Svenska
Gamereactor
nyheter
Shadow of the Colossus

Shadow of the Colossus-remaken använder kod från originalspelet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I februari släpps remaken av Shadow of the Colossus till Playstation 4 och för utvecklingen står Bluepoint Games. I en intervju med Game Informer avslöjar studion att de varit så noggranna med att bibehålla originalets känsla att de använt massor av kod från Playstation 2-spelet som kom 2005.

Producenten Randall Lowe förklarar:

"Their [Team Ico's] design sensibilities were amazing. The use of coloring areas, the use of fog, the way they conveyed emotion without driving it through dialogue, they're masters of it. Maintaining that is really hard. It is a lot of conscious work to make sure that just by beatifying something, just by brining it up to what people expect modern games to look like, you don't break them. I think that's the most time we spend internally."

I samma intervju fyller technical director Peter Dalton i:

"It's a balancing act of which systems do we keep from the original game and which systems do we replace. When it comes to rendering systems those are completely Bluepoint customized technology pieces. When it comes to animations, there are whole new animation systems underneath the hood, but at the game level it's still the original game code that's running."

Shadow of the Colossus släpps till Playstation 4 den 7 februari. Hur tycker du Bluepoint Games beslut verkar?

Shadow of the Colossus

Tack Twinfinite

Relaterade texter

Shadow of the ColossusScore

Shadow of the Colossus

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Bluepoint Games remastrade en gång Shadow of the Colossus, men i år har de gjort lite till. André Wigert har kollat om bamsebjörnarna fortfarande är stora och stygga...

Shesez dissekerar Shadow of the Colossus

Shesez dissekerar Shadow of the Colossus

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Youtube-speltoken Shesez populära videoföljetong "Off Camera Secrets" djupdyker i hur olika storspel är konstruerade genom att dissekera såväl grafik som programkod och i...



Loading next content