Tidigare i veckan fick Superhot VR en uppdatering som avlägsnade alla scener där spelaren tillfogar sig själv skada eller gör något självmant, som i slutändan leder till döden, som att hoppa ned från en hög byggnad till exempel. Utvecklaren förklarade aktionen med att sådana här scener inte har i spelet att göra i dessa känsliga tider och de bad också om ursäkt för att det har tagit så lång tid att plocka bort dem. Så här sade de själva om beslutet:
"Skip disturbing scenes' toggle was added in a previous update. Considering the sensitive time we're living in, we can do better than that. You deserve better. All scenes alluding to self-harm are now completely removed from the game. These scenes have no place in Superhot virtual reality. We regret it took us so long. We're committed to shipping this update to all VR platforms."
Reaktionen? Det var inga stående ovationer direkt. Omgående loggade i stället missnöjda spelare in på Steam och började recensionsbomba för fullt. Att läsa kommentarerna under uppdateringen är nu som att scrolla genom en krigszon, trots Valves försök att stoppa den inkommande stormen och det är inte bara spelet och dess utvecklare som får smaka på kängan. Även samhället i stort, politiker och religion ligger bakom beslutet att inte längre kunna tillfoga sig själv skada i VR. En populär kommentar hävdar att "snöflingorna" är skyldiga till det här och att nästa gång är det blodet i Grand Theft Auto som ryker.
Det skall dock sägas att det endast är Steam-versionen av Superhot VR som har fått uppdateringen men utvecklaren låter också meddela att även övriga plattformar kommer att genomgå samma förändring.
Vad tycker du? Är det rätt av utvecklarna att, i sin egen produkt plocka bort scenerna där självskada skildras eller är en recensionsbombning befogad då man redan betalt för produkten eller kanske helt enkelt för att visa snöflingorna vem som egentligen bestämmer?