Svenska
Gamereactor
recensioner
Sackboy's Prehistoric Moves

Sackboy's Prehistoric Moves

Move-styrning är det hetaste som finns just nu. Eller är det? I Sackboy's Prehistoric Moves viftar vi så det står härliga till med Sonys magiska pinne, och vi är nästan tillfredställda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Stödet för Move-kontrollen har inte exploderat. Detta har lett till att Sony bestämt sig för att inte gå i samma fälla som Wii, nämligen att klistra på rörelsestyrning på allt och alla, bara för att visa att de kan. I Little Big Planet 2 är det därför ingen Move-funktionalitet överhuvudtaget - eller 3D, för den delen.

HQ

Lösningen har varit att skapa ett Move-spel med tygdockan Sackboy i huvudrollen, där en av deltagarna använder trollstaven, och resten av spelarna styr sin figur på traditionellt vis. Principen liknar den i Super Mario Galaxy, med undantaget att den pekansvarige kan manipulera omgivningarna med sitt sikte.

Upp till fem spelare kan ansluta sig till äventyret men det är bara en av dem som får äran att leka Gud med pekpinnen. Det kan inte rekommenderas att spela för många samtidigt, då kaos snabbt blir en verklighet med fem Sackboys springandes runt på skärmen.

Men som sagt, största ansvaret ligger på mannen med staven. Spelar du med en vän som är darrhänt är Sackboy's Prehistoric Moves inget för dig, då det kräver stor precision och timing. Du ombeds till exempel att aktivera plattformar eller beskjuta dina vänner med ett meteorregn med ett paraply.

Man upptäcker snabbt hur obehagligt krävande detta spel kan bli - inte för att utmaningarna i säg är särskilt svåra, men eftersom att Move-kontrollen har en tendens att halta en aning. Sony skryter om 1:1-precision och det har vi sett goda exempel på i andra Move-spel, men i detta fall är den helt enkelt öfr slö för att klara av jobbet.

Detta är en annons:

När jag och en vän snubblade oss genom banorna blev våra missuppfattningar så komiskt många att de blev en underhållning i sig självt. Har man spelat flera i New Super Mario Bros Wii vet man vad jag menar. En spelare gör sitt bästa för att forcera hindren, den andra hoppar in i honom och båda faller mot en säker död. Det är ganska roligt att skratta åt varandras fel, när spelet kräver samarbete och koordination så mycket. Till en viss gräns, förstås.

Grafiken är lite fulare jämfört med storebror Little Big Planet 2, utan att det förstör helheten totalt. Media Molecule står inte bakom utvecklingen, det gör i stället lilla studion Xdev. Antalet kreativa lösningar är inte lika många som i huvudspelet, men nu är ju Media Molecule också experter på denna sak. Allt är i övrigt skapat via den inbyggda baneditorn i Little Big Planet 2, minus Move-mekaniken.

Sackboy's Prehistoric Moves är ett trevligt litet Move-spel med begränsat värde på egen hand. Visst är det kul med samarbete och manipulering av omgivningen, men trollstaven är dessvärre inte exakt nog i pressade situationer. Var det kanske därför Move-stödet slopades i huvudspelet?

Sony har valt att inkludera Sackboy's Prehistoric Moves på Little Big Planet 2-skivan som ett fint litet supplement till huvudspelet, men vi recenserar det självständigt, eftersom det kommer bli tillgänligt på PSN om ett tag.

Detta är en annons:
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Fin samarbetsmekanik, kul att leka Gud med Move
-
Trög spelkontroll, många alltför lika pussel, lite väl rörigt för flera spelare
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content