Shoulders of Giants

Shoulders of Giants

Vi har testat på hur det är att spela som en groda med en pistol och en robot med ett svärd... samtidigt, i denna sci-fi roguelike..

Det är inte varje dag vi får chansen att spela som en pistolskjutande groda som rider på en svärdsvingande robot, men det är precis vad Shoulders of Giants bjuder på. Denna sci-fi roguelike från Moving Pieces Interactive ger oss en resa i en döende galax där onda krafter, i spelet kallat Entropi, tar över planet efter planet och vårt udda pars mål är därför att sätta stopp för detta och ge planeterna liv och färg tillbaka.

Från vår hubbplanet kan vi välja att prata med våra polare, som av någon anledning inte verkar vilja vara med och slåss. Det känns som att vi drog det korta strået. Medan vi är ute och slåss för galaxens överlevnad sitter nämligen en uggla och chillar i ett träd och låter oss uppgradera vårt egenskapsträd. En panda står och hamrar och låter oss byta egenskaper och utseende på vårt radarpar, en vapentokig apa låter oss uppgradera våra vapen och en filosofisk ödla står och tittar i sitt teleskop och är den som skickar oss till nästa planet.

Shoulders of Giants
Egenskaper hittas i spelvärlden och du kan välja vilka du vill använda.

Vi får välja mellan tre planeter varje gång att försöka rädda från ruinens brant. Varje planet har en specifik mängd "heat" inbakad. Lyckas vi rädda planeten får vi denna heat tillagd i vår totala mängd, men om vi blir besegrade förlorar du samma summa. Eftersom berättelsen går vidare till nästa steg efter att vi nått en specifik mängd känns det som en rejäl smäll om två eller fler planeter går förlorade i rad och vi tvingas börja om nästan från noll, vilket kan kosta många timmar. Vi slängs ned på varje planet där vi själva hittar våra egenskaper att använda. Från en början är nämligen bara en egenskap upplåst på varje planet, vilken egenskap är upp till oss genom att fråga vår pandavän, som kan låta dig använda olika "cores". Nya cores måste dock låsas upp genom att spela spelet, så det är inte bara att välja och vraka. Detta är en fördel då det ger en stor möjlighet att anpassa egenskaperna precis som vi vill på planeten genom att hitta nya (tre var för grodan och roboten). Om en egenskap hittas och den är bättre än vad vi redan har är det fritt fram att byta. Problemet, eller nackdelen, är att det är helt upp till slumpen vad som kan användas. Om oturen är framme finns det bara rätt värdelösa egenskaper och de olika bossarna blir nästan omöjliga att besegra. Eller om vi blir omringade av fiender direkt i början och endast kan göra en snabbdash är det bäst att springa fort som fasiken därifrån. Döden kan nämligen komma väldigt snabbt.

Shoulders of Giants
En pistolskjutande groda. Jo, jag tackar.

Döden sprider sig över planeten och den är mörk och grå. För att rädda densamma måste vi möta målet för den planeten, vilket 99% av gångerna är att ha sönder tre stycken mindre pelare som vaktas av monster för att sedan slå sönder den stora pelaren. När en pelare pulvriseras blir området runt denna färgglad och solig igen, vilket också betyder att monster som går in där tar skada. Som Dracula i princip. Varje planet har två eller tre nivåer och i slutet av den sista väntar en boss. Besegra bossen och hela planeten är befriad. Allt detta sker med tyvärr alltför repetitivt gameplay. Om du spelar själv spelar du både som grodan och roboten samtidigt, vilket för med sig sina svårigheter. Grodans vapen är oftast, speciellt innan bättre låsts upp, alldeles för långsamt och oprecist för att fungera mot stora mängder fiender. Robotens svärd används därför alldeles för mycket. Det går att växla mellan de bådas egenskaper, men det finns bara en visuell bild som visar de olika egenskaperna och i stridens hetta finns det ingen tid att stanna upp och tänka efter. Antingen blir det att bara fyra av allt krut på en gång eller förlita sig på en favoritegenskap.

Repetition är något som genomsyrar hela spelet, möjligen passande genren, men jag fann aldrig att jag ville spela långa stunder eftersom varje planet bara kändes lika, borträknat olika utseenden. Dessutom är nästintill alla uppdrag samma sak, vilket inte hjälper. Utseendet är på det stora hela en blandad påse. Jag är inte helt förtjust i den grafiska stilen, medan jag kan tänka mig att andra är det. Karaktärsdesignen är dessutom oftast ganska tråkig. Det som räddar det utseendemässiga är all anpassning som går att göra på de två spelbara karaktärerna. Det går att låsa upp nya färger, varje core ändrar också utseendet till möjligtvis en kanon på roboten och vapnen som används ändrar också utseendet. Tillsammans med alla de olika egenskaperna är anpassningsmöjligheterna väldigt stora. Det ska också sägas att bandesignen är bra och varierad.

Shoulders of Giants
Det finns många sätt att anpassa utseendet på paret, olika färgpaletter är ett sätt.

Det här är ett spel som är bättre i multiplayer. Det går att spela offline med två spelare då varje styr en av de två karaktärerna. Detta gör det lättare att hålla reda på alla egenskaper och att bara kunna fokusera på antingen pistolskyttet eller svärdsvingandet. Där jag skulle tro att spelet verkligen skiner dock, och något som jag inte kunnat testa tyvärr, är online. Där kan upp till fyra spelare spela tillsammans med sin egna groda och robot. Något som säkerligen gör att spelet blir mindre hektiskt.

Shoulders of Giants
Striderna är väldigt repetitiva.

Shoulders of Giants är en helt okej sci-fi roguelike som har sina stora brister. De stora möjligheterna att skräddarsy dina karaktärers utseende och egenskaper är spelets starka sida tillsammans med att det helt enkelt är mycket roligare att spela tillsammans med andra. Dessutom är det inte ett fullprisspel, så det kan vara något att kolla in om du är intresserad av genren, trots att det inte är perfekt.

6 / 10
+
Stora möjligheter att skräddarsy din karaktär, roliga multiplayer-lägen