Ill går inte att skriva utan att det ser ut som en romersk trea, därför kommer spelet från och med nu i den här texten att skrivas ILL. Det är det första. Det andra är att utvecklaren Team Clout precis har släppt en gameplay-trailer som visserligen inte avslöjar särskilt mycket i form av skräckelementen men som ändå ger en hint om vilken hiskeligt skön men samtidigt läskig atmosfär spelet kommer att bjuda på. Plottrig men synnerligen detaljerad miljö, ambient elektronisk ödesmättad slinga signerad Lorn och lite vapenhantering på det, om än inte i action.
ILL är gjort i Unreal Engine 5 tillsammans med Epic MegaGrants och trailern visar verkligen hur mycket prylar som ligger utspridda överallt men det är inte bara volymen som imponerar utan även texturerna och ljuseffekterna. Olika typer av ytor, från tyger till metaller reflekterar ljuset på ett sätt som helt enkelt måste applåderas. Det mjuka rörelsemönstret är också någonting som verkligen sticker ut och redan har förbluffat mången tittare.
Vad vi vet sedan tidigare är att ILL är ett skräckspel i förstapersonsvy, där mycket av marknadsföringen har kretsat kring kroppdeformation. Det var också något som visade upp i den något röriga men grafiskt imponerande trailern som släpptes i oktober förra året. Många var då skeptiska till om det som visades upp faktiskt skulle matcha den slutgiltiga produkten men med den senaste gameplay-trailern så verkar det ändå som om det skulle vara möjligt. I videon nedan kan man se en del av det som då visades upp och fick en och annan haka att falla tungt i golvet.
ILL är under utveckling och har inget officiellt releasedatum ännu och som det ser ut just nu i alla fall så kommer det endast att släppas till PC.