I en lång och personlig intervju med New York Times anklagar Steven Spielberg HBO Max för att ha kastat hans vänner under bussen genom att dumpa deras storbudget-projekt på streamingplattformen. Den flerfaldiga Oscarsvinnaren hänvisar då till Warner Bros. beslut att släppa alla sina filmer på både HBO Max och bio samtidigt, något som enligt honom nu totalt har ändrat vuxnas filmvanor. Han anser att pandemin gav filmbolagen möjligheten att sälja prenumerationer men att den fortfarande utnyttjas och att filmskaparna är de stora förlorarna:
"The pandemic created an opportunity for streaming platforms to raise their subscriptions to record-breaking levels and also throw some of my best filmmaker friends under the bus as their movies were unceremoniously not given theatrical releases. They were paid off and the films were suddenly relegated to, in this case, HBO Max. The case I'm talking about. And then everything started to change.I think older audiences were relieved that they didn't have to step on sticky popcorn. But I really believe those same older audiences, once they got into the theater, the magic of being in a social situation with a bunch of strangers is a tonic... it's up to the movies to be good enough to get all the audiences to say that to each other when the lights come back up."
Han tar upp Baz Luhrmanns Elvis som ett exempel på filmer som ändå gav honom ett visst hopp inför framtiden. Filmen som har spelat in en och en halv miljard kronor i USA och som lockade många äldre tittare visar att det ändå finns ett hopp för den typen av film på bio. Samma sak med biosuccéerna som har avlöst varandra under Halloween och han nämner att stora filmer alltid kommer att ha en plats i samhället och att de är bäst på bio.
Han stänger dock inte dörren helt för streaming utan tillägger att det faktiskt finns filmer som helt enkelt inte lämpar sig lika bra för biografen. Som hans egna politiska drama, The Post. En film som förmodligen hade fått bättre spridning på en streamingplattform än på bio:
"I made The Post as a political statement about our times by reflecting the Nixon administration, and we thought that was an important reflection for a lot of people to understand what was happening to our country. I don't know if I had been given that script post-pandemic whether I would have preferred to have made that film for Apple or Netflix and gone out to millions of people. Because the film had something to say to millions of people, and we were never going to get those millions of people into enough theaters to make that kind of difference. Things have changed enough to get me to say that to you."
I helgen släpps Spielbergs delvis självbiografiska drama, The Fabelmans på biograferna i USA och regissören hoppas förstås att den skall locka publik till biograferna.