Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit

Holländska simracingbyggarna Simlab dundrar på med den mest påkostat finurliga och framförallt nollflex-rejäla proffsrigg vi någonsin stött på. Petter har byggt, och är rysligt imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Under de senaste två åren har vi på Gamereactor nyttjat aluminiumprofil-riggen Modus från Swedish Rig Design som vår huvudcockpit medan vi även testbyggt och provkört produkter och alulösningar från bland andra Next Level Racing, Treq, Playseat samt Fanatec. Marknaden där ute börjar nästan svämma över av tillverkare som gör exakt samma sak, pulverlackar standardtillverkade bygg-aluminiumprofiler svarta och sätter ihop grundläggande system för den som vill uppgradera från sin skrivbordsracing och sitta i vad som åtminstone känns som en "riktig" bil.

HQ
Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
90 kilo väger den, utan stol, ratt samt skärm. En riktig klump men då får man även det stadigaste som finns på marknaden idag.

Holländska Simlab har under flera år dominerat marknaden för aluminiumprofil-cockpits med bästsäljande modellen P1-X och när de nu laddar på och tar i från tårna med sin första proffsbyggda rigg, var vi på Gamereactor naturligtvis rysligt nyfikna. Efter en dryg veckas byggande och pillande och cirka två veckors testande av den färdiga produkten är vi redo att säga exakt vad vi tycker om nysläppta premiumriggen Simlab X1-Pro och precis som priset antyder handlar detta om simracingriggarnas Rolls-Royce.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Det bockade aluminiumgolvet (pulverlackat) är en lysande lösning.

I grunden baseras X1-Pro på större och därmed starkare profiler än det mesta på marknaden vilket gör att den väger lite mer men också erbjuder en förarmiljö som oavsett kroppsvikt eller tyngd på prylarna du monterar på den (ratt, skärm, stol, pedaler med mera) med noll flex. Profilerna är 120x40 millimeter istället för de 80x40 millimeter stora skenorna som utgör vår SRD Modus och redan under monteringen märkte vi viss skillnad på kvaliteten eller vridstyvheten på profilerna i sig då de absolut inte flexar en mikromillimeter. Nu är det ju knappast detta som får dig att vilja punga upp med 18 000 kronor för en aluprofil-cockpit utan snarare de specialdesignade lösningarna för golvet samt hur skärmen sitter fast här, och rattbasen.

Detta är en annons:
Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Att montera skärmen strax bakom rattbasens bakstycke är såklart en perfekt lösning.

X1-Pro har nämligen ett specialgjort golv i bockat, pulverlackat aluminium (fem millimeter i tjocklek) som monteras i tre olika partitioner och går ut över profilerna sidor som "vingar" vilket gör att insteget och hela maskineriet med att kliva in och ur, supersmidigt. Golvet är snyggt utfört med superb finish, det väger inte särskilt mycket, är hutlöst vridstyvt och precis som resten av riggen finns där noll flex eller utrymme för glapp eller dylikt. Det finns även en lucka i golvets mitt för montering av det specialdesignade pedalstället som möjliggör att man flyttar det framåt eller bakåt utan att stöta in golvpanelerna, vilket är supersnyggt och finurligt utfört.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Dressing-brickorna med Simlab-logotypen på gör varenda skruv tio gånger sexigare.

Pedalstället är i sig superrejält och tungt, fräst ur solida bitar av alu och till skillnad från många andra rigglösningar gäller nollflex även här. Absolut helt superstumt. orsaken till varför jag i den hör texten redan tjatat massor om det här med flex, och kommer att tjata mer om de3t, är simpel. Vi har haft flex i vår rigg det senaste året vilket retat absolut gallfeber på mig. De där små problemen kan snabbt bli stora när man kör med prylar som kräver att man rattar för brinnande livet (Fanatec DD2) samt bromsar med 100 kilos kraft (Heusinkveld Ultimate Plus).

Detta är en annons:
Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
X1-Pro är dyr men också det bästa du kan köpa i riggväg.

En annan unik del av denna lysrigg är på det sätt som rattbasen fästes samt skärmfästet som hänger över rattbasens placering för att ge mig som spelare möjligheten att placera min monitor så nära bakstycket av rattens bas som möjligt, vilket enbart förbättrar känslan av att man faktiskt sitter i en riktig bil. Rattfästet monteras via distansfästen och gör tillsammans med golvet att denna rigg är bredare och större än allt vi någonsin stött på, något som du bör ha i åtanke om du har ett trångt rum för sin simhobby, men det fungerar larvigt väl det här. Att ha ratten på det sättet som Simlab här avsett och skärmen rakt bakom, med kringlan och snabbfästet på en distans, är en originell lösning som båda andas och ser väldigt "race:igt" ut.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Är du redo att köra?

Överallt i denna rigg har man möjlighet att sätta in M8-skruvarna med specialgjorda dressing-brickor av svartlackat aluminium och även om det låter som en minimal bagatell-grej är det något som gör att detta paket känns mer påkostat och designat än allt annat vi sett i aluprofilrigg-väg. Golvet är dessutom supersnyggt och hutlöst smidigt när man som spelare vill kliva in och ur.

Simlab X1-Pro är dyr, men smakar det så kostar det ju och för den som verkligen vill ha det bästa i riggväg som finns på marknaden just nu är detta det enda och alldeles självklara valet. Skruvarna sitter som berget, profilerna är perfekt pulverlackade, instruktionerna är suveräna och som helhetslösning är detta verkligen nästa steg framåt för hela produktkategorin.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Otrolig design, massor av smarta designlösningar, snyggt pulverlackade profiler, golvet är en strålande idé, unik och superstadig ratt/skärm-monteringslösning
-
Dyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Holländska simracingbyggarna Simlab dundrar på med den mest påkostat finurliga och framförallt nollflex-rejäla proffsrigg vi någonsin stött på. Petter har byggt, och är rysligt imponerad...



Loading next content