Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse

Stubbs the Zombie - Remaster

Adam har beskådat Stubbs klassiska spel resa sig från sin grav, men är det värt vår tid eller är det dags att gräva en djupare grav?

Det var en handfull av faktorer som bidrog till att jag missade Stubbs the Zombie in A Rebel Without a Pulse när det släpptes 2005 (2006 för oss i Europa). Att det var ett spel som valdes att släppas på Microsofts första Xbox-konsol i samma vända den mycket snärtigare Xbox 360 anlände, samt att spelet på något sätt kändes som en Zombie-version av Destroy all Humans! som släpptes samma år var nog de antagligen två största anledningarna. Men nu nästan 16 år senare har utgivaren Aspyr Media valt att släppa spelet på nytt och det är bättre sent än aldrig att ta sig en titt.

Året är 1959 och den toppmoderna amerikanska staden Punchbowl har nu slagit upp portarna. Retrofuturistiska svävare och robotar blandas med jänkarnas hoppfulla attityd med den rika magnaten Andrew Monday som grundare. Men inte allt för långt efter att denna västerländska pärlan öppnat för dess invånare så vaknar vår protagonist; den nu odöda dörrförsäljaren Stubbs som efter att ha slukat sin första hjärna påbörjar sin resa genom detta paradis med död och förstörelse bakom sig.

Stubbs the Zombie in Rebel Without a PulseStubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse
Spelets humor är en av spelets få räddningar

Mina första intryck av Stubbs framfart är till en början väldigt positiva, då jag inte haft någon enorm koll, eller enorma förväntningar på spelet, så var jag glatt överraskad över hur lättsamt och humoristiskt spelet var. Redan vid spelets första dödsfall så är tonen lättsam och de små stänken av mörk humor gjorde det lätt för mig att fortsätta spela trots spelets väldigt föråldrade natur. Som under spelets början när en hjälpsam robot oförstående om mitt efter-döden behov av oändliga serveringar neuroner glatt leder mig längst med stadens gator.

Jag var också glatt överraskad av hur jag faktiskt spelade som Stubbs. Han är en hyfsat kvick döing men ensam mot till exempel beväpnade poliser är han ganska utsatt. Men! Varje måltid ger mig en bundsförvant i form av en hjärndöd odöd som delar min diet. Så att skapa sig en skara med zombies som jag skickar mot mina mål är inte bara extra par med händer och tänder, utan också mobila distraktioner och köttsköldar medan jag tar mig runt och gnager på ett par extra skalpar.

Jag rekommenderar att det första nu gör är att stänga av spelets hemska och aggressiva grynfilter

Stubbs är dessutom inte bara snabbare än sina middagsskapelser, men har också ett par extra förmågor som hjälper oss ur kniviga situationer. Hans organ kan kastas som högexplosiva granater, hans förruttnade tarmar kan lagra upp en gasattack som paralyserar fiender omkring mig och hans hand kan kastas iväg och som en barnförbjuden version av Ratatouille greppa en oförsiktig persons hjässa så jag kan fjärrstyra personen. Alla dessa förmågor blir upplåsta under spelets gång i lagom takt och ger mina buffébataljer ett ganska högt tempo.

Men det är efter detta som mina goda ord börjar dala lite för det finns tyvärr inte fler skäl till att många inte pratar om spelet idag utöver dåtida konkurrens eller generationsskifte. För även om jag fann humorn väldigt charmig och den grundläggande mekaniken lovande, så har många aspekter av Stubbs the Zombie åldrats sisådär som bäst. Vissa på grund av tekniska anledningar och andra på grund av designval från utvecklarna.

Spelets fordon är extremt... Halo i hur de känns och körs

En av de få saker jag minns väl från när Stubbs the Zombie in a Rebel Without a Pulse släpptes var att det var självaste Halo-motorn som skulle driva spelet. Detta är nog inte allt för förvånande då studion som utvecklade spelet, Wideload, dels var grundat av före detta Bungie-anställda. Halo-motorn var känd för många saker, men detaljrika världar var inte en av dessa. Så stora delar av spelet är för det mesta sterila och livlösa ytor utan mycket dynamik och liv till sig, även för ett spel från den sjätte generationen av konsoler. Men jag kan erkänna att det för mig som spelat hundratals timmar av Halo: Combat Evolved är fascinerande att se hur explosioner slungar kroppar exakt som i Halo eller fordonen kontrolleras på samma sätt.

Dessa ofta lite mer öppna och livlösa miljöerna hjälps inte heller av att spelet inte direkt har så mycket till mål att följa. Det finns vissa banor där det är tydligt vad vi ska göra och vart vi ska gå, för det har precis innan varit någon form av exposition som förklarade det. Men ibland så vandrar jag runt utan att fullt veta om jag går i rätt riktning eller ska göra något innan jag kan avancera. Ibland dyker det upp en markör som visar om jag ska gå igenom en dörr eller trycka på en knapp, men det är inte alltid och känns som att utvecklarna själva erkänner sitt misslyckande och kastar in lite hjälp.

När spelets artificiella intelligens fungerar och man har en hord av zombies är det ganska roande

Inte heller hjälper det att spelets artificiella intelligens ibland bara ger upp. Och då är det inte specifikt fienderna. De gör sitt jobb och försöker ha ihjäl Stubbs och hans ruttnande råbusar när vi syns, utan mina odöda odågor bara slutar gå ibland. Stubbs har förmågan att kunna vissla, där hans andra zombies komiskt ska reagera och börja följa efter, men många stunder i spelet så bara slutar de göra det. De står stilla och gör ingenting, vilket är extra frustrerande när jag ska dra med mig dessa två kvarter bort för att slå upp en port. Så en extra kvart läggs på att jag istället tröttsamt knuffar en grupp framåt. Detta hände flera gånger mot spelets andra halva.

Det som gör många av dessa problem värre i mina ögon är också att detta är ett nysläpp där minimalt med arbete har lagts på att porta spelet. För till synes har inget tekniskt förfinats eller förbättrats. Detta är inte helt förvånande då de gjort liknande arbete på spel som Star Wars: Knights of the Old Republic, Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered eller liknande äldre spel, där det enda som görs är att i princip se till att de flyter på okej på respektive format men inte mycket mer än så. Vilket är synd, speciellt när Destroy All Humans! som jag nämnde tidigare också kom förra året som en remake som förnyade presentationen och putsade till en hel del aspekter av originalet för den moderna eran av konsoler.

Om det är något som gör det hela mer förlåtande är väl att Stubbs the Zombie in the Rebel Without a Pulse inte har en så hög prislapp. 199kr kostar det just nu på Xbox i alla fall och för den slanten, eller under en rea, så finns det värre spel att slänga pengarna på. Men det är synd att det inte gjorts mer här, för även om vi kanske inte kan kräva ny grafik för ett spel som knappt ens gränsar till kultklassiker idag, så hade i alla fall lite mer polerande och buggfixande kunnat önskas. Jag har spelat värre spel i mina dagar, men jag har också spelat många betydligt bättre.

5 / 10
+
Ganska kul absurd humor, stundtals bra spelmekanik, billigt