Under Gamescom 2024 hade vi möjlighet att chatta med Serenity Forge och fördjupa oss i tre av deras spännande kommande titlar: Keylocker, Roman Sands och Centum. Vi fick inte spela för länge - ungefär 20 minuter per match - men vi kan redan nu berätta att alla tre titlarna ser fantastiska ut och lovar att leverera unika och fängslande upplevelser i sina respektive genrer. Men innan vi dyker in, låt oss prata om Serenity Forges stolthet och glädje (Slay the Princess), som vi också fick spela i 20 minuter i sin egen bås. Tja, om du gillade spelet när det kom ut för ungefär ett år sedan, har vi goda nyheter till dig. Men innan vi går in på det, låt mig ge en snabb introduktion för dem som kanske har levt under en sten det senaste året... Slay the Princess var en av de stora hitsen 2023. Denna visuella skräckroman överraskade många med sin unika berättarstil, som inte bara utmanade spelare med tuffa beslut utan också lekte med berättandet på oväntade sätt. Den ursprungliga versionen satte upp en enkel premiss: du måste gå in i en stuga och döda prinsessan, som förmodligen är avsedd att göra slut på världen om du inte gör det. Inget är dock som det verkar, och när du interagerar med henne uppstår fler frågor. Nu, om du älskade originalspelet och är sugen på mer, har vi fantastiska nyheter: du kommer snart att kunna spela Pristine Cut, den utökade utgåvan som kommer till konsoler i höst. Den här utgåvan kommer att innehålla tre nya kapitel, nya prinsessor, utökade rutter och ett alternativt slut. Fans av originalspelet kan förvänta sig mer av det de älskade, medan nya spelare kommer att njuta av en raffinerad upplevelse med 35 % mer spelbart innehåll, vilket säkerställer att varje val känns ännu mer effektfullt.
Okej, låt oss gå vidare. Vi följer samma ordning som när vi spelade spelen, och börjar med Keylocker. Denna turbaserade RPG kastar oss in i en dystopisk framtid där musik är förbjuden och tystnad är lagen. Du spelar som B0B0, en rebell som använder musik som ett vapen. Inspirerad av spel som Chrono Trigger och Mario & Luigi RPG:s, kräver varje rörelse musikalisk precision, vilket ger ett unikt lager av utmaningar att bekämpa. Det som imponerade mest på oss var hur spelet blandar sin cyberpunk-estetik med musikbaserat spel, vilket ger en visuellt och hörbart slående upplevelse. Under våra 20 minuter med Keylocker skrapade vi knappt på ytan av dess invecklade berättelse om uppror och kamp mot ett förtryckande system, men vi kan redan säga att spelet lovar en minnesvärd upplevelse för både RPG- och rytmspelsfans. Dessutom ger friheten att välja din väg och anpassa dina karaktärer massor av omspelbarhet. Som sagt... vi fortsatte att dö! Spelet kräver en sådan musikalisk precision att det ibland är svårt att träffa rätt ton. Du kommer att se vad jag menar när du spelar det. När det kommer till häpnadsväckande berättelser sticker Centum ut mest. I det här spelet hamnar du i fängelse, men inser snart att allt inte är som det verkar. Den första flyktpremissen förvandlas snabbt till ett psykologiskt pussel, när du möter en opålitlig berättare som förvränger verkligheten vid varje tur. Centum väcker minnen av titlar som The Stanley Parable med dess användning av en berättare som manipulerar berättelsen baserat på dina handlingar. Den mest spännande delen av Centum är hur spelet tvingar dig att ifrågasätta varje beslut och dess möjliga inverkan, eftersom titeln har flera slut och dolda variabler som kvarstår under spelningar. Denna komplexitet säkerställer att inga två upplevelser är desamma, vilket håller dig i ett konstant tillstånd av osäkerhet.
Slutligen dyker vi in i den märkliga, apokalyptiska världen av Roman Sands, ett spel som blandar genrer på ett förvirrande sätt. Till en början verkar det som en överlevnadssimulator med en visuell ny estetik, men snart inser du att du är instängd mellan två olika verkligheter: en lyxig tillflyktsort där gästerna väntar på världens undergång, och en förfallen zoologisk forskningsanläggning. De två handlingarna flätas samman på oväntade sätt och erbjuder en narrativ upplevelse som pendlar mellan lugn och skräck. Roman Sands utmärker sig för sin förmåga att skapa en tryckande atmosfär samtidigt som den behåller en slående visuell estetik. Även om vi inte kunde dyka så djupt in i historien som vi hade velat, verkar spelet ha en unik struktur som inbjuder till utforskning och upptäckt av hemligheter runt varje hörn. Och det var allt för idag! Det är de fyra Serenity Forge-titlarna vi fick spela på Gamescom 2024 (Slay the Princess, Keylocker, Centum och Roman Sands RE:Build). Mångfalden av berättande och spelupplevelser är imponerande. Var och en ger något annat till bordet, oavsett om det är en skruvad visuell roman, en musikbaserad RPG, ett psykologiskt pussel eller en vild blandning av genrer. Med dessa spel vid horisonten bygger Serenity Forge en spännande katalog för de kommande månaderna, och vi kan inte vänta på att se hur dessa projekt utvecklas.