Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Tekken 8

Tekken 8

Soul Calibur får ursäkta, men Bandai Namcos allra främsta strykpåsar är nu tillbaka för att återigen banka varandra sönder och samman...

Vilket otroligt fightingår vi haft, där Street Fighter 6, Mortal Kombat 1 och nu Tekken 8 släpps inom loppet av nio månader. Och till råga på allt har de båda första varit riktigt bra, och nu undrar ni säkert hur Tekken 8 står sig gentemot dessa giganter? Svaret är; alldeles utmärkt.

Tekken 7 släpptes faktiskt i arkadhallarna redan 2015, även om hemversionerna kom först två år senare. Det är därmed mycket som hänt sedan sist, inte minst på den tekniska fronten där Bandai Namco faktiskt bytt grafikmotor från Unreal Engine 4 till Unreal Engine 5. Dessutom har de kraftigt uppdaterat sitt onlineutbud samt levererar återigen en fläskig kampanj.

Tekken 8
      Tack vare det nya Heat-systemet är Tekken 8 intensivt på ett aldrig tidigare skådat sätt.

Till detta kommer en massa andra grejer som spelläget Tekken Ball samt individuella småkampanjer för samtliga slagskämpar och ett spelläge kallat Arcade Quest som gör det lite mer meningsfullt att slåss mot datorn, och bäst kan beskrivas som en träningskampanj (mer om båda dessa senare). Precis som så många andra utvecklare har Bandai Namco dessutom experimenterat med lättare spelkontroll för att underlätta för nykomlingar att komma in i slagsmålen, bland mycket annat.

Men som vanligt med fightingspel är de aldrig roligare än att ta sig an vänner och bekanta i stenhårda prestigematcher, vare sig det är lokalt eller online. Så jag tänkte därför börja i just denna ända. Jag hade faktiskt förmånen att få träffa Tekken-veteranen Katsuhiro Harada för ett knappt år sedan och snackade då om just Tekken 8. Något han tryckte på var att Bandai Namco velat göra Tekken 8 mer aggressivt än tidigare, vilket kan låta märkligt med tanke på att det är en tämligen framfusig serie i grunden.

Tekken 8
      Arenorna är mestadels bara just livlösa arenor, men ett par av dem är mer interaktiva.

Det tar inte lång tid från det att jag börjar slåss innan jag förstår vad han menar. Hela systemet är utformat för att du snabbt ska gå i klinch med din motståndare och dela ut stryk. Nyckeln i upplägget är det nya Heat-systemet som premierar att snabbt som attan spöa din motståndare eftersom du under begränsad tid för en förbättrad version av din karaktär, med både möjligheten att göra mer skada samt lite andra attacker. Heat kan aktiveras med antingen ett knapptryck (kallat Heat Burst), eller invävt i en combo med Heat Engager, där sistnämnda ger 15 extra sekunder Heat.

Skillnaden ger en intensitet jag, som ändå spelat i princip alla fightingspel värda namnet de senaste 35 åren, aldrig sett maken till. Den som aktiverat sin Heat vill naturligtvis göra mesta möjliga av detta, och uppmuntras därmed att verkligen gå på motståndaren, som dessutom kommer ta stryk även om denne blockerar. Nytt är att du även lättare kan få tillbaka lite liv i Tekken 8 då viss skada lämnar efter sig en vid "skugga" i din livmätare, vilket sedan kan återfyllas. Men även detta kräver käftklappar och nacksparkar och i slutändan har vi en formel som rakt igenom uppmuntrar att spela furiöst.

Tekken 8
      Trots att Bandai Namco hyllat grafiken i omgångar, lever den inte riktigt upp till hypen.

Själv sörjer jag att Bob saknas (måtte han dyka upp som DLC förr snarare än senare), och har istället försökt fokusera på Paul Phoenix, Lili De Rochefort och nykomlingen Reina - som dessutom tycks ha en viktig roll att fylla i storyn, något som representeras av att hon återfinns i mitten av alla valbara karaktärer på något slags hedersplats. Jag som normalt älskar att använda mig av mind-games och otippade kast när jag spelar fighting, har i Tekken 8 fått tänka om en hel del. Heat-upplägget gör det till en sämre strategi, och därför har det varit lite som att upptäcka serien på nytt.

För att träna har jag spenderat en hel del tid i det nya spelläget Arcade Quest, som är en slags light-kampanj där du ska slå dig fram genom arkadhallar för att bli bäst i Tekken och spöa en osedvanligt oskön gamer (som självklart har trist attityd och lirar Kazuya Mishima). Dels är detta ett bra tillfälle att låsa upp en massa kosmetiska föremål, dels är det riktigt gemytligt, och framför allt ger det goda möjligheter att gå grunderna förklarade för sig från andra trevliga arkadhallsbesökare samt att det ges tillfälle att pröva allt i praktiken. Kort sagt ett av de bästa träningslägena jag sett, med mindre känsla av korvstoppning och mer av faktisk underhållning.

Tekken 8
      Jun Kazama återvänder i Tekken 8, men vad hennes roll är vill vi såklart inte berätta.

Ett annat dragplåster för Tekken 8, som även det kan användas för att komma i det nya spelsystemet, är såklart kampanjen. Tillsammans med Mortal Kombat 1 är Bandai Namco marknadsledande på området och Tekken-serien har en lång sammanhängande historia som pågått oavbrutet sedan det första spelet. Kampanjen är kanske inget jag ensamt skulle köpa spelet för, men för att vara ett fightingspel tycker jag detta är mäkta imponerande i all sin extrema ostighet. Helt utan märkbar självironi får vi se Tekken-karaktärerna rusa runt och försöka hantera det växande problem som Kazuya utgör (undviker att prata om storyn av spoiler-skäl), men just för att Bandai Namco tar sin kampanj på så stort allvar, så fungerar det. Katsuhiro Harada verkar helt ointrsserad av att försöka modernisera Tekken eller lägga till mer självironi, på ett sätt jag uppfattar att både Capcom och Netherrealm Studios gör med Street Fighter och Mortal Kombat. Tyvärr kan jag känna att kampanjen trampar vatten mot slutet där den gott kunde ha fått kortas ner, men sammantaget är det fortfarande väldigt imponerande, även om Mortal Kombat 1 ändå är vassare på detta område.

Om du spelat Arcade Quest och kampanjen och fortfarande känner att du inte riktigt greppat hur du ska spela Tekken på bästa sätt, har Bandai Namco gjort som så många andra utvecklare av fightingspel och försökt leverera ett alternativt kontrollschema kallat Special Style. Detta kan aktivas (och avaktiveras) med ett snabbt tryck på LB under matcherna och fungerar därmed för fler än nybörjare, exempelvis den som är lite mer osäker på Air Juggles. Har du fått en bra launcher, finns det inget som hindrar dig från att aktivera Special Style och sedan riva av en bra combo genom att bara trycka på Y-knappen några gånger i rad. Systemet är inte lika flexibelt som att spela på vanligt vis, men gör ändå att Tekken blir mer nybörjarvänligt, vilket ju varit något Tekken uppfattats som under väldigt lång tid. Nackdelen är väl främst att upplägget gör att alla karaktärer spelas på samma sätt, vilket går ut över variationen.

Tekken 8
      Arcade Quest är ett utmärkt ställe att börja på för den som vill komma igång med Tekken 8.

Spelkontrollen är annars helt otroligt bra med en väldigt tydlig känsla för vad varje knapp gör i striderna. Det känns precist och ilsnabbt och det är få gånger jag känner att jag inte haft kontroll över situationen, där varje vinst är tillfredsställande och förluster något jag bara har mig själv att beskylla för. Slagsmålen är intensiva och även intima, en effekt av att två pugilister försöker maximera sin Heat-period genom att dela ut så mycket stryk det bara går på kortast möjliga tid. Det är fler än en gång jag nästan varit andfådd efter en avklarad strid, tack vare intensiteten.

Så långt är spelet alltså en riktig höjdare, men det finns ändå en sak jag inte är helt såld på, och som Bandai Namco snackat upp en hel del, nämligen bytet av grafikmotor från Unreal Engine 4 till 5. Medan detta på pappret ger möjlighet till otroliga kliv, tycker jag inte Tekken 8 gör mesta möjliga av grafikmotorn. Medan det absolut är snyggare än Tekken 7, men god marginal, så råder det ingen tvekan om att jag uppfattar både Street Fighter 6 och Mortal Kombat 1 som snyggare (även om jämförelsen inte nödvändigtvis är helt rättvis då dessa båda inte har roterande kamera). Och alla artificiella ljuseffekter för att markera sådant som Heat gör att det tappar ännu mer. Även om det bitvis är väldigt snyggt, hade man kunnat hoppas på mer från ett tekniskt perspektiv. I övrigt flyter det dock på perfekt, och laddar även väldigt snabbt.

Tekken 8
      Genom att använda de förenklade spelschemat (lilla rutan till vänster) kan vem som helst leverera snygga combos.

Slutligen vill jag nämna att det även finns tre andra spellägen som är värda att känna till. Det ena är Tekken Ball som ursprungligen dök upp i Tekken 3, samt fanns med i Wii U-versionen av Tekken Tag Tournament 2 och nu alltså Tekken 8. Även om det inte är något du lär vilja lira i timmar, så har det en "bara en match till"-dimension i rätt sällskap. Det är liksom ett lättsammare volleybollkoncept där det snarast gäller att dänga en badboll. Spontant känns det som att balansen mellan olika karaktärer inte är på topp (stora, svepande attacker är väldigt effektiva), men kul är det och Tekken Ball lär skänka många timmars underhållning. Sedan har vi Super Ghost Battles där du och dina motståndare skapar AI-versioner av sig själva som du sedan kan träna mot. Har du en vän som lirar på ett visst sätt med en viss karaktär, så använd AI för att möta honom/henne och träna närhelst du vill. Tanken är att du även ska kunna möta de bästa proffsen i världen, utvecklare och andra. Ett på pappret kul koncept, även om jag behöver få se fler AI-spöken som skapats under lång tid innan jag svarar på exakt hur bra AI:n är på att imitera sina verkliga förlagor.

Det tredje är att samtliga karaktärer (där vissa dock kräver att du klarat kampanjen) har en egen ministory att spela igenom. Dessa består bara av en handfull matcher, och belönar dig sedan med en charmig slutsekvens som inte nödvändigtvis är storykanon, men som ändå underhåller med feelgood, humor, en portion hat samt bra action. Jag har ofta lirat igenom en sådan kampanj som en stunds förströelse, och tack vare att de är så många, finns väldigt mycket fanservice att hämta just här.

Tekken 8
      Tekken Ball är en underhållande bagatell som alltid lockar till skratt.

Men sammantaget råder det för mig ingen tvekan om att Street Fighter 6 och Mortal Kombat 1 får ursäkta. De var båda bra spel där stora försök gjorts med att modernisera och variera konceptet. Tekken 8 är dock byggd på en annan grund, där Bandai Namco älskar sin serie och snarast velat optimera och bygga bästa tänkbara Tekken-installation utan pressen att det ju måste finnas något nytt.

Därför vågar jag påstå att Tekken 8 är vinnaren av dessa tre spel nästan hur man än vänder och vrider på saken, där endast det grafiska samt kampanjen i Mortal Kombat 1 kan mäta sig med vad Bandai Namco har att erbjuda. Figthing blir helt enkelt inte mycket bättre än såhär, och det fullkomligt furiösa och hyperösiga Tekken 8 lär vara mitt huvudsakliga fightingspel i åratal framöver.

9 / 10
      +
      Klockren spelkontroll, Heat-systemet tillför intensitet, extremt mycket innehåll, välgjord kampanj, stort urval karaktärer, flyter perfekt, Arcade Quest är bra träningsläge