Invånarna i Stockholm har kunnat minska sin vanliga morgonpendling avsevärt genom att hoppa på ett nytt sätt att åka kollektivt som bara råkar vara det första i världen. Den svenska huvudstaden har förstärkts med en elektrisk bärplansfärja som använder en elmotor och en upphöjd position för att enkelt glida över vågorna.
I ett pressmeddelande får vi veta att färjan sjösattes vid en kaj i förortsområdet Tappström och fortsatte att färdas 15 km till Stockholms stadshus på drygt 30 minuter. Färjan, som är känd som Nova, utlovas för att avsevärt minska transporttiderna, med de 70 tillgängliga fartygen som syftar till att minska pendlingstiderna med nästan hälften.
Gustav Hasselkog, VD och grundare av tillverkaren Candela, sa om färjelinjen: "Det här är ett paradigmskifte för stadstransporter och ett återupplivande av våra vattenvägar." Han noterar också varför det har tagit så lång tid att utveckla en elektrisk vattenbaserad kollektivtrafikmetod som denna och tillägger: "Konventionella fartyg har inte utvecklats mycket på 100 år och är bland de minst energieffektiva transportsätten. som bara kan konkurrera med en stridsvagn."
Färjelinjen kommer att fortsätta att trafikera tills Stockholms vattenvägar fryser till innan den tar fart igen våren 2025, och Candela har avslöjat att det har kommit beställningar på liknande färjelinjer i Saudiarabien, Nya Zeeland och Berlin, Tyskland.