Warhammer 40,000: Space Marine 2 har dragit hem mängder av priser och utmärkelser trots att det inte hade någon mastodontbudget i ryggen. Med detta som exempel drog chefen för utvecklaren Saber Interactive Matt Karch slutsatsen att vi möjligen närmar oss slutet för gigantiska AAA-titlar inom spelindustrin.
Matt Karch, chef på Saber Interactive, utvecklaren av Space Marine 2:
"I think that the age of the $200 million, $300 million, $400 million triple-A game is on its way out [...] I don't think it's necessary. I don't think it's appropriate. [...] I don't know how best to put it...I think if anything has contributed more to the loss of jobs, it's the multi-hundred million dollar budget."
Vägen framåt är istället "AA+", menar han. De kostar betydligt mindre att göra, är bara något billigare att köpa i handeln - men säljer (potentiellt) lika mycket som storbudgetspel.
"We can make games [like] Space Marine [...] You're not going to tell me it doesn't have a Triple A vibe to it. You may say, 'Oh it's double-A plus.' It's a solid game. Its budget was a quarter of what anybody else would spend."
Det är förstås lätt att säga som chef med en sådan enorm succé i ryggen som Warhammer 40,000: Space Marine 2, men kanske har han en poäng ändå.