Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tekken 8

Tekken 8

Vi reste till Lyon för att provspela det kommande Tekken 8, uppföljaren till det mest populära Tekken-spelet hittills. Hur har det arvet förvaltats?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När populariteten för en spelserie börjat dala är det svårt att väcka gnistan till liv bland fansen igen. Ofta gör utvecklarna stora förändringar i hopp om att nå nya spelare, men det finns otaliga exempel där det slagit bakut och man istället tappat de fans man hade kvar.

Detta hade kunnat vara fallet med det fisljumma Tekken Tag Tournament 2 från 2011 som blev något slags bottennotering för serien. Fyra år senare slog dock Bandai Namco, med Katsuhiro Harada i spetsen, till och levererade Tekken 7. Redan från start ett fenomenalt snyggt och välfyllt spel, som sedan dess vårdats exemplariskt väl, och kommit att bli något slags pånyttfödelse för Tekken-serien samt även dess mest sålda installation någonsin med över tio miljoner exemplar.

Tekken 8
Tekken 8 är ett grafiskt fyrverkeri där smällarna verkligen känns blytunga.

I en strid ström har det fortsatt släppas nytt innehåll, patchar som visar att man följer esportscenen och framför allt nya relevanta gästkaraktärer. Där Bandai Namcos andra bjässe Soul Calibur lite för ofta blir mer fantasifullt (som när Darth Vader och Yoda var med och slogs), fick vi här bland annat Akuma och Geese Howard som verkligen passade in i ensemblen. När Tekken 8 utannonserades i september förra året var intresset därför stort, hur skulle Bandai Namco följa upp denna pärla?

Detta är en annons:

Gamereactor fick följa med till Lyon förra veckan då jag hälsade på hos Bandai Namco, fick spela en tidig version av Tekken 8 och även träffa samt intervjua Katsuhiro Harada. Innan det digitala handgemänget drog igång, fick jag även en kort presentation av producenten Michael Murray som förtydligade en del av det som redan sagts tidigare, nämligen att Tekken 8 handlar om aggressivitet. Det här har man försökt uppnå på olika sätt, där det kanske mest utmärkande är "Heat". Utvecklarna har dock fler trick på gång som att enda sättet att återfå lite liv är att göra perfekta blockeringar eller dela ut rejält med stryk.

Tekken 8
Ett enklare system för combos har lagts till, något Bandai Namco både ska tilltala nybörjare och proffs.

Men låt oss gå tillbaka till Heat-systemet. Det handlar om tio sekunders vansinne då du har möjlighet att vara extra aggressiv och dela ut fin skada. Det är så delikat utformat att nedräkningen pausar om du golvar din motståndare, så rätt hanterat kan du få väldigt, väldigt mycket ur dina tio sekunder. Heat-aktiveringarna kommer dessutom i två utföranden där den så kallade Heat Engager låter dig rusa fram till din motståndare för att komma denne inpå skinnet. Så länge du är Heat-aktiverad får du flera timing-mässiga fördelar, men även nya möjligheter.

Det har också gjorts tydliga insatser för att få Tekken att bredda sin publik, som bättre färgkodning för vem som är vad och i vilken stance. Det finns dessutom ett nytt kontrollschema av det slag som många fightingentusiaster fnyser åt - Special Style - med ett slags auto-combos som du själv kan påverka med upprepade knapptryck. Precis som inför Street Fighter 6 menar dock utvecklarna att deras nybörjarsystem är så sofistikerat att proffs också kan använda det med framgång. Hur det är med sistnämnda får dock tiden utvisa, men faktum är att nybörjarupplägget kändes ganska bra.

Detta är en annons:
Tekken 8
Spelets aggressivitet gör att det ibland kan kännas överväldigande med den mängd stryk som delas ut, i synnerhet på mer explosiva banor.

Jag fick tillfälle att spela bra många timmar, och det var ett Bandai Namco som med självförtroende lät mig och andra journalistkollegor samt influencers lattja helt fritt med tio karaktärer. Just den här intensiteten Bandai Namco talade så mycket om, tyckte jag kändes väldigt tydligt redan från första matchen. Det här är ett spel där man kommer tätt inpå varandra och jag upplever det som svårare att använda djupledsspel och kast jämfört med Tekken 7 - även om det givetvis också kan vara så enkelt att jag inte är van vid Tekken 8 ännu.

Klart är dock att det gav mersmak. Bland valbara kämpar fanns bland annat Paul, King, Jun Kazama och den alldeles lagom svenska Lars Alexanderson. Personligen har jag Bob som favorit i Tekken-serien, men här såg jag inga bevis för att han är på väg, annat än att en korvförsäljare på en New York-bana krängde Bob-korvar. Jag hoppas det inte är en hyllning som en följd av att karaktären får stå över Tekken 8. Hur det än är med den saken, så fick Lasse bli den karaktär jag initialt lirade med, innan jag till slut fann att Paul och King var de som passade mig bäst.

Tekken 8
Lugnet före stormen. Tekken 8 har betydligt fler nyheter under huven än man kan tro vid en första anblick.

Båda har varit med ända sedan serien startade och har tillhört de jag spelat mest med. Framför allt Paul känns här mer kraftfull än tidigare, men även smidigare. Möjligen ett nödvändigt val eftersom striderna är så mycket intensiva här. Jag vill även tillägga att hans frisyrsituation är värre än någonsin, men det är möjligen en mer perifer spaning från min sida. Tekken är alltid Tekken och det gick snabbt att bli varm i kläderna. Jag noterade även att Nina Williams är och förblir en svårspelad karaktär för min egen del och lyckades väl egentligen inte åstadkomma något vettigt med henne. Det blir att lägga mig i hårdträning när spelet väl haft premiär.

Utan att ha kunnat tajma saken kände jag dock att Rage Art-attacker (fungerar i princip på samma sätt som i Tekken 7) börjar bli i längsta laget. Tekken-serien är inte den största syndaren, men dessa långa automatiska combos börjar bli lite av ett gissel och jag hade önskat att det fanns en valmöjlighet att kraftigt klippa ner dem i menyerna. Klart är att de är grafiska fyrverkerier dock, från Jun Kazamas vänliga och ljusa attack innehållandes vänliga ord och fredsduvor till Kazuya Mishimas nästan komiska ondska så är det ändå genomarbetat.

Tekken 8
Automatiska combos är fortfarande en del av spelet, att kunna klicka bort dessa eller välja kortare animationer vore önskvärt.

Något Tekken-teamet är väldigt stolta över, är grafiken. Denna gång har man skiftat grafikmotor från Unreal Engine 4 till Unreal Engine 5 och gjort om alla karaktärer från grunden. Det här märks verkligen. Fightinggenren var länge i framkant när det kommer till grafik, men har halkat efter rejält på den fronten de senaste 10-15 åren. Idag är det möjligen Mortal Kombat 11 som bjuder på riktigt tekniskt ögongodis, men faktum är att Tekken 8 inte kommer göra någon besviken. Tvärtom.

Tekken 8 är rakt igenom oerhört läckert. Från de våldsamt detaljerade och genomarbetade karaktärerna (som nu är så välgjorda att deras spektakulära ögonbryn känns mer iögonfallande än någonsin) till osannolikt läckra bakgrunder, står det klart att vi står för ett av de största kliv serien tagit. Jag gillade speciellt New York-banan runt Times Square där tiden gör att eftermiddag med tillhörande solnedgång byts mot en livlig storstad med massor av belysning samt liv och rörelse.

Tekken 8
Hittills har tio karaktärer avslöjats till Tekken 8, men det kommer naturligtvis bli betydligt fler.

Efter att ha spelat runt fem timmar känner jag att det som överraskade mig mest var hur färdigt spelet kändes. Att det ska bli några överdrivna förseningar tror jag inte på, utan det som kommer behövas i fallet Tekken 8 är såklart en väldans massa finslipning för att karaktärerna ska vara så välmatchade som möjligt. Dessutom går det inte att spela utan att reagera över intensiteten. Fighting kräver alltid att man sitter på helspänn, men det här var något extra. När jag fått in min motståndare mot en väg är denne dödens lammunge, möjligen att det kommer behöva öppnas upp lite mer för att inte bli alltför hjälplös, men det är sådant som tiden för utvisa sedan proffsen verkligen hunnit hårdnöta.

Tills vidare konstaterar jag att Tekken 8 lovar oerhört gott. Att det är Tekken för en ny generation råder det ingen tvekan om. Det är ursnyggt, blytungt och känns väldigt bra. Levererar Bandai Namco detta med sina sedvanligt genomarbetade kampanjer och extrainnehåll samt ett respektabelt karaktärsgalleri, råder det ingen som helst tvekan om att det här kan bli något alldeles extra.

Tekken 8Tekken 8Tekken 8Tekken 8
Tekken 8Tekken 8Tekken 8Tekken 8

Relaterade texter

Tekken 8Score

Tekken 8

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Soul Calibur får ursäkta, men Bandai Namcos allra främsta strykpåsar är nu tillbaka för att återigen banka varandra sönder och samman...

Tekken 8 är mäkta poppis på Steam

Tekken 8 är mäkta poppis på Steam

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Bandai Namcos slagsmålspåse går som tåget på Steam och har med lätthet sprungit om föregångaren i popularitet - med råge. I skrivande stund är spelarbasen närmare 50 000,...



Loading next content