Tales of Hearts R

Tales of Hearts R

Ett japanskt rollspel från 2008 piffas upp och släpps till Vita - vi har spelat Tales Of Hearts R en gång till...

Hur ett spel uppfattas påverkas kraftigt av min inställning till den övergripande historien, dess karaktärer och händelseförloppen som tar plats längs vägen. Det är anledningen till att spelare aldrig kan enas om en klar favorit i Tales of-serien. Tales of Phantasia, Tales of Symphonia, Tales of the Abyss, Tales of Vesperia eller Tales of Xillia 2 - vilket tyckte du egentligen bäst om? Jaha. Det tyckte verkligen inte din polare i soffan bredvid.

De flesta av oss kan dock enas om att samtliga spel är gedigna sådana. Det är inte alltid en spelserie kan hävda sig så väl som här utan enorma dalar eller toppar. Namco Bandai hittade en utmärkt producent i Hideo Baba som för varje nytt del behållit kärnan i serien men lagt till nya element som gjort varje spel distinkt. Det har alltid funnits karaktärer att sympatisera med och en, vid första anblick, enkel grundhistoria som under loppet växer sig snårig och intrigfylld. Den starka presentationen och känslan för detaljer har varit viktiga sedan starten. Resten av beståndsdelarna, likt stridssystemet och uppdragens konstruktioner, har testat nya vägar att utvecklas genom årens gång, något som gjort att serien hela tiden andats ny luft genom de femton delarna.

Tales of Hearts R släpptes ursprungligen till Nintendo DS under 2008, men återupplivas här till en betydligt mer kraftfull plattform. Nu är det med andra ord dags för Playstation Vita att få sitt, vilket ligger helt rätt i tiden med tanke på konsolens förkärlek till japanska rollspel. Utan att dra ut på det längre - nej, Tales of Heart R kommer inte att göra fans besvikna denna gång heller om vi snackar spelmässig kvalitet. Men ja, samtidigt är detta ett spel vars historia och karaktärer kommer att bilda läger bland samma fans.

Hur känns egentligen övergången från den ena konsolen till den andra? Till att börja med kan vi erkänna att spelmekaniken känns föråldrad på sina håll, som en direkt bieffekt av sin bakgrund i dåtiden. Dessutom är den otympliga världskartan i skrikande behov av renovering för överskådlighetens skull och mellansekvenserna har inte klarat hoppet i bildkvalitet särskilt väl.

Tales of Hearts R
Stridssystemet är oftast ett lyckat sådant. Nya förmågor och vapen ges även det under äventyrets gång.

Förutom vissa enskilda delar som avslöjar spelets rätta ålder levererar Tales of Hearts R till Playstation Vita i mer grundläggande (och väsentliga) områden. Först och främst känns detta verkligen som en genuin och bra knuten historia som med japansk logik lyckas kännas färsk, en gång till. Hjälten Cor Meteor måste rädda världen från att bli en känslolös plats (rent bokstavligt talat). Kristallen Spiria Of Kohaku Hearts bär på alla invånares känslor, men går av misstag i bitar redan i inledningen, av Meteor själv. Nu är det ditt jobb att sopa rent spillrorna och hitta ett sätt att gottgöra det enorma misstaget.

Det som börjar i sökandet av bitar från den trasiga kristallen slutar med tappert stridande, minnesvärda karaktärer, lustig dialog och flera överraskande vändningar. Händelseförloppen varken bör eller kan förklaras på ett effektivt sätt för den oinvigde, så vi stannar där. Vi vågar dock nästan garantera att du kommer att hysa agg mot vissa karaktärer medan andra blir till solklara favoriter. Stridssystemet är för övrigt både roligt och dynamiskt denna gång. Direkt kontroll ges över karaktärerna och deras olika färdigheter, även när det kommer till att utveckla styrkorna via klassval och uppgraderingar. Här finns en stor behållning och du kommer att finna dig i att ständigt gräva djupare efter effektiva förmågor att använda.

Tempot i detta avancemang är emellertid rätt lågt. Denna aspekt är gammeldags och medan vissa kommer att älska det, kommer lika många att fnysa åt det. Hundratals fiender måste utrotas för att nå nästa nivå. Sakta, sakta köps nya vapen. Världskartan utforskas alltid till fots. Det går långsamt att spela Tales of Hearts R, precis som vanligt. Bosstrider och minipussel hoppar även de fram som typiska inslag för att vi aldrig ska glömma bort vad vi spelar.

Tales of Hearts R
Dialogen är ständigt roande, ibland på lite andra sätt än vad som först kanske är tänkt.

För egen del är detta dock en av mina personliga favoriter i Tales of-serien och ett rollspel av hög klass. Man får heller inte glömma att det är ett mycket omfattande äventyr där enbart huvudstoryn lär ta dig runt trettio timmar att avverka. Därtill tillkommer även de timmar som kan, och bör, spenderas med sidouppdragen. Tales of Hearts R är aldrig nyskapande, men hela tiden på sina tår och beredd att lägga fram nya trick till den redan inövade repetoaren, förutsatt att du inte redan spelat det till Nintendo DS för sex år sedan, vill säga. Har du inte spelat det när det begav sig bör du ta chansen nu.

8 / 10
+
Trevlig story, roligt stridssystem, fina inställningsmöjligheter, passar bra till formatet, lång hållbarhet