Spider-Man förstår jag. Men Shattered Dimensions?
Så här ligger det till: en stentavla kallad Tablet of Order krossas i fyra bitar, varpå trubbel med verkligheten uppstår. I Spider-Man: Shattered Dimensions besöker vår käre spindelhjälte fyra olika dimensioner där hans alter egon från olika epoker och tecknare finns. I ett och samma spel kommer alltså klassiska Amazing Spider-Man, mörkare hjälten Spider-Man Noir och den framtida Spider-Man 2099 att dyka upp. Den fjärde dimensionen är fortfarande hemlig.
Så vad får jag göra i dessa fyra dimensioner?
Som väntat blir det mycket svingande i spindelnät och fighter mot fiender. Man har fokuserat mycket på bossfighter och låtit varje dimension dominerats av superskurkarnas makt och närvaro. På fiendelistan hittar vi bad guys som The Goblin, Hammerhead, Vulture, Hobgoblin och Kraven the Hunter.
Vad fick ni se på E3?
Man visade upp tre partier från vardera dimension som avslöjats. Den läckraste demon utspelade sig i 2099-dimensionen, en bana proppad av neonljus, blanka skyskrapor och svävarbilar och överlag en riktigt frän design (inte minst tack vare framtids-Spiddes dräkt). Spider-Man kämpar här mot flygande bossen Hobgoblin 2099, som kastade bomber mot vår hjälte. Spider-Man kunde fånga dessa med nät och sedan slunga tillbaka dem mot fienden. Tempot var högt, bossfighten underhållande och partiet när Spider-Man faller fritt genom en byggnad, tvungen att väja för hinder, var briljant.
Är detta något att se fram emot?
Absolut, och är du ett serietidnings- och Spider-Man-fan är det förstås högintressant. Visst ska vi vara hälsosamt skeptiska med tanke på tidigare, halvdana Spider-Man-spel, men Activision ser ut att ta sina löften om att göra spindelserien bättre på allvar (tidigare i år gick Activision ut och sa att Spider-Man-spelen "sugit de senaste fem åren"). Spelmekaniken, svingandet och striderna vill vi ha mer av och den splittrade designen är lovande för ett varierat spel.