Svenska
Gamereactor
artiklar

Står vi inför en verklig konsolkris?

Spelen blir allt dyrare och tar längre tid att utveckla medan konsolförsäljningen bara dalar och PC växer så det knakar. Står vi inför en katastrof?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om vi backar bandet till den generation som inleddes med Dreamcast, så ser vi att det enligt Wikipedia såldes ungefär 210 miljoner konsoler (Dreamcast, Playstation 2, Gamecube och Xbox) - ytterligare boostat av 235 miljoner sålda Nintendo DS och PSP. Generationen efter växte detta rejält till 273 miljoner konsoler (Xbox 360, Playstation 3 och Wii), vilket är den största generationen någonsin räknat i hårdvara. Kanske även den bästa sett till spel, priser och hur marknaden fungerade - men det är en annan historia.

Förra generationen (Wii U, Playstation 4 och Xbox One) blev det betydligt tuffare dock och bara 189 miljoner konsoler såldes. Kanske sammanföll detta med att PC klev fram och blev ett enormt populärt format som mot slutet av eran var självskrivet för spel, vilket framför allt Microsoft, men även Sony så smått, började stödja med sina exklusiviteter. Generationen var även hård för bärbara format och PS Vita blev en praktflopp och Nintendo 3DS blev Nintendos minst sålda bärbara format någonsin, till och med mindre än Game Boy Advance som fick ersättaren Nintendo DS efter bara tre år på marknaden. Men trots det såldes sisådär 90 miljoner PS Vita och Nintendo 3DS.

Står vi inför en verklig konsolkris?Står vi inför en verklig konsolkris?
Bästa generationen någonsin? Fullt möjligt faktiskt.

Generationen efter, den nuvarande, blir dock svårare att räkna på eftersom Switch är en hybridkonsol som samlat upp Nintendos bärbara publik samtidigt som den även fungerar som stationär konsol. Med den inräknad har runt 212 miljoner konsoler sålts, samtidigt som Playstation 5 och Xbox Series S/X tveklöst kommer sälja många miljoner till. I dagsläget har alltså runt 22 miljoner fler konsoler sålts än förra generationen, men där hade vi som sagt även 90 miljoner bärbara enheter.

Detta är en annons:

Det jag vill få fram är att det är svårt att hävda att försäljningen av TV-spelshårdvara ökar. Om något tycks den snarast sjunka, och jämför vi med bara Playstation och Xbox - som ju båda får ungefär samma spel medan Switch ligger lite utanför med ett till stor del eget utbud - så blir det ännu tydligare hur tillväxt saknas. Då går vi från 179 miljoner (PS2/Xbox) till 172 miljoner (PS3/X360) och 175 miljoner förra generationen till runt 71 miljoner i dagsläget, där framför allt Xbox Series S/X men även Playstation 5 ligger efter sin föregångare.

Står vi inför en verklig konsolkris?
Microsofts Xbox Series X ligger rejält efter sin föregångare försäljningsmässigt, men även Playstation 5 halkar efter.

Nu kommer allt fler rapporter från flera delar i världen om att det inte riktigt står rätt till med konsolförsäljningen. Att Nintendo tappar är kanske inte så konstigt med tanke på att "alla" har en Switch som inte heller får några nya spel längre, medan en ny enhet officiellt väntar i faggorna. Men att proppen till stor del gått ur Xbox-försäljningen samtidigt som Microsoft tycks ha stora problem att kommunicera en ny, tydlig strategi och förklara hur denna gynnar gamers, känns desto mer alarmerande. Och att Sony säger att de pausar Playstation VR2-tillverkningen och härom månaden kraftigt drog ner förväntningarna på sin egen försäljning med fyra miljoner enheter samt slår fast att de inte kommer lansera några spel i egna stora serien innan april 2025, är inte heller ett hälsotecken. Kombinerat med faktiska rapporter om hur mycket försäljningen bromsat in (nu senast från Storbritannien där Playstation 5 minskat med över 25% sedan april 2023 och Xbox minskat med knappt 25%), gör att vi faktiskt kan tala om en kris för TV-spelsvärlden.

Här kanske någon fnyser och poängterar att Playstation 5 minsann sålt nästan lika mycket som Playstation 4 hade vid samma tidpunkt, och det skulle de ha rätt i. Men Playstation och Xbox delar spel och sitter ihop mer än fansen nog vill och tror. Tappar Xbox blir det mindre lönsamt att göra påkostade spel främst till konsolerna i detta segment, och tappar dessutom Playstation så blir det riktigt besvärligt.

Detta är en annons:
Står vi inför en verklig konsolkris?Står vi inför en verklig konsolkris?
Tidigare kunde en hel trilogi storspel släppas till en och samma konsol, något som idag får betraktas som omöjligt utanför Call of Duty.

Att utveckla spel blir allt dyrare och mer komplicerat. Vi sitter redan nu i en situation där det praktiskt taget tar en hel generation att utveckla ett spel, så många studios släpper bara ett enda spel till varje konsol. Att få en hel trilogi till ett och samma format som med Gears of War, Mass Effect eller Resistance är något vi bara kan glömma idag. Och för serier som Grand Theft Auto och Elder Scrolls tycks det ta så mycket längre tid än en generation att vi förmodligen kan glömma Elder Scrolls VII eller Grand Theft Auto VII till Playstation 6 eller Xbox Next.

"Men skaffa fler studios då", kanske någon tänker. Det är ju att skriva folk på näsan naturligtvis, men större spel idag kostar ofta miljarder att utveckla och marknadsföra. Det är ett fåtal utgivare som har den kapaciteten, och spelen måste vara helt anpassade för att vara minimalt stötande och fokusgruppstestade. Inga risker tas, och det måste finnas fler sätt att tjäna pengar än bara spelförsäljning. Den räcker helt enkelt inte till.

Står vi inför en verklig konsolkris?
Kommer det något Grand Theft Auto VII till Playstation 6, eller får vi vänta till Playstation 7? Frågan är väl motiverad att ställa sig.

Antalet potentiella köpare till konsol krymper, budgetarna växer och utvecklingen tar allt längre tid. Det är lätt att se att det är en ekvation som inte riktigt går ihop. PC blir helt enkelt en absolut nödvändig pusselbit - och gör samtidigt att vi har ett format som får både allt exklusivt till PC, alla multiformatsspel i de bästa versionerna samt exklusiviteterna från Microsoft och Sony - återigen i de bästa versionerna.

En annan sak som är svårt att vifta bort är konsolpriserna. Tidigare generationer har de sakta men säkert fallit i pris och efter fem-sex år har man kunnat köpa sig en Playstation 3 eller Xbox 360 för under 2000 kronor, eller åtminstone strax över. Förra generationen började dock detta svänga och även om det funnits kampanjer har Playstation 4 och Xbox One bottnat i ungefär 3000 kronor. Men även det betydligt bättre än idag, där konsolpriserna istället ökat. De kostade runt 5000 kronor vid premiären och idag går samma hårdvara för sisådär 7000 kronor.

Ungefär just nu borde försäljningen vara som allra högst, men den dalar som sagt istället. Hade konsolerna kostat max hälften så mycket, hade läget givetvis varit ett annat. Sägas ska dock att Playstation 5 och Xbox Series X båda faktiskt är ganska kraftfulla enheter på ett sätt varken Playstation 4 och Xbox One var när de kom (och när Playstation 3 och Xbox 360 släpptes var PC-marknaden inte lika mogen och överlägsen som idag). Att de är dyrare är därför logiskt, men det verkar inte som att den högre prestandan är något som faktiskt lönar sig.

Står vi inför en verklig konsolkris?
Idag dräller det av bärbara PC-konsoler som kan köra både God of War och Halo.

Så när vänder det här då, eller är TV-spelen som vi idag känner dem döda? Det har jag tyvärr inget bra svar på. Klart är att något kommer behöva ge vika. Allt dyrare spelutveckling kräver såklart högre spelförsäljning, och högre spelförsäljning kräver fler sålda konsoler.

En inte alltför orimlig gissning är att vi på kortare sikt än man kan tro får konsoler från Microsoft och Sony som är betydligt mer PC-lika än de redan är. På så sätt blir det möjligt att erbjuda både lägre och högre prestanda, och kanske får vi även se dem lansera sina egna speltjänster till PC. Microsoft har det redan, men Microsoft-butiken är ganska perifer utöver att fungera som Game Pass-hem. Kanske kunde Microsoft och Sony tillsammans lansera en butik och ta upp kampen med Steam? Att bara fortsätta som idag tror jag helt enkelt inte är möjligt en generation till, något kommer behöva ändras, men vad?



Loading next content