Syberia: The World Before

Syberia: The World Before

Patrik har rest med Kate Walker på ett nytt äventyr i ett fjärde Syberia. Där han fått brottats med fasorna av andra världskriget sett från två protagonister under olika tidsperioder...

Syberia som spelvärld har långa, gamla rötter. Seriens startskott gick redan 1999 när världen introducerades i ett spel som hette Amerzone. Det skulle dröja till 2002 innan det första spelet i den officiella Syberia-serien kom ut. Benoît Sokal är personen bakom serien och känd för sitt arbete som serietidningsskapare och spelutvecklare. Hans roll för spelen kan liknas vid den som Kevin Levine hade för Bioshock. Hans bortgång 2021 markeras också tydligt i spelet då detta är en produkt han var med och utvecklade men aldrig hann avsluta själv.

Syberia är i grunden peka och klicka-äventyr som följer protagonisten Kate Walker, en helt vanlig person som dras in i väldigt mystiska omständigheter, förklarat i de två föregående spelen. Det finns en video som hjälper nya spelare att hänga med men det är tydlig att viss bakgrundsförståelse inte skadar dig som spelare. Tvärtom. Återkommande karaktärer och hänvisningar till tidigare händelser kan vara förvirrande.

Syberia: The World BeforeSyberia: The World Before
När Daha sätter sig vid Pianot tänkte jag på pianisten.

Denna gång får vi följa två huvudkaraktärer, den nya heter Daha Roze och hennes historia börjar i ett fiktivt land i mitten av Europa strax före andra världskrigets utbrott. Även om Folket Daha tillhör inte specifikt kallas för judar och nazisterna har ett annat namn är parallellerna supertydliga. Hon får chansen att spela musik inför stadens folk som en del av en årlig festival. När pianoslingorna väl började tänkte jag lite på den ypperliga filmen pianisten. Pogromer referenser till folkmord och annat följer denna karaktärs öde.

På andra sidan tidslinjen följer vi Kate i den "nära framtiden 2004". Hon är fast i en gruva i ett påhittat område som kallas för Taiga. Tydliga referenser till Sovjetunionen och Ryssland görs även om det inte uttalas. Under hennes flykt stöter hon på stulen konst av en organisation som kallas för Brown Shadow (vilka är nazisterna med ett annat namn) som har band till pianisten Daha och familjens butik. Äventyret får efter detta en tydlig dualitet och röd tråd när vi utforskar Dahas historia från sent 1930-tal och framåt samtidigt som vi utforskar Kate's resa att spåra tillbaka i tiden för att hitta kvinnan på en av målningarna hon funnit. Utan att försöka förklara mer av själva berättelsen finns det en väldigt spännande berättelse att nysta fram.

Syberia: The World Before
Vyer både i mellansekvenser och när du styr kan vara stämningsfulla.

Jag imponerades mest av hur duktiga utvecklarna sköter hur dåtiden rör sig fram tidsmässigt och hur protagonisten i nutiden rör sig bakåt berättarmässigt i en kulminering av berättelsen. Både Kate och Daha styrs av samma spelmässiga regler vilket är peka och klicka. Speldesignen utmärks av ett fokus på narrativ, utforskning och pussellösande. Du kommer inte strida eller slåss utan mest prata med människor. Berättelsen är väldigt linjär trots det finns sidouppdrag att göra även om de inte är obligatoriska.

Jag gillade pusslen även om det är lite enkla och själva utforskandet. Pusslen utförs genom att använda musen för att dra, rotera och klicka på saker. För min egen del var behållningen i hur spännande det var att vandra runt och prata med karaktärer för att få mer information om världen. Det är nämligen inte riktigt en värld vi känner till. Här finns robotar och automationer som kör tågtrafiken och andra lite udda inslag ett namn för detta är "steampunk". Det hjälper mig som spelare att bli nyfiken på spelvärlden som inte är en direkt kopia av vår egen. Det är svårt att beskriva ett peka klicka äventyr utan att ge bort för mycket av dess innehåll och berättelse. Jag är väldigt positivt överraskad efter det bedrövliga Syberia 3.

Syberia: The World BeforeSyberia: The World BeforeSyberia: The World Before
Världen pyser av personlighet med sin egna unika design.

Det som jag anser fungerar sisådär i Syberia: The World Before, är dess format och förmodligen budget. Det finns inte tid att verkligen gå på djupet på många karaktärer. Det märks av att budgeten inte är så hög eftersom kvaliteten skiftar i dialog och grafik. En annan problematik är att dess teman genomsyrar hela berättelsen, men tillåts inte alltid att få synas tillräckligt. Detta bidrar till att vissa karaktärers motivationer och handlingar kan upplevas lite förhastade. Samtidigt har jag sällan spelat ett så välutvecklat och vuxet peka och klicka äventyr. Visst det finns humor också och äventyret är inte omöjligt för yngre att spela. Däremot behandlar spelet spänningarna mellan människors ideologier, pogromer, folkmord och konsekvenserna som vävs samman till något som lämpar sig bättre för en lite mognare publik. Dess paralleller med pianisten är riktigt välgjorda även om det inte riktigt når samma fenomenala höjder som den filmen gjorde.

Grafiken är trevlig om än lite daterad och miljöerna bjuder på vackra scener. Framförallt sceneriet är att prisa spelet för. Det är fina miljöer som dras ner lite av den tekniska grafiken. Jag har stött på väldigt få buggar under min tid med spelet. Musiken och ljuden är bra även om de inte håller samma standard som högbudgetspelen. Däremot är musiken i sig sådär trevligt passande för både 1930-talet och modern tid. Ljudmixen är tillräckligt bra i mina ögon för att varken skada eller lyfta upplevelsen. Det enda jag saknar är lite fler alternativ i menyn för personer med funktionsnedsättningar. Det kan exempelvis röra sig om extra alternativ för personer som inte ser alla färger eller har svårigheter relaterat till ljud. Något som börjat bli vanligare i spelvärlden att inkludera.

Karaktärer kan komma i många former.

Om du är intresserad i ett peka och klicka-äventyr eller gillar föregångarna så finns det ingen konkurrens i genren så långt som vi kommit under året. Med dess fokus på att brygga nutid med dåtid och väva samman karaktärer som av olika orsaker påverkats av några av historiens mörkaste ögonblick är detta en fantastisk uppföljare till en bedrövlig föregångare. Även om det är en fiktiv tolkningen av historien i påhittade städer är parallellerna många och behandlas med respekt. Det är också en fin historia om två människors öden, deras relationer till andra och hur de utvecklas som karaktärer vilket formar en fängslande upplevelse som är värd att ta del av.

Syberia: The World Before
Det finns ett trevligt fokus på det vardagliga. Tågen skjutsar människor, fåglarna simmar i floderna och handlare säljer varor på torgen.
8 / 10