Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Starfield

Starfield-gameplay

Så har vi äntligen fått se Starfield. Vi har sammanfattat allt gameplay och berättar vad du har att se fram emot...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Så var det äntligen dags att få se Starfield för första gången. Spelet kommer visserligen inte i november som det initialt var planerat, men framträdande personer från Bethesda har vid flera tillfällen sagt att titeln ändå är i slutfasen och att det inte återstår överdrivet mycket arbete.

Med tanke på att Microsoft sade att allt de visade under Xbox & Bethesda Games Showcase skulle lanseras inom tolv månader, borde det betyda att även Starfield kommer innan de 12 juni 2023, och därmed alltså max är ett halvår försenat. Därmed kan man också anta att det vi fick se ändå är ganska representativt för den färdiga produkten, när director Todd Howard intog scenen för att visa upp bad Bethesda jobbat på under alla dessa år.

Starfield
Starfield är Bethesdas överlägset största spel någonsin.
Detta är en annons:

I förhandssnacket har spelet bland annat kallats för en Han Solo-simulator, Elder Scrolls i rymden och även för NASA-punk. Och det behövdes inte särskilt mycket tid innan jag insåg att allt detta verkar stämma in ganska bra. Vi snackar helt enkelt om ett science fiction-rollspel som ser lite mer vetenskapligt ut än vi kanske är vana vid. Rymdskeppen är inte nödvändigtvis fräna, utan trovärdiga, vapnen känns rimliga och världarna platser som skulle kunna tänkas existera. Lite mindre Star Wars och lite mer Star Trek, om du så vill.

Därmed inte sagt att Bethesda siktat på strikt realism. Vill du skapa en rockstjärna till rymdgubbe så har du givetvis alla möjligheter i världen att göra detta, och vi fick en försmak av möjligheterna som ges för att du ska kunna fixa en unik karaktär. Det inkluderar att välja sådant som bakgrund till exempel. Kanske har du varit kock tidigare med möjlighet att laga specialrätter, som man kan förmoda ger fördelar, och kockarna är givetvis extra bra på att hantera knivar. Detta medan en fältläkare istället kan skjuta, hela folk och bära tungt - och en diplomat kan övertyga folk samt köpslå om priser. Sedan finns mer fantasifulla yrken som Cyber Runner eller Cyberneticist.

StarfieldStarfield
Du får själv snickra ditt rymdskepp utifrån massor av beståndsdelar och tillverkare.

Verktygen för att skapa utseendet har alltid varit bra i Bethesdas titlar och Starfield ser inte ut att bli något undantag, och nu kan du även mixa med din personlighet, vilket också påverkar din karaktär. Kanske är du introvert och får bättre uthållighet när du är ensam, äger ett hus som dock är belånat på banken, har föräldrar du kan hälsa på (men som du även måste hjälpa ekonomiskt), har vuxit upp på bakgatorna och därför få hemliga dialogalternativ ibland eller är religiös och får därmed handla billigare ur kyrkans butik. Du får välja tre egenskaper ur en lång lista som gör att din karaktär har den bakgrund och personlighet du vill ha och som även ger fördelar och nackdelar.

Detta är en annons:

Även levelsystemet är olikt det Bethesda gjort tidigare där du nu kan levla upp de egenskaper du låser upp samt även crafta föremål genom att samla in råvaror under dina resor och äventyr. Craftandet inkluderar inte bara vapen och rustningar, utan även tillbehör till dessa.

Starfield
Det finns flera viktiga städer att besöka i spelet, där du givetvis hittar uppdrag, utrustning samt kan lyssna till skvaller.

Det mest spektakulära är dock att du här får bygga dina egna rymdskepp. Beroende på vad du tycker dig behöva och gillar utseendemässigt kan du alltså på ganska fin nivå skapa det skepp med de funktioner, de egenskaper och den design du vill ha. Och det behövs, för du kommer spendera en del tid i ditt skepp. Dels finns regelrätta rymdstrider, och dels finns över 100 solsystem att besöka med halvt ofattbara +1000 världar att besöka. Dessa kan ha enorma städer som Akila, Neon och framför allt New Atlantis, medan andra verkar vara ren ödemark. Vi förmodar dock att ingen planet finns där utan anledning och att det sannolikt är värt att kolla in dem - även om det rimligen inte kan vara särskilt väl utbyggt för hand på alla ytor med tanke på att det helt enkelt vore omöjligt. Mycket lär alltså vara ytor som främst finns till för att slåss mot fiender eller skaffa resurser snarare än att faktiskt vara något som för storyn framåt.

Just New Atlantis fick vi en liten genomgång av och kollade även in några av de personer vi kommer träffa där, vilka man kommunicerar med via ett dialogupplägg som för tankarna till Elder Scrolls. Klart är dock att grafiken är enormt mycket mer genomarbetad i Starfield än i något studion gjort tidigare och ansiktena ser nu förvånansvärt levande ut, vilket borgar för en högre inlevelsefaktor. Annat som för tankarna till Edler Scrolls, är att det självklart finns en spelmekanism för att dyrka låsa, för sådant gör man även år 2330 i rymden, tydligen.

Starfield
Musiken är komponerad av Inon Zur (Fallout: New Vegas, Dragon Age: Origins, Outriders), så vi förväntar oss något alldeles extra.

Även om Starfield är ett strikt singleplayer-spel av det slag vi är vana vid från studion, så finns det möjlighet att få med sig följeslagare, både mänskliga sådana och maskiner. Exakt vilka funktioner dessa kommer få återstår att se, även om Fallout 4-kompanjonerna förmodligen ger en bra fingervisning. Vi kommer även att få skapa bosättningar och fylla dem med folk, för att ha samhällen som erbjuder det varje rymdäventyrare kan tänkas behöva.

När Starfield släpps och det är dags att börja finkamma rymden efter utomjordiska artefakter, återstår att se. Klart är att den första gameplay-demonstrationen gav rejält med mersmak. Hur levande spelvärldarna är med tanke på hur otroligt omfattande Bethesdas nya universum är återstår att se, men klart är att 2023 gärna får rappa på lite extra för min del.

Relaterade texter

StarfieldScore

Starfield

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att få utforska rymden i Bethesdas första helt nya spelserie på över 25 år. Vi kollar in om rymdäventyret håller vad det lovar...



Loading next content