Soul Sacrifice

Soul Sacrifice

Vi har gett oss på Marvelous AQL:s och Comcepts svar på Monster Hunter-serien, och haft åtminstone hyggligt roligt...

Vilken spelserie associerar du med din PSP? Kanske går tankarna till ultrasnabba race i Wipeout? Eller väljer du hellre den rytmiska krigföringen i Patapon? Hade jag ställt denna fråga på en japansk spelsajt, hade jag förmodligen fått höra om Monster Hunter-serien. Monster Hunter-spelen är enormt populära i Japan och var kanske den bästa garanten för bra försäljning för Sonys första handhållna. Det var PSP:s svar på Pokémon, helt enkelt. Sony slog därför larm när de hörde att utvecklaren Capcom inte hade några planer på att släppa ett Monster Hunter till deras nya bärbara konsol PS Vita. Hur skulle man lösa problemet?

Med Soul Sacrifice. Ett spel utvecklat av Marvelous AQL och Japan Studio, och som kommer att ges ut av Sony Japan. Konceptet är väldigt likt det i Monster Hunter. På en rad olika banor ska du jaga och döda monster, ofta med det slutliga målet att döda ett extra stort odjur. När du har gjort detta kommer du att belönas med erfarenhetspoäng, vilket gör att du kan mäta krafter med de mer farliga monstren. Som i Monster Hunter-serien finns här också ett stort fokus på co-op online.

Soul Sacrifice

Allt är dock inte identiskt med Monster Hunter. För det första bygger inte Soul Sacrifice enbart på enstaka uppdrag, utan du har även en historia som utgör bakgrunden för de olika uppdragen. I början av spelet fångas din karaktär (fullt anpassningsbar) av en mäktig trollkarl. I din cell du hittar den talande boken Librom, som gör att du kan uppleva trollkarlens tidigare strider. Du får höra att genom att övervinna samma utmaningar kommer du att bli stark nog att övermanna trollkarlen och bli frisläppt.

Låter det simpelt? Fel. Förutom att ta del av Libroms berättelser, är mängden text som måste läsas för att hålla reda på de många karaktärerna och platserna riktigt stor. Även om historien inte nödvändigtvis är så intressant i sig, ger den spelet en viss stämning, samtidigt som du får ett övergripande mål att arbeta mot.

Soul Sacrifice

En av anledningarna till att spel i denna genre ofta kräver mycket grinding är att vissa monster är mycket svåra att ta kål på. Soul Sacrifice är definitivt inget undantag. Det är helt enkelt extremt svårt, åtminstone när man spelar solo. Trots en lättillgänglig kontroll och en generellt sett väl fungerande kamera, kände jag ibland mig lite orättvist behandlad. Sen var det bara att svälja stoltheten och gå tillbaka till en lättare bana för att samla erfarenhet. Man måste ju räkna med en utmaning när skaparen är Keiji Inafune - mannen bakom Mega Man.

En viktig del av Soul Sacrifice är förmågan att offra själar (därav "Soul Sacrifice") till fiender du möter. Genom att offra fiender kommer du att bli mer kraftfull och öka på din hälsa och förmåga att använda magi. Å andra sidan kan du också spara på dig besegrade fiender och använda dem som allierade i framtida strider. Du kan till och med offra dig själv, vilket låter dig använda enormt kraftfulla magier. Om du gör detta kan du skada din motståndare rejält, men i gengäld kommer du att förlora magier, hälsa eller dylikt permanent. Åtminstone tills du betalar pengar för att krya på dig. Detta system tillför ett viktigt taktiskt element, nämligen möjligheten att fortlöpande planera vad du är villig att offra långsiktigt för att vara starkare på kort sikt.

Soul Sacrifice

Vad som verkligen drar ned Soul Sacrifice är bristen på variation. För ett spel som borde vara heltäckande och långsiktigt, kan man undra varför utvecklarna inte trodde att vi skulle behöva flera, olika utmaningar. Att hitta monstrens mönster och svagheter och utnyttja detta, är ett taktiskt givande upplägg - om man inte stöter på samma fiende om och om igen, vill säga. Det finns liksom ingen strategisk utmaning om man kan upprepa samma trick på fiender du mött tidigare.

Soul Sacrifice är trots detta underhållning som passar PS Vita väl. Spelkontrollen är bra och förlitar sig inte på gimmickar, uppdragen gör det lätt att plocka upp och spela spelet lite när du vill, och även om storyn kan skapa en del huvudvärk, är det skönt att ha en övergripande berättelse att följa. Vad jag hade velat se från Soul Sacrifice är mindre upprepning. Detta är dock ett taktiskt givande spel som erbjuder många utmaningar och mycket glädje, förutsatt att du har tålamod och tar en paus då och då.

Soul Sacrifice
7 / 10
+