Star Wars Outlaws: A Pirate's Fortune
Buggar sabbar det som hade kunnat vara en riktigt solid expansion. Gamereactor Spaniens chefredaktör förklarar...
När jag först recenserade Outlaws i slutet av november delade jag ut ett relativt högt betyg. Innehållet i sig var ganska bra: varierat, annorlunda, till och med glamoröst... Men de olika uppdateringarna och patcharna fram till dess, och det massiva teamets hårda arbete (som jag vet var mödosamt), var fortfarande inte tillräckligt för att leverera en helt polerad och buggfri upplevelse. Snabbspola fram till nu, i slutet av maj, när det andra och sista DLC:t eller expansionspaketet för Star Wars Outlaws, med titeln A Pirate's Fortune, har släppts, och jag befinner mig i samma situation: liknande innehåll som det föregående och ett spel som fortfarande inte fungerar korrekt. Och det gör ont, och det irriterar mig, för jag älskar det här spelet, men buggarna jag stötte på översteg kategorin av roliga saker man skrattar åt och gick så långt som att kraschade spelet, var tvungen att stänga programvaran och ladda om den föregående sparpunkten för att gå vidare. Flera gånger.
Det finns en del allvarliga minnesläckor och problem, eftersom man märker att vissa element inte laddas alls och spelet blir begränsat, som om det vore avskuret från funktioner. De två starkaste fallen var under stridens höjdpunkt, mitt i striderna före slutet av ett viktigt avsnitt för att avancera historien. Om du upplever samma sak, var det första precis innan du flydde från fängelseområdet med Hondo Ohnaka i Trailblazer, i sökområdet "Inaktivera gravitationslåset", på landningsplatsen för Khepi-graven. Det andra, tillbaka i detta scenario redan förklädd till Rokana Raider, när du måste öppna barriären för att smyga in i Stingers kvarter. Som redan hände i grundspelet är det plötsligt omöjligt att interagera med R3 på den relevanta konsolen, men den är så trasig att du inte kan byta vapen, eller ens pausa spelet för att ladda föregående punkt. Du måste stänga spelet helt från PS5:s Start-meny... Naturligtvis stör detta njutningen och måste fördömas. Det kan inte tillåtas vid det här laget, hur mycket jag än gillar allt som detta extra äventyr har att erbjuda. Faktum är att de mindre buggarna fortfarande finns kvar, inklusive karaktärer som fastnar eller klipps, eller absurda reaktioner från fiendens AI. Jag kom till och med till ett Imperial terminalläger på Tatooine där, av någon anledning, en Imperial soldats röst fastnade på en loop, som om han grymtade efter en skada. Hans skrik upprepades i tio minuter på alla högtalare, vilket gjorde det omöjligt att hitta honom för att avsluta sitt (och vårt) lidande. En grotesk och mycket irriterande sekvens som jag inte ville avsluta för att inte förstöra mitt uppdrag.
Om du vill fortsätta blunda för allt detta är A Pirate's Fortune ett paket med aktiviteter och värdefullt innehåll. Precis som Wild Card bygger det på en blandning av sektioner med varierande dynamik, ett slags "gameplay greatest hits" av allt som kan göras i det här spelet, vilket är en hel del. Naturligtvis, till nackdel för Sabacc-korten, så framträdande i skeppscasinot i det tidigare DLC:t, finns det andra alternativ som plattformssektioner, skottlossningar, infiltration och framför allt en förnyad betoning på rymdstrider. Det senare ger till och med möjligheten att styra ett annat skepp än Trailblazer, det som Rokana Raiders använder. I likhet med en B-Wing, dess hantering och olika möjligheter (t.ex. att motstå jonisering spektakulärt inuti nebulosor och till och med utnyttja detta till din fördel), i kombination med nya smugglingsuppdrag kopplade till en ny gren av samhörighet och rykte med Miyuki Trade League, vilket i sin tur innebär nya uppgraderingar av lastutrymmet för själva Trailblazer, skapar en del bra... eh, stjärnkrig. I mitt fall har den också fungerat som en avsevärd utfyllnad och ursäkt för att fortsätta spela även efter att Hondo Ohnaka-bågen är klar.
Innehållet tar dig också till ett nytt system, Khepi, som är begränsat till en rymdstation ("The Carrier's Fortress") och handlingens kraterfyllda miljö, och därmed inte medför en ny planet. Hur som helst är berättelserna kring deras civilisation intressanta, och allt ytterligare skrivande är av kvalitet. Även om "skurken", Stinger Tash, är svag, behåller Hondo Ohnaka sin stora Jack Sparrow-liknande karisma. Det finns mycket att lära sig om pirat- och smugglarliv i allmänhet, och Star Wars Outlaws är fortfarande den bästa videospelsåterskapningen av hela Lucas-universumet, med några verkligt vackra nya scener att förundras över. Med det sagt finns det inte heller något riktigt banbrytande under de fyra timmar eller så jag har spelat A Pirate's Fortune. Rokanas skepp är begränsat till Khepi-systemet eftersom det inte kan hoppa in i hyperrymden, och efter ett tag av att leta efter smuggling och bli av med några bevingade varelser vill man hellre gå tillbaka till sin älskade, uppgraderade Trailblazer och till ND-5, som har en lite repetitiv roll den här gången. Jag ångrar inte att jag spelade detta DLC och jag hade det ganska bra, men jag är inte galen i det, och vi kan inte heller acceptera att det förblir så trasigt. Med Star Wars Outlaws som nyligen portats till PS5 Pro och snart kommer till Nintendo Switch 2, är ett av de stora problemen med Ubisoft, open-world-spel och branschen i allmänhet återigen uppenbart: ambitionen går överstyr snabbt och det som skulle kunna vara grandiost förblir bara "stort" för länge.









