Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Sim Lab Push-Pull Rally Shifter

Sim Labs nysläppta singelpaddel sålde slut på ett kick och vi begriper efter tre veckors ihärdigt hårdtestande verkligen varför...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Mitt minne är som ett såll, eller som en sås. Ibland minns jag knappt var jag heter eller bor vilket inte sällan blir problematiskt när det kommer gäller jobbet. Du måste därmed lova mig att ha överseende med vissa saker i denna recensionen som rör WRC-historia, då jag tror mig minnas det jag nu vill prata om, men inte känner mig särskilt säker. Jag har nåt vagt litet minne om 90-talets WRC och om hur regelverket för de olika teamen tydligt klargjorde att växlingar inuti WRC-bilarna var tvungna att ske via "one single sequential shifter", något som de flesta team tolkade som en sekventiell växellåda med spak, såklart. Men inte Mitsubishi som byggde en singelpaddel där man växlade upp genom att föra den mot sig och ned genom att trycka den bort från ratten med baksidan av handen. Snillrikt och naturligtvis ledde detta till att stallets förare slapp plocka högerhanden från ratten cirka 1200 gånger per sträcka.

HQ
Sim Lab Push-Pull Rally Shifter
Det medföljer tre olika par av "armar" för att kunna montera den i tre olika längder beroende på din rattbas, styrstag eller spacer till din kringla.

Sedan dess har push/pull-paddel varit en alldeles självklar del av WRC och rallysportens historia och även om de nuvarande hybridkärrorna körs med hjälp av klassisk växelspak (kopplad till en femstegad sekventiell låda - och utan aktiv mittdiff) är push/pull-paddeln en sån där sak som alla vi rallyfans såklart älskar. Jag har ända sedan vårens utannonsering av Sim Labs "Push/pull Rally Shifter" väntat ihärdigt och efter cirka tre veckor med detta tillbehör i vår Racingrigg är jag redo att dela ut betyg.

Sim Lab Push-Pull Rally Shifter
Paddeln i sig är såklart stor och gjord av fem millimeter tjock kolfiber.

Sim Lab Push-Pull Rally Shifter monteras på framsidan av din rattbas om du kör med en Simucube-modell, något från tyska simracinggiganten Fanatec, Simagic eller VRS. Den sätts alltså inte fast på ratten utan är statisk, precis som inom WRC och med följer gör tre olika längd på aluminiumstagen som man använder som spacer för att kunna montera paddeln tillräckligt nära (eller långt ifrån) själva kringlan. Jag trodde först inte att denna paddel skulle fungera i vår rigg eftersom vi monterat en spacer på sju centimeter in i vår Fanatec DD2 som gör att alla kringlor vi fäster på rattbasen kommer sju centimeter närmare föraren än som det ser ut ur kartong, men Sim Lab har här verkligen tänkt på allt. De längsta två stagen som medföljer paddeln monterades av undertecknad på under två minuter och sen var det bara att dra fast fästet i rattbasen och vinkla paddeln i sig så att den linjerade perfekt med vår Sparco-ratt. Kopplas in gör den via USB och det behövs ingen mjukvara eller installation för att den ska fungera, inte heller behövde vi hålla in den lilla kalibreringsknappen. Det enda vi behövde göra när vi började nyttja shiftern var att starta Dirt Rally 2.0 och binda växlingarna i menyn till Sim Labs paddel. Supersimpelt.

Detta är en annons:
Sim Lab Push-Pull Rally Shifter
Växlingskänslan är verkligen underbart bra, här.

Växlingarna baseras på magnetism (rent mekaniskt) och magneten är lagom start för att ge ett tillfredsställande klick men inte lika skoningslös som paddlarna på exempelvis Cube Controls CSX3 eller Asher Racings dyrare rattar. Motståndet går inte att ställa här vilket är lite synd men å andra sidan upplever jag känslan och "hårdheten" som lysande, vilket gör det till ett stort ickebekymmer för min egen del.

Sim Lab Push-Pull Rally ShifterSim Lab Push-Pull Rally Shifter
För 1990 kronor känns verkligen detta som ett kap.

Att gå från vår Oktane Design Sequential Shifter-låda till Sim Lab Push-Pull Rally Shifter har naturligtvis inneburit att jag kunnat behålla båda händerna på ratten utan att bli av med "rallykänslan" som den sekventiella spaken erbjuder. Detta har gjort mig markant snabbare genom mina favoritsträckor även om det krävdes en inkörningsperiod på cirka två timmar. Den största skillnaden för mig har varit att jag kan styra bilen lite mer aktivt med växlingar nu och förlitar mig inte fullt lika mycket på att kontrollera kärran med bromsen, vilket gjort mig rappare genom rallyskogarna i Codemasters strålande tvåa. Den här produkten är enligt mig väldigt finurligt designad med strålande monteringsmöjligheter, lysande kompatibilitet och perfekt funktionalitet och med tanke på att jag inte har ett enda klagomål återstår det bara för mig att dunka iväg vårt högsta betyg. För detta är ett av de roligaste och mest problemfria tillskott till vår Racingrigg på flera år.

Detta är en annons:
10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Snillrik design, väldigt smidig konstruktion, enkel att montera, härligt mekaniskt klick, bra pris, passar en mängd olika rattbaser
-
Motståndet är inte ställbart
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Sim Lab Push-Pull Rally Shifter

Sim Lab Push-Pull Rally Shifter

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Sim Labs nysläppta singelpaddel sålde slut på ett kick och vi begriper efter tre veckors ihärdigt hårdtestande verkligen varför...



Loading next content