Song of Nunu: A League of Legends Story

Song of Nunu: A League of Legends Story

Den senaste spinoff-titeln från Riot Games ger barn en chans att bekanta sig med förstnämndas älskade League of Legends-universum...

När du nådde bergstoppen i 2018 års God of War och avslutade din episka resa med Kratos och Atreus, önskade du någonsin att det fanns en version av denna berättelse som du kunde ge till ett barn och hålla dem underhållna i timmar? I så fall har Riot Forge och Tequila Works den perfekta lösningen. Jag tänker dock inte påstå att Song of Nunu: A League of Legends Story är någon kopia av Sony Santa Monicas hyllade äventyr, men det finns tydliga likheter.

Song of Nunu: A League of Legends StorySong of Nunu: A League of Legends Story
Designen är genomgående supermysig.

För det första tar denna spinoff av Riot Games enormt populära arenaactionspel oss till Freljord-regionen i Runeterra, som är känd för sin frodiga, nordiska estetik. För det andra kretsar berättelsen kring en kombination av två huvudpersoner, den unga pojken Nunu och den älskvärda yetin Willump, och inom två minuter börjar du se likheterna mellan hur dessa två arbetar och hur Kratos och Atreus förhöll sig till varandra i spelet från 2018. Den största skillnaden är att Nunu är huvudpersonen i det här spelet, vilket innebär att det nästan är ett omvänt God of War-upplägg, med Willump (Kratos motsvarighet) som den sekundära karaktären som kliver in och skyddar Nunu under större delen av kampanjen.

För det tredje finns det cameos, som påminner om de möten som Kratos och Atreus har med rivaliserande gudar. I Song of Nunu möter du andra League of Legends Champions, varav vissa är vänliga och hjälper dig på din resa, till exempel Ornn och Braum, medan andra visar sig vara mer problematiska såsom mötet med Volibear. Dessutom har du en berättelse som bokstavligen kretsar kring att resa till ett berg för att hitta svar, samlarobjekt i form av målade väggmålningar och ett spelsystem som är en kombination av plattforms-gameplay, utforskning, pussellösning och strider. Det är inte på något sätt en skamlös kopia (som sagt), men det finns tydliga inspirationskällor i vad Tequila Works skapat här, även om varje del är mycket enklare och mer rudimentära, eftersom det helt klart är gjort för en yngre generation spelare.

Ingenting överraskar i Song of Nunu: A League of Legends Story.

Men det bekanta påverkar inte charmen i det här äventyret. Nunu och Willump är fantastiska huvudpersoner som spelar bra mot varandra, och de är tecknade och designade på ett sätt som gör att de tydligt kan uttrycka en mängd olika känslor. De andra karaktärerna känns också som om de hör till narrativet och bidrar till den på ett effektivt sätt. Nivådesignen är ibland lite för enkel, men den fungerar och introducerar tillräckligt många nya mekaniker och system för att hålla spelet fräscht. Song of Nunu: A League of Legends Story fungerar helt enkelt... men det är inget vi inte har sett förut, även om visselpipan och pusselsystemen gör att titeln känns lite över sin viktklass.

Det viktigaste området där Song of Nunu sticker ut från andra titlar är hur det utnyttjar förmågorna hos både Nunu och Willump. Nunu kan använda sin flöjt (Svellsongur) för att spela musiknoter som utförs genom att trycka på triggers och bumpers tillsammans eller var för sig. Med rätt kombination toner kan Nunu få Willump att interagera med sin omgivning, och han kan även påverka varelser som finns runt Freljord, vägleda och kontrollera dem. Willump kan använda sina magiska förmågor för att skapa riktig is som kan användas för att lösa pussel och nå annars otillgängliga områden. Med dessa två unika mekanismer till ditt förfogande får du i Song of Nunu i uppgift att lösa miljöpussel och dessutom leta samlarföremål som finns på dolda platser runt om i världen.

Det kan verka som om det finns mycket djup i det här äventyret, men i verkligheten är det ett grunt djup. Song of Nunu går aldrig djupare in i mekanismerna än när de först presenteras för dig, men med tanke på att det är tydligt att det här är ett äventyrsspel för yngre människor, tror jag att den här mer grundläggande stilen fungerar. Förutom detta och det faktum att spelet ger karaktär åt många av de ikoniska karaktärer vi har lärt känna och älska från League of Legends, är Song of Nunu ett roligt sätt att utöka din förståelse för denna fantasivärld utöver att spendera timmar i själva arenaactionspelet.

Den största fienden i Song of Nunu är titelns stela känsla. Plattformarna ger inte spelaren något svängrum och striderna är långsamma. Vissa av pusslen är också alltför komplexa och kommer få även mer erfarna spelare att kämpa på jakt efter en ledtråd eller ett svar som spelet aldrig ger. Song of Nunu är helt enkelt ofta i vägen för sig självt.

Song of Nunu: A League of Legends Story
Därborta finns det säkert massor av trista samlarföremål.

Men det förringar inte det faktum att Song of Nunu: A League of Legends Story är ett intressant steg Riot nu tar för att expandera och fortsätta berätta historier i League of Legends-universumet bortom originalspelet. För alla som är intresserade av fantasyuniversumet är det här ett roligt sätt att lära sig mer om flera av de viktigaste Champions utan att slita med multiplayer. Och för yngre spelare finns det också mycket att roa sig med. Detta är lätt att spela och förstå, har intressanta mekaniker och system och en levande och färgstark värld. Men förvänta dig inte att bli imponerad av vad Tequila Works byggt upp här, för i slutändan är det en mycket förutsägbar och alltför välbekant titel som bara polerats med en League of Legends-polish.

6 / 10
+
Bra story, smarta League of Legends-kopplingar, intressanta pusselmekaniker, utsökt design