rätt. Redan i januari 2020 kom Temtem, men har officiellt varit i early access sedan...

0
GRTV klämmer lite på Temtem

GRTV klämmer lite på Temtem

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Klockan 16:00 varje dag drar vi igång Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder starka nätverk klämmer lite på aktuella titlar, av olika slag och typ....

0
GRTV klämmer lite på Temtem

GRTV klämmer lite på Temtem

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Pokémon-konkurrenten Temtem handlar precis som Nintendos fickmonsterpartaj om att samla små gulliga varelser och i gårdagens Livestream var det Kieran från Gamereactor i...



Loading next content