Svenska
Gamereactor
nyheter

Shuhei Yoshida: Final Fantasy och Dragon Quest förändrade Playstations öde

Sony-legendaren berättar om hur det var när företaget försökte övertyga företag att satsa på Playstation...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Playstation-legendaren Shuhei Yoshida var i Bilbao i helgen för att svara på några frågor innan han fick ta emot BIG Conference Honorary Award, och Gamereactor var på plats som officiell mediapartner för att bevaka allt som hände, inklusive flera intervjuer som kommer dyka upp här under de kommande dagarna.

Yoshida pratade bland annat om sina tidiga dagar hos Sony och även på Computer Entertainment-divisionen några år senare, och han delade även med sig av sina tankar om PS VR2 efter att vi frågat honom - men först och främst vill vi återge hans ord om en vändpunkt för företaget.

De första förhandlingarna om att få spel till den då nylanserade Playstation (den allra första Sony-konsolen) var nämligen inte särskilt hoppfulla. Maskinen var knappt ett koncept och inför det stundande generationsskiftet försökte varje aktör "understand how real-time 3D graphics worked". Yoshida sedan om hur den första stora prestationen var den legendariska dinosauriedemonstrationen till Playstation (som äldre läsare säker minns från den medföljande demo-skivan), med vilken Sony "visited companies big and small to convince them that what we were doing was real".

Namco, som traditionellt varit lika relaterat till arkadhallar som Sega, var enligt den japanska chefen ett av de stora företagen som verkligen förstod och stödde idén, medan andra frågade "where are the sprites or the background? Or admitted that it looked good but it just wasn't the genre they were used to. A lot were pretty sceptical. After all, many try and fail in video games". Yoshida erkänner faktiskt att "one publisher told us when we visited: 'come back when you have sold one million units of Playstation'. And that became our goal internally. And actually the marketing department even created a TV commercial saying that 'we're going to sell one million units' as a tagline. And we did it (laughs). And we went back to the publisher".

Det var alltså inte någon lätt eller omedelbar framgång i deras hemland, även "if you know anything about Ken Kutaragi, Ken's vision is huge! (laughs)". Det andra året på marknaden blev faktiskt ännu tuffare, för då hade "Sega Saturn had a really strong second Christmas (thanks to Virtua Fighter 2 and another blockbuster). We didn't have a strong lineup so we were kind of struggling in Japan. But luckily in the US and Europe we had additional strong titles so the launch there went really well. But things all changed when we - I was in the third party relations department and we helped to convince SquareSoft... at that time SquareSoft and Enix were separate companies, and Square had the Final Fantasy franchise, and Enix had the Dragon Quest franchise, and these two RPGs are the biggest IPs in Japan. And, you know, they were talking behind the scenes [things] that I cannot tell, but both of them committed to bring their new games to Playstation. And that totally changed the fortune for us. And finally we had the games that we needed to make Playstation successful".

Resten, precis som Shuhei Yoshida själv, är idag klassisk Playstation-historia.

Shuhei Yoshida: Final Fantasy och Dragon Quest förändrade Playstations öde


Loading next content