Svenska
Gamereactor
förhandstittar
SSX Blur

SSX Blur

När de våghalsiga snowboardåkarna i SSX gör Wii-debut har de självklart blivit rörelsekänsliga. Pallar Wii-fjärren de svarta pisterna eller blir det att hålla sig kvar i barnbacken? David har kikat närmre på SSX Blur

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den amerikanska förläggarjätten EA är på gång med en ny version av en redan välkänd spelserie till Wii! Och kontrollsystemet är helt förändrat! Förvånad? Nej, tänkte väl det. För i ärlighetens namn var det här väldigt väntat. Ända sedan de analoga styrspakarnas gyllene antal fastslogs till två har EA ständigt försökt hitta på nya pigga kontrollmetoder för sina olika sportspel. Ja, under föregående konsolgeneration har företaget mer och mer sökt sig bort från traditionella, knappbaserade kontrollsätt till förmån för olika analoga lösningar. Med varierande resultat visserligen, men ambitionen har det sannerligen inte varit något fel på.

Till skillnad från övriga sportspel har SSX-serien dock alltid förhållit sig rätt konservativ. Eller tja, så konservativ man nu kan vara när det handlar om trickgalen brädåkning i vansinnesfarter längs fantasifoster till alptoppar. Fast när det nu vankas Wii-debut kommer ett nytt kontrollupplägg som ett brev på posten. Jag menar, para ihop ett innovationspiggt team med en konsol som närmast kräver nya idéer och tankesmedjan är i full gång. Och ska vi döma av det vi har sett hittills ser resultatet inte allt för pjåkigt ut.

Min första tanke var dock ett långt, brölande "neeeeeeeeeej..." när jag fick höra att snowboardåkarna i SSX Blur inte skulle styras på traditionellt sätt. Jag menar, Tony Hawk's Downhill Jam demonstrerade effektivt hur mycket (eller lite) precision det egentligen går att få när man frenetiskt försöker tippa Wii-fjärren åt höger och vänster, och jag var verkligen inte sugen på att se en av mina favoritserier genomgå samma gyrosluddriga tvångsbehandling.

Vid en närmare titt visar det sig inte vara fullt så illa. Svänger gör du genom att luta nunchakun åt höger och vänster. Vill du svänga ännu snävare kan du ta styrspaken till hjälp för att skära underlaget med brädkanten. Z-knappen aktiverar boost, B-knappen i kombination med Wii-fjärren kastar snöbollar och hoppar gör du genom att göra en uppåtrörelse med nunchakun. Väl i luften gör du kan du spinna genom att röra Wii-fjärren i sidled och flippa genom att röra den upp och ner. Grabs utförs genom att trycka in Z-knappen och vinkla nunchakun åt olika håll och grinds har lagts på C-knappen. De klassiska Über-tricken finns även de kvar och utförs genom att "rita" olika former med Wii-fjärren. Exempelvis gällde det att rita ett hjärta i luften för att få åkaren att köra igång med en riktig trickorgie.

Detta är en annons:

Det sägs att skillnaden mellans briljans och katastrof är hårfin. Och det beskriver nog SSX Blurs kontrollsystem rätt bra. Jag byter mer än gärna ut ologiska knappkombinationer mot läckert viftande för att göra trick, men fungerar det inte bra kommer det att sänka spelet totalt. Nu visade EA bara upp en åkare och en bana, en något uppiffad variant av den gamla goda Happiness-slingan, och intrycken blir därför något begränsade. Att styra sin åkare med nunchakun kändes spontant helt schysst. Faktum är att den rörelsekänsliga styrningen i kombination med styrspaken faktiskt gav en ökad precision i svängarna, något jag inte alls trodde var möjligt.

Efter X antal missade sköldattacker och svåröppnade dörrar i The Legend of Zelda: Twilight Princess och Red Steel är jag dock redigt skeptisk till hoppfunktionen och huruvida den verkligen kommer att fungera. Kanhända hade det ändå varit bättre att lägga ut den på knappbaserad entreprenad istället för att låta nunchakuns stundom opålitliga gyro ta hand om den saken? Likaså undrar jag ifall übertricken kommer gå att utföra, eller om de bara kommer urarta till ett vilt viftande framför TV:n.

Men vad har då SSX Blur att erbjuda i övrigt då? Tja, precis som är fallet med många tredjepartstitlar till Wii är även SSX Blur lite som en "Best of" av de tidigare spelen, snarare än något helt nytt. Den öppna banstrukturen med tre sammanhängande bergstoppar i ett jättelikt liftsystem känns igen från SSX 3, likaså gör såväl åkare som banor från de tidigare spelen inhopp. Som ensam spelare gäller det alltså att ställa upp i tävlingar, antingen trick- eller fartbaserade, och på så sätt lösa upp ny områden av berget och ny utrustning. För den sällskapssjuke finns det ett simultant tvåspelarläge men tyvärr ingen onlinedel planerad. Synd.

Utför du flera lyckade trick i rad fylls din Groove-mätare på och när den når upp till über-nivån kan du alltså utföra de omtalade über-tricken. I takt med att mätaren fylls på förändras också musiken. Den börjar lugnt med bara några beats i bakgrunden, för att sedan växa lager för lager med slingor och rytmer ända till den helvilda maxnivån. Likaså reagerar musiken dynamiskt på om du vurpar eller befinner dig upp i luften. Under en luftfärd tonas de hetsigare delarna av musiken ner, bara för att återkomma med ett riktigt fett beat när du landar igen. Störtskönt är ordet.

Detta är en annons:

Grafiskt sett är SSX Blur än av de mer imponerande av vårens titlar till Wii. Än mer än tidigare har EA sökt sig bort från realismen till förmån för ett lätt tecknat uttryck, vilket passar som hand i handske med Wii-hårdvarans begränsade kapacitet. Utan att vara särskilt tekniskt avancerat ser SSX Blur helt enkelt väldigt bra ut. Samtidigt innehåller spelet en hel del snygga ljus- och filtereffekter, som tillsammans med musik och animation skapar ett oemotståndligt "ut och åka"-begär. Förhoppningsvis kommer den nya kontrollen motsvara de förväntningarna.

I mars öppnar polygonpistarna, till dess kan vi bara hoppas och hålla tummarna för att EA:s programmerare lyckas få bukt med Wii-kontrollens mysterier...

SSX BlurSSX BlurSSX BlurSSX Blur
SSX BlurSSX BlurSSX BlurSSX Blur
SSX BlurSSX BlurSSX BlurSSX Blur
SSX BlurSSX BlurSSX BlurSSX Blur

Relaterade texter

SSX BlurScore

SSX Blur

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter har gjort de digitala pisterna osäkra i EA:s Wii-exklusiva snowboardspel och är inte alls särskilt imponerad

SSX Blur

SSX Blur

FÖRHANDSTITT. Skrivet av David Fukamachi Regnfors

Pallar Wii-fjärren de svarta pisterna eller blir det att hålla sig kvar i barnbacken? David har kikat närmre på SSX Blur



Loading next content