
Jag är partisk, här. Och det vill jag öppet erkänna direkt, utan förbehåll. Orsaken till detta stavas Technics AZ80, som jag delade ut betyget 10/10 till och sedan dess (maj 2023) haft i min gymväska. De har, av alla de 33 par trådlösa in ear-lurar jag recenserat, varit mitt förstahandsval och därmed det jag under de senaste 18 månaderna stått stadigt som segmentregent. Referensluren. Som var sådär rasande bra, på allt. Och nu är storebrorsan här.
AZ100 påminner om AZ80 sett till design med har en annan form vilket för egen del gör att de sitter ännu bättre i öronen då de skruvas dit enligt Technics egna instruktioner, och verkligen sitter som fastnaglade i hörselgångarna. Detta trots att de är stora då de huserar element på tio millimeter. Den stora nyheten här är elementen i sig som den här gången är magnetiska och lånade ur Technics proffsmonitorer TZ70 som kostar 13 000 kronor i Sverige och det märks redan under de första fyra sekunderna av The Strike-singeln "The Getaway" att detta är något annat. Något bättre. Något nytt. Technics har verkligen gått från klarhet till klarhet de senaste två åren och hoppar här före konkurrensen ytterligare tack vare MFD (Magnetic Fluid Driver)-teknologin.
Ljudet i AZ100 är det enskilt bästa jag hört i en in-ear-snäcka och då inkluderar jag absurt nog mina studiomonitorer SE846 från Sure, som jag har använt när jag trummat både i livesammanhang och i studio. De är trådburna, kostar 12 990 kronor och är erkänt otroliga. Trots detta kan jag med säkerhet säga att AZ100 låter bättre, vilket på förhand kändes direkt orealistiskt. Technics bjuder här på bättre timing och dynamik än allt annat i in-ear-väg som jag testat och det finns ett djup här som är svårt att inte bli fullständigt beroende av. Separationen mellan instrument och den rappa basen är läcker medan mellanregistret känns informativt, luftigt och stort med en timing som måste applåderas. Jag har för det mesta spelat 24-bit/96kHz-filer under testtimmarna och det finnes texturer, detaljer och resonans här att dö för. För att inte tala om att ljudkaraktären i den förinställda standard-EQ:n är lekfullt livlig utan att bli alltför färgad.
Brusreduceringen är bra också. Inte fullt lika förkrossande bäst som i Bose Quiet Comfort Ultra men de lurarna är å andra sidan klart sämre på ren ljudkvalitet och har även sämre samtalskvalitet enligt mig, vilket gör att Technics vinner totalkampen med en rejäl marginal. ANC-portionen här är rapp, hanterar både brus, prat och skrik utanför Frank & Vegas skola liksom stönande viktkastande Crossfit-fjantar inuti mitt lokala gym. Det ska dock sägas att ljudkvaliteten när man spelar musik förändras så pass mycket med ANC-delen avslagen att jag under mina testtimmar valt att aldrig avaktivera den. Basen tunnas ut en smula och karaktären tenderar att bli lite mindre engagerande och försynt med brusreduceringen avslagen, och även om det knappast är något som är exklusivt för Technics, är det en smula trist.
När det gäller funktionaliteten är AZ100 lysande. Du kan koppla om dem till tre källor samtidigt och via appen Technics Audio kan du skräddarsy en himla massa egenskaper, justera EQ-inställningarna samt styra touch-funktionaliteten som på det stora hela fungerar alldeles lysande. Batteritiden är bra, också. 12 timmar per laddning och 17 extra timmar i det medföljande etuiet, som blivit mindre och mer slimmat än tidigare. Samtalskvaliteten är en annan aspekt som verkligen imponerar i AZ100 och jag har verkligen ingenting att klaga på här, snarare berömma. Bara.
Technics AZ100 är mästerliga. Briljanta. Det finns inget annat sätt att säga det på. Funktionaliteten och byggkvaliteten är fantastisk och ljudkvaliteten är rasande bra. Visst, smakar det så kostar det och 3700 kronor för in-ear-lurar är såklart ingen liten summa men i det här fallet känner jag snarare att detta är ett lågt satt pris då de krossar konkurrenter för 500 kronor mer och regerar segmentet just nu, i all avseenden förutom ANC-biten där framförallt Bose toppar dessa.