She-Hulk: Attorney at Law (Disney+)

She-Hulk: Attorney at Law (Disney+)

Henric har sett hela första säsongen av She-Hulk och har kommit fram till att det borde vara brottsligt att göra en så dålig serie...

När Disney hörde av sig till oss och jag fick se på de fyra första avsnitten av She-Hulk: Attorney at Law innan de hade släppts var jag positiv. Jag gillade att serien kändes unik och inte som ett typiskt Marvel-projekt med precis samma formula som alltid. Den kändes rolig, lättsam och som något helt nytt men efter att först ha väntat fem veckor på att få se en ny episod och därefter sett varje avsnitt av serien - är jag inte alls så positiv längre. Jag är snarare vansinnigt besviken på serien i helhet.

She-Hulk: Attorney at Law (Disney+)
Daredevil är seriens höjdpunkt.

Varje episod av She-Hulk: Attorney at Law behandlar något nytt och det var något som jag till en början gillade. Senare insåg jag att detta blev löjeväckande då ingenting av substans skedde. Det som framför allt är problemet med serien är nämligen att skaparna inte ens själva verkar veta vad för serie detta ska vara. Och när man har sett ytterligare ett avsnitt där det inte sker någonting alls, ja då tröttnar man. Det är inte svårare än så. När Jennifer exempelvis i det sjätte avsnittet avslöjar att avsnittet ska handla om ett bröllop precis när något intressant skedde i slutet av tidigare episoden och skyller bröllopsavsnittet på att bröllop alltid sker vid olämpliga tillfällen, känns det inte roligt eller smart. Det känns snarare som att bli spottad i ansiktet och när ingenting av betydelse sker i episoden, finns där inte mycket att intressera sig för längre.

She-Hulk: Attorney at Law känns inte heller som en färdig TV-serie. Som vi fått höra sedan ett par månader tillbaka så får gänget som arbetar med Marvels specialeffekter inte i närheten av tillräckligt med tid för att leverera snygga specialeffekter. Detta har aldrig någonsin varit så tydligt som i den här TV-serien där She-Hulk själv ofta ser ut som självaste Shrek. Håret rör sig onaturligt och hennes ansikte ser mest bara konstigt ut. För att inte tala om att hon aldrig riktigt passar in i någon scen utan ser helt påklistrad ut.

She-Hulk: Attorney at Law (Disney+)
Låt oss aldrig någonsin mer prata om det här, okej?

Till en början var det rätt kul med att Walters bryter den fjärde väggen men utan att säga för mycket får detta massiva konsekvenser för säsongens slut. Så pass att handlingen skrivs om totalt och jag kan inte för en stund begripa hur Marvel kunde låta detta passera. Jag hade hoppats på att Abomination skulle visa sitt rätta jag men det tycks ändå som att Marvel bestämt sig för att förstöra karaktären fullkomligt. Alla minns vi väl hur obehaglig och driven han var av sitt hat i The Incredible Hulk men numera känns han som en light-produkt av Korg från Thor. När Marvel medvetet saboterar sina karaktärer känns det inte längre roligt att se fram emot kommande projekt, och det känns bara som en tidsfråga innan flera karaktärer kommer förstöras likt Abomination.

Vad som ironiskt nog är seriens höjdpunkt är Daredevils entré och även om det inte bjussas på en så mörk tolkningen av karaktären som i Netflix-serien, är det ändå kul att få se honom i Marvels universum. Tyvärr får han bara ytterst lite tid och istället läggs fokus på att ägna ett helt avsnitt åt att Jennifer är besatt över en kille och är fast på ett rehabiliteringsställe. Hur detta spelar roll för resten av serien? Inte över huvud taget. Återigen, Marvel bryr sig inte ett dugg om berättelsen vilket blev tydligt i säsongsfinalen och jag begriper fortfarande inte vad de ville åstadkomma med serien.

She-Hulk: Attorney at Law (Disney+)
Specialeffekterna känns sällan övertygande i She-Hulk: Attorney at Law.

De senare åren har Marvel varit på dekis och She-Hulk känns som ännu ett magplask. Det är inte mycket alls som fungerar i TV-serien. Undantagen är första episoden som var en bra introduktion av karaktären samt det sjunde avsnittet när Matt Murdock dök upp som Daredevil. Resten skulle jag beskriva som ren dynga och jag hoppas att Marvel Studios nu tar tag i själva och inser att de snart har förlorat sina fans. Det här är oacceptabelt.

4 / 10
+
En risig start för Jennifer Walters entré i Marvels filmuniversum.