Svenska
Gamereactor
recensioner
Sifu

Sifu

Vi har tillbringat en hel del tid med att slå och sparka oss igenom Sloclaps kung fu-hämndsaga...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ända sedan Sloclap utannonserade sitt kampsportsspel Sifu har jag varit väldigt nyfiken. På ytan är det här en titel hyllar klassiska kampsportsrullar, tack vare imponerande strider och ett komplext fightingsystem som kräver att spelaren tränar och lär sig dess finesser. Därmed påminner det om studions tidigare titel Absolver, genom att det betalar tillbaka tiden du investerar i det med underhållning. Nu, med lanseringen bara några dagar bort, har jag försökt bli en Sifu, men tyvärr har jag blandade åsikter.

Men innan jag dyker ner i detta, vad exakt handlar Sifu om? I äventyret axlar du rollen som en krigare med talang för kung-fu. Med hjälp av dina förmågor är målet att jaga och eliminera det gäng mördare som dödade din familj och lämnade dig att dö som barn. Haken är att denna grupp av fem personer är ledare för olika kriminella gäng, och för att komma åt dem måste du kämpa dig igenom horder av kriminella svartbältare (förmodar jag), för att kunna nå bossen. Det är en typisk hämndberättelse i detta avseende, men Sifu skiljer sig från mängden genom sitt unika och utmanande ålderssystem som straffar dig för dina misstag.

SifuSifu
Känslan av kung-fu förmedlas väldigt väl i Sifu.
Detta är en annons:

Tanken bakom ålderssystemet är att varje gång du dör i strid, blir du lite äldre. Detta görs genom Death Counters, som i princip är extra liv som också fungerar som en siffra för hur mycket du åldras vid alla dödsfall. Du börjar din resa som 20-åring och vid din första död får du en räknare som talar om att du är 21 år när du återuppstår. Om du lyckas överleva ett tag blir du återigen ett år äldre när du stryker med nästa gång, men om du däremot inte lyckas med det - blir du istället direkt två år äldre och så vidare.

Systemet gör att du kan vara nästan 100 år gammal innan du når slutet, eller kanske bara knappt femtio bast beroende på hur väl du lirat. Åldrandet är permanent och kan bara minskas genom att starta om en bana, och när du åldras offrar du hälsa till förmån för hårdare attacker, vilket styrker den gamla kampsportsmyten om att åldrande mästare är de mest kraftfulla.

SifuSifu
Att kampsportsorakel i populärkultur ofta är gamla gestaltas väldigt bra här.

För att bygga vidare på detta, bjuder Sifu på ett av de mest komplexa och imponerande system för närstrid jag någonsin upplevt. Du måste hantera flera motståndare samtidigt genom att använda miljön och combos för att arbeta dig igenom fiender. Eftersom du bara är en person krävs dock tålamod och att du verkligen tänker på vad du gör, om inte kommer det resultera i ett nästan omedelbart misslyckande. Du måste perfekt tajma dina attacker, blockeringar, parader, combos, allting, annars dör du helt enkelt... ofta.

Detta är en annons:

Sloclap förtjänar mycket beröm för detta system eftersom det är väldesignat och verkligen sätter känslan av precisionen och flödet i kampsporter. Detta stärks ytterligare av den fantastiska miljödesignen och scenerna (korridorscenen som tycks inspirerad av Oldboy är en omedelbar klassiker) som förvandlar Sifu till en härlig kung-fu-berättelse, en som du skulle kunna tänka dig på vita stora duken med Donnie Yen eller Jet Li i huvudrollen.

Sifu
Var beredd på att spela samma banor, slåss mot samma fiender - om och om igen.

Men allt är inte bra. Även om Sifu känns utmärkt och ser underbart ut, minskar inte det faktum att det är helt onödigt svårt att spela ibland. Striderna och ålderssystemet är utformade i detalj för att skapa en förkrossande svår upplevelse. Du får inte riktigt smaka på detta förrän du möter den första bossen i slutet av den första nivån, men denna kommer krossa din själ och förkorta ditt eget liv med flera år när du kämpar för att stoppa hans anstormning av volter och sparkar. Den här kampen är dock hanterbar och möjlig. Men sedan är det slut på det roliga. Du måste (och jag kan inte nog betona ordet "måste" i detta fall) ta dig igenom första nivån utan att dö för många gånger och därmed slippa åldras. Annars har du helt enkelt ingen chans att ta dig igenom resten av berättelsen. Varför, frågar du? Därför att den första redan svinsvåra bossen är en barnlek jämfört med den andra och så vidare, och du börjar på den ålder du slutade senaste banan på.

Kort sagt, om du inte lämnar en bana ung, kan du lika gärna kyssa din chans att klara nästa adjö. Upplägget gör visserligen underverk när det gäller att tvinga dig att bemästra och bli en bättre kung-fu-specialist, men det som mer än något annat ökar livschanserna är att du helt enkelt upprepar exakt samma strider gång på gång för att Sifu inte ändrar på fienderna du möter överhuvudtaget. När du väl har gått igenom en nivå en gång vet du exakt vad som väntar dig i varje rum när du återvänder, vilket minskar utmaningen en aning, men till priset av ett ganska otillfredsställande och repetitivt spelande.

SifuSifu
Sifu är alldeles groteskt svårt och ojämnt balanserat.

Detta hjälps inte av uppgraderingssystemet, som är lite "roguelikey", vilket innebär att alla uppgraderingar du skaffat tas bort när du startar om en bana, om du inte investerar i de permanenta uppgraderingarna, som gör att förmågan finns tillgänglig även efter döden och en omstart av en bana. Det är inte heller ett särskilt tillfredsställande system. Och allt detta leder mig till varför jag är kluven till Sifu. Å ena sidan är det här ett imponerande spel som har så mycket potential och massor av skäl att förälska sig i det, men å andra sidan känns det verkligen som om det är utformat för det mycket lilla antal spelare som har tålamod och viljestyrka nog att misslyckas och misslyckas, gång på gång innan de börjar se någon meningsfull förbättring i sitt eget spelande samt inte bry sig om att de gör samma saker och inte får utveckling i storyn. Om du kan acceptera att få livet sparkat ur dig i flera timmar i sträck, kan Sifu vara det perfekta spelet för dig. Alla andra: var försiktiga och kom ihåg vad ni ger er in på.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Fightingsystemet är briljant, scenografin är lyckad, tjusig grafik, ålderssystemet är originellt, klockren spelkontroll
-
Väldigt repetitivt, trist uppgraderingssystem, obalanserat bestraffande
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content